• patricianilsson

Jag förstör vårt förhållande!

Jag har världens finaste pojkvän. Vi har varit tillsammans i ett år snart, och han är precis allt jag vill ha.

Problemet är att jag tycks undermedvetet vilja förstöra för oss. När jag inte får som jag vill, eller när jag har minsta tanke på att han skulle kunna göra något för att skada mig går jag till angrepp. Jag är så jävla egoistisk och blir förbannad om han inte kan vara med mig någon kväll, för en sån självklar grej som att han ska jobba.

Just i den sekunden när jag agerar och säger saker jag egentligen inte menar känns det bra. Efter några timmar inser jag mitt fel, men kan inte förstå varför jag beter mig som jag gör mot honom.. Jag får sån fruktansvärd ångest och hatar mig själv för vad jag gjort. Detta gör att jag blir livrädd för att han inte vill ha mig längre, just på grund av att jag gör såhär. Gång på gång.

När han sedan frågar varför jag gjorde det har jag bara inget svar. Förutom att jag bara tänker på mig själv.
    Jag vill verkligen inte vara såhär, delvis för att jag hatar mig själv för det, men också för att jag vet att jag hade aldrig stått ut med såhär mycket skit som jag ger honom..
  • Svar på tråden Jag förstör vårt förhållande!
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tror att det är så att du är rädd att förlora honom eftersom han betyder så mycket för dig. Det kan också handla om att du tänker negativa tankar om dig själv och att du inte skulle vara värd hans kärlek. Om han lämnde dig så skulle du bara få en bekräftelse på det du befarar. Så försök omvandla din ilska till att våga prata om dina innersta rädslor och känslor. Det är viktigt att du får stopp på dina angrepp på honom för det kan leda till att han känner sig kritiserad och anklagad helt i onödan.
    Hälsningar
    Gerd

• patricianilsson

Till saken hör att vi för ett x antal år sedan var tillsammans och han sårade mig djupt. Jag har nu byggt upp ett nytt förtroende för honom och litar på honom till hundra procent. Men det kan kanske vara så att jag fortfarande känner mig förbannad på honom och på så sätt känner att det är okej att bete mig som jag gör..

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Om det är så att du fortfarande är arg på honom så behöver ni prata om det på ett lugnt sätt. Det låter bra att du känner dig trygg med honom och litar på honom. På så sätt kanske du också tillåter dig att visa din ilska. Men tänk på att det skall vara konstruktivt. Någon gång måste ni lägga det gamla åt sidan så att ni kan koncentrera er på nuet och framtiden. Det gamla måste bli klart någon gång.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Jag förstör vårt förhållande!