• Geiisha

Vad kostade hela er adoption?

Lite nyfiken.. läste att adoptioner går på ca 80-190.000 kr på ett ungefär. Och att man efter adoptionen genomförts kan göra en ansökan till försäkringskassan och "få igen" 40.000 :-. Stämmer det? Vad kostade er adoption allt som allt?

Skulle så gärna vilja adoptera en vacker dag, men det är ju mycket pengar tyvärr. Vad får ni alla pengar ifrån? ^^

• Svar på tråden Vad kostade hela er adoption?
  • Annwika

Skillnaden mellan länder är ganska stor, och mellan adoptionsorganisationerna också. Så att titta igenom de olika organisationernas listor på kostnader är bra om man har en begränsad ekonomisk möjlighet. Det är också så att om man adopterar fler barn, alltså en syskongrupp, på en gång blir kostnaden lägre per barn så att säga. Man får ju som du skrev tillbaka 40 000 kr per barn från Försäkringskassan, så konsekvensen kan bli att det inte behöver bli så enormt kostsamt att adoptera ett syskonpar. Absolut inget själ att välja att adoptera syskon förstås, men bra att känna till. Det finns många syskongrupper som behöver föräldrar!

• frun01
    madhag skrev 2010-05-06 18:17:29 följande:
    Man har stark anknytning till landet eller känner barnet och kan språket, så att man kan fixa alla praktiska saker själv, utan förmedling av en organisation.
    Det låter mycket intressant :).. Jag har bott i ett land ett halvår och min man kommer därifrån, så om man vill adoptera nån ur hans familj hur ska man bete sig då?
  • madhag

Så funkar det i Polen, jag vet inte hur fungerar det i andra länder:

1. Ringa till MIA och fråga om de tycker att din mans anknytning till landet är tillräcklig för att genomföra enskild adoption.

2. Börja med kurs och hemutredning som vanligt, dvs. kontakta kommunen och fråga om allt.
    När ni är godkända i Sverige, söker man tillstånd från Mia för att kunna adoptera enskild. Under tiden samlar man alla papper, översätter dem osv. Man måste kunna språket för att kontakta myndigheter i landet och veta vilka papper som behövs. 
    När man har fått tillståndet skickar man allt till mia och de vidarebefodrar det till landet.

• missemys

hejsan, vi adopterade vi a bfa(barnen framför allt) . De har jättebra aktuella siffror från de olika länderna. Vi adopterade tvillingar dåå 5 år då vi hämtade hem dem. Rekommenderar verkligen Slovakien som ett värdland att adoptera från och syskonpar har gått riktigt bra. De människor vi mötte i landet var oerhört vänliga, professionella och väldigt mån om barnen. Lycka till!
    Kom bara ihåg att ställa dig/er i adoptionskö redan nu hos någon organisation. Det kan vara många års väntan om man önskar spädbarn, äldre barn och syskonpar går betydligt fortare att få hem till Sverige

• JAG är BÄST

Polen och hamnade på 170.000:-  allt som allt.
    Vistelse 5v i landet. Dyt bende tyvärr+ dyrt med mat då vi bara hade en liten kyl och ett litet frysfack som man har i husvagnar trots att vi bodde i 2rok.
    Fick handla varje dag.

• Thalis

Vi hamnade allt som allt på 260 000 men mycket av de pengar som hade med boende och uppehälle att göra får vi skylla oss själva då vi är ganska kräsna av oss. Vi tillbringade 4 veckor i landet.
    Vi var ändå så himla glada eftersom det vart billigare än vad vi hade trott från början

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Fuskmamma

Vad är det för "Krav" när man ska adoptera? Ålder o.sv? MÅSTE man ha papper på att man inte kan få barn eller får alla adoptera? Dålig på sånt dära men kan tänka mig att själv adoptera från Polen eller liknande land !

• JAG är BÄST
    Fuskmamma skrev 2010-08-02 21:55:47 följande:
    Vad är det för "Krav" när man ska adoptera? Ålder o.sv? MÅSTE man ha papper på att man inte kan få barn eller får alla adoptera? Dålig på sånt dära men kan tänka mig att själv adoptera från Polen eller liknande land !

Nej det finns inget krav på att man inte ska kunna få barn för att adoptera. Alla länder har olika åldersgränser och krav. Gå in på MIA och läs vad som gäller för de olika länderna.

• Fuskmamma
    JAG är BÄST skrev 2010-08-02 22:12:40 följande:

Nej det finns inget krav på att man inte ska kunna få barn för att adoptera. Alla länder har olika åldersgränser och krav. Gå in på MIA och läs vad som gäller för de olika länderna.

Mia.se eller vad är adressen?
  • Fuskmamma
    JAG är BÄST skrev 2010-08-02 22:27:34 följande:
    Nop.
    men,,,,

www.mia.eu/
    Tack så mycket !
  • Nimbus

Vår adoption från Taiwan kostade runt 220.000:- innan bidraget, då inräknat resan som kostade runt 55.000:- ungefär.

Svar på tråden Vad kostade hela er adoption?