• Doris6

Min mamma lägger sig i m in uppfostran och underminerar mig!!!

Min dotter är 3,5 år och i VÄRSTA trotsperioden.

Ibland är allt bra, ibland inget.
    Idag var hon hos en kompis och lekte, jag var med. Till slut fick vi gå hem för hon bara skrek, tjöt och gjorde dumma saker.
    När vi kom innanför dörren tjöt min dotter ännu högre, i protest såklart eftersom vi gick hem. Då rusade min mamma in i hallen och frågade vad som hände, och när vi var påväg uppför trappen till min dotters rum börjar min mamma skrika om hur sträng jag var mot min tjej och hur dålig jag var.
    Min mamma var inte ens med hos grannen hon vet att min dotter är väääldigt intensiv stundtals men hon klarar inte av att höra henne gråta, även om det är arggråt. Hon kan inte skilja på gråten och tycker jag är en hemsk mamma när jag tillrättavisar henne.
    När vi sitter och äter tillsammans eller jag leker med barnen och säger till på skarpen gör hon miner åt mig, skrattar till och skakar på huvudet etc.
    När jag konfronterar henne är det ALLTID jag som misstolkar henne, jag är väl inte mer än människa säger hon osv. Det är alltid mitt fel och jag är så djävla trött på detta! 
    Vad ska jag göra???? mina döttrar älskar sin mormor, men jag orkar inte detta.
  • Svar på tråden Min mamma lägger sig i m in uppfostran och underminerar mig!!!
  • BlommyNess12

Det är lite samma sak för mig, om vi är och hälsar på min mamma och min son gör något han inte får och jag säger åt honom brukar hon göra det samtidigt som mig (om vi ser det samtidigt) och då snäser hon av mig och säger att hon säger åt honom nu. Vet inte riktigt hru jag ska hantera det då det ändå är i hennes hem.

• My opinion
    BlommyNess12 skrev 2010-05-02 12:46:01 följande:
    Det är lite samma sak för mig, om vi är och hälsar på min mamma och min son gör något han inte får och jag säger åt honom brukar hon göra det samtidigt som mig (om vi ser det samtidigt) och då snäser hon av mig och säger att hon säger åt honom nu. Vet inte riktigt hru jag ska hantera det då det ändå är i hennes hem.
    Förklara att det är du som uppfostrar din son, det är inte hennes jobb. Det gäller även om det är hennes hem. Visserligen är det hennes regler som gäller hos henne men det är du som ska se till att de efterlevs inte hon.
  • Hervor 1

Säg åt henne då, att sluta med det beteendet som du då hela tiden "misstolkar". Även om hon inte menar något med det (vilket nog inte är helt sant) så tar du illa vid dig och då är det INTE ok att bete sig som hon gör.
    Be henne istället, om hon nu tycker att hon har råd om barnafostran hon gärna vill dela med sig utav, att göra det - vid ett tillfälle då barnen INTE är närvarande. Lite barnsnack mor och dotter emellan helt enkelt! Hon kan sedan tycka att du har hur fel som helst, det är dina barn och hon skall bemöta såväl dig som ungarna med respekt!

• BlommyNess12
    My opinion skrev 2010-05-02 12:49:48 följande:
    Förklara att det är du som uppfostrar din son, det är inte hennes jobb. Det gäller även om det är hennes hem. Visserligen är det hennes regler som gäller hos henne men det är du som ska se till att de efterlevs inte hon.
    Jo jag vet att jag borde göra så egentligen, har gjort det i andra situationer och gjort fullständigt klart för henne vad som gäller DÅ, men nu har jag bara blivit så paff och ställd och inte riktigt vetat hur jag ska reagera.

Samma sak om hon börjar säga åt honom något och jag kommer in och enligt henne "lägger mig i", det ska jag ju inte göra då enligt henne men för mig känns det naturlig att göra så.
  • Hervor 1
    BlommyNess12 skrev 2010-05-02 12:46:01 följande:
    Precis så sade mina barns farfar till mig en gång. Jag blev helt vansinnig och sade precis som det var, MINA barn MINA regler, passar det inte så åker vi hem. Fungerade riktigt bra, aldrig har den situationen uppstått igen
    Är vi och hälsar på hos far- eller morföräldrar så är det fortfarande jag och min man som bestämmer över våra barn, att vi är gäster där har ingen betydelse vad gäller det.
  • BlommyNess12
    Hervor 1 skrev 2010-05-02 12:54:43 följande:
    Precis så sade mina barns farfar till mig en gång. Jag blev helt vansinnig och sade precis som det var, MINA barn MINA regler, passar det inte så åker vi hem. Fungerade riktigt bra, aldrig har den situationen uppstått igen Är vi och hälsar på hos far- eller morföräldrar så är det fortfarande jag och min man som bestämmer över våra barn, att vi är gäster där har ingen betydelse vad gäller det.
    Jo det borde ju fungera, men min son är snart två år, jag har en lillasyster som är 5 år, och när vi umgås med barnen.. Det är ju klart jag säger åt min syster om hon gör något, och hon säger åt min son också, det GÖR mig inget så, det är bara det att jag inte vill att hon ska säga åt mig att inte säga åt mitt eget barn, det skulle jag ju aldrig göra mot henne. Ska jag prata om det kanske eller? För situationen är ju lite annorlunda, det blir lite "allas barn" när man träffas hela familjen känsla.
  • Doris6

Jag har sagt till min mamma, många gånger. Hon säger bara: men det gjorde jag ju inte, du bara ser fel hos mig hela tiden ( vänder det mot mig) jag blir tokig på detta!

Förut sa jag också till henne att hon fick gå hem om hon höll på så, att jag inte ville ha henne där om hon inte respekterade mig. Hon gick.
    Hon tycker så förbannat synd om sig själv i dessa situationer. En gång när hon trampat i klaveret pratade vi inte på 2 veckor, och jag får ALDRIG någon ursäkt. 
    Hon säger bara att jag är misstänksam och att det är mitt fel.
    Suck. Jag hatar detta, känner mig både heligt förbannad och sårad och maktlös.
  • Hervor 1
    BlommyNess12 skrev 2010-05-02 13:00:55 följande:
    Jo det borde ju fungera, men min son är snart två år, jag har en lillasyster som är 5 år, och när vi umgås med barnen.. Det är ju klart jag säger åt min syster om hon gör något, och hon säger åt min son också, det GÖR mig inget så, det är bara det att jag inte vill att hon ska säga åt mig att inte säga åt mitt eget barn, det skulle jag ju aldrig göra mot henne. Ska jag prata om det kanske eller? För situationen är ju lite annorlunda, det blir lite "allas barn" när man träffas hela familjen känsla.
    Då är det ju lite skillnad förstås, men jag tycker ändå att du skall kunna vara tydligt med att det är ditt barn och ditt ansvar oavsett. Säg att du uppskattar din mamma och vad hon gör för din son men att du inte på något sätt abdikerat som förälder bara för att ni hälsar på.. Hon har INTE rätt att exempelvis snäsa av dig. Om hon nu tycker att du kommer och "tar över" så får hon ta det med dig efteråt, på tu man hand så får ni prata igenom det då. Så  hade jag nog lagt fram det iaf.
  • My opinion
    Hervor 1 skrev 2010-05-02 12:54:43 följande:
    Precis så sade mina barns farfar till mig en gång. Jag blev helt vansinnig och sade precis som det var, MINA barn MINA regler, passar det inte så åker vi hem. Fungerade riktigt bra, aldrig har den situationen uppstått igen Är vi och hälsar på hos far- eller morföräldrar så är det fortfarande jag och min man som bestämmer över våra barn, att vi är gäster där har ingen betydelse vad gäller det.
    Precis.

Sedan kan de har regler om att man inte hoppar i sängen eller att man inte får äta i vardagsrummet. Det är klart att man som gäst är tvungen att följa det men hur man ser till att barnen följer det bestämmer man som förälder. Om det sker genom övertalning, mutor eller vad man vill det har inte de med att göra. De får också finna sig i att om man som förälder inte anser att en regel är bra för ens barn så kan det hända att man väljer att åka därofrån med barnet.
Svar på tråden Min mamma lägger sig i m in uppfostran och underminerar mig!!!