någon som driver ett hotel/pensionad i Tyskland/Österrike
Planera flytta ner och öppna ett pensionad
någon som har erfarenheter inom det
Välkomna alla tips
Planera flytta ner och öppna ett pensionad
någon som har erfarenheter inom det
Välkomna alla tips
Inga erfarenheter, men ibland har jag också funderat på det, och jag tror att det skulle vara en väldigt bra idé att samarbeta med bussfirmor, som ofta har pensionärsresor och liknande.
tack,det var intressant att höra,jag vet att det är en stor investering
men i södra Tyskland o Österrike är så fint,jag vill bosätta mig där
Är du själv intresserad att flytta utomlands!
Jag är så trött på Sverige
Jag bor sedan många år i södra Tyskland och ja, det är jättefint. Trivs toppenbra. Men att ha barn i bayersk skola är väldigt jobbigt. (Fast nu verkar det som om den tiden närmar sig sitt slut.) Annars kan jag rekommendera den här regionen.
Är det står skillnad mellan Tyskland o österrike
vård
skola
människor
Bayrare och österrikare har nog mer gemensamt än bayrare och preussare (nordtyskar). Skolan är ungefär samma. Om det fattas lärare tar Bayern hellre en österrikare än en berlinare. Däremot finns det möjlighet att undervisa sitt barn själv i Österrike och det finns det inte i Tyskland. Skillnader inom vården vet jag inget om. De som bor i Wien anses i o f sig vara annorlunda än andra österrikare. Fast jag har aldrig bott i Österrike. Det sånt man hör här i Bayern.
Intressant diskussion som ni har. Själv har jag flyttat från Österrike till Sverige så om ni har frågor om Österrike kan jag kanske svara på dem. Däremot har jag aldrig bott i Tyskland och har ingen (praktisk) erfarenhet av skillnaderna mellan de två länderna. Det enda jag kommer på spontant är att man är mer mån om akademiska titlar i Österrike än i (norra?) Tyskland.
Likjornaja: varför är det jobbigt att ha barn i en bayersk skola?
mini 80 var i Österrike bodde du
det är min dröm och hoppas en verklighet att kunna bosätta mig där nere
just nu så letar jag efter något billigt och har det som en semester boende
och när man har varit där några gånger och bekantad sig med landet /omgivningen så förhoppningsvis
vet jag i vilken del av Österrike gillar jag
vi har varit där i 2 somrar
men då hinner man inte att kolla upp så mkt,
så jag brukar kolla på villahaben hus/tomt.
mini 80 värför flyttade du till Sverige om jag får fråga
Denna sommar ska vi till Tyrolen
Hur är det att leva i Österrike?
Jag kommer från Oberösterreich, närmare bestämt Hausruckviertel, om det säger dig något. Det ligger där Österrike, Tyskland och Tjeckien möts. Landskapet där består av många kullar och det är c:a en timmes bilresa att komma till alperna och alla sjöar. Men är det fint väder kan man se alperna på horizonten
Jag tycker landskapet i alla delar av Österrike är vackert - det beror mest på vad man är ute efter. Vill ni ha det platt ska ni välja Burgenland, vill ni ha kullar eller berg ska ni välja några av de andra delarna av Österrike, vill ni bo nära vinodlingarna så är det Niederösterreich, Burgenland eller Steiermark som gäller. Och för sol och bad ska man välja Kärnten.
Svårt att säga hur det är att leva i Österrike... Det är ju ingen skillnad mot Sverige i levnadsstandard. Däremot är österrikarna väldigt konservativa och inte så öppen för förändringar. Och barnomsorgen för barn under 3 år är tyvärr obefintlig (även om det håller på att ändras) så det får ni tänka på om ni har småbarn. Annars är österrikarna lättare att få kontakt med än svenskar, tycker jag, och de är väldigt spontana (ska man hälsa på någon planerar man det inte månader i förväg utan man ringer bara på och ser om den personen är hemma). Å andra sidan är det svårt att bli "en av dem" när man är invandrare - det tar många år (i a f på landet). Jo, och byråkratin förstås. Den är inte rolig! Det krävs mycket pappersarbete för allting.
Tack för all info.
Jag överväger nog Kärnten nära Villah
det är nära till Italien...jag längtar till sommar!
Flera som bor/har bott i Österrike
inga fler?
Jag bor i München och har slängt en blick ibland pa olika priser för ett Gasthaus. Tyvärr verkar manga ligga ma ca 20 miljonger. Finns säkert billigare! Jag älskar södra Tyskland och är tveksam till om jag kommer att flytta till Sverige. Det vore om mina barn inte kommer in pa gymnasiet här. De delar upp skolan i 3 olika skolformer och gymnasiet börjar redan i 4-5 klass. Gymnasiet är den enda skolformen som kan leda till forsatta studier vid Universitetet. Jag vill ju självklart att mina barn ska ha alla dörrar öppna sa om det inte fungerar sa maste vi flytta tillbaka när de är kanske iaf 13 ar.
Det negativa med bade södra Tyskland och Österrike tycker jag är den urusla servicen. Allt är bra sa länge man inte klagar men om du gör det sa blir de ofta väldigt sura. Ibland maste man nästa be om att fa beställa. De yngre brukar iofs vara trevligare.
Ja just det om jag inte hade bott i Bayern sa hade jag lika gärna kunnat bo i Sverige. Norra Tyskland känns inte alls spec lockande för mig.
Jag har hört av en vän som är Östterrikare att det kan vara problem att köpa fastigheter som utländsk men jag vet inte huruvida det stämmer.
snart är det dax att åka ner på semester,denna gången är det Tyrolen
längtar så....
Kommit hem från Tyrolen och vi har haft så roligt vandrad på höga höjder
en fråga till Er som bor i Österrike
får man som utlänning köpa mark eller hus/lägenhet och har det som sommar stället
INTE i Tyrolen fick vi reda på där måste man vara inskriven/inflyttad