• Anonym (Nybliven Mamma)

Hur ska vi göra?

Ja, som min signatur säger - Nybliven mamma och allt som hör där till, dvs låg självkänsla över den förändrade kroppen(har barn sedan innan så vet att jag kommer hitta "tillbaka" igen), sömnlösa nätter, inte tid för mig själv, vilket leder till att jag själv inte känner mig särskillt attraktiv och därför behöver och söker mycket bekräftelse hos min man.
    Sexlivet är uselt, har ännu inte varit på återkontroll, men även i slutet av graviditeten, eller i ärlighetens namn mer eller mindre från månad tre, har det varit mer eller mindre helt uteblivet.
    Vi får i princip ingen "egen tid" med varandra då barnen kräver sin tid med vardera förälder och därefter kräver våra kroppar sömn och mat.
    Men jag är rädd för att förhållandet ska dö ut. Vi försöker prata, ge varandra snabba beröringar, dvs smeker varandra över ryggen när man går förbi, firar av små leenden och så där, men vad mer kan man göra?
    Finns det några konkreta råd eller tips för att "väcka passionen" till liv igen?
    Förutom att vi båda två är fast beslutna om att låta tiden ha sin gång, då vi vet att allt blir bättre snart, så hade det känts skönt att kunna leva lite mer i nuet också.

• Svar på tråden Hur ska vi göra?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    En kombination av att acceptera läget och att försöka få till små stunder av närhet tillsammans är viktigt. Tänk inte på att väcka passionen nu utan det är viktigare att ni ger varandra stöd och förståelse och känner glädjen i era barn och att ni har en familj tillsammans. Ibland behöver man bara ta det lugnt och inte stressa upp sig. Varje tid kräver sitt. Naturligtvis skall ni inte glömma varandra som vuxna. Visa uppskattning i ord och handling, det betyder mycket. Kanske är din rädsla för vad detta skall göra med ert förhållande värre än hur läget egentligen är?
    Hälsningar
    Gerd

• Fiyali

Jo så är det definitivt! Vi har det väldigt bra och en av mina största nackdelar är väl min tendens att oroa mig och stressa upp mig över saker- oftast i onödan.
    Tack för råd!
    Ska försöka att andas och ta saker som de kommer och njuta i fulla drag av allt som jag har!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
Svar på tråden Hur ska vi göra?