• frwi

    därför ECar vi

    hej jag vill bara berätta varför jag började sätta min dotter på potta.

    det var inte jag som valde att örja med EC utan hon helt enkelt "lurade" mig till det genom att lilla fröken släppte lite bajs i blöjan som gjorde att jag skulle gå och byta och sen kom allt på skötbordet.

    vi skaffade en potta till henne när hon var nästan tre månader och hon trivs jättebra med den nu både kissar och bajsar hon hellre där än i blöjan och jag har nästan inga bajsblöor att ta vara på vilket har minskat lukten i badrummet {#lang_emotions_laughing}

  • Svar på tråden därför ECar vi
  • PetraMunchen

    Min son "tvinga" mig också. Med 6 bajsblöjor om dan och tillhörande klädbyte yckte jag ju det hela va lite jobbigt i början. En natt när han var 2 månader och först kissa ner mig på skötbordet och när jag torkat klart börja han bajsa kladd. Då tröttna jag... varje gång jag tog av blöjan höll jag upp honom över badkar och vips så kissa han. Problemet var att han ju tyckte det va så skönt att lufta där på skötbordet och en liten kille är rätt duktig på att kissa uppåt.

    Men jag har aldrig ångrat det. Han är nu 22 månader, klarar sig i princip utan blöja och går själv om han är utan - bara vi lata föräldrar som inte tagit sista steget. Och bajsblöjor är något jag nästan glömt hur det är att ha. Så skönt att slippa lukt.

  • Toppen9
    frwi skrev 2010-05-03 09:12:39 följande:
    hej jag vill bara berätta varför jag började sätta min dotter på potta.

    det var inte jag som valde att örja med EC utan hon helt enkelt "lurade" mig till det genom att lilla fröken släppte lite bajs i blöjan som gjorde att jag skulle gå och byta och sen kom allt på skötbordet.

    vi skaffade en potta till henne när hon var nästan tre månader och hon trivs jättebra med den nu både kissar och bajsar hon hellre där än i blöjan och jag har nästan inga bajsblöor att ta vara på vilket har minskat lukten i badrummet {#lang_emotions_laughing}
    Hur gjorde ni när hon skulle sitta på pottan?
    Min kille är tre månader och vi har precis skaffat potta (med högrygg) så ska prova den snart men vill ha lite tips

    Jag har precis börjat ECa och det pga av alla läckande bajsblöjor.
    Har provat 6 olika märken och alla läcker i antingen ben eller rygg, fast det beror nog på att lillen samlar på sig bajs och tar allt i max två blöjor/dag
  • PetraMunchen

    Pottan kan du inte använda förrän ditt barn kan sitta någolunda, dvs framåt 5 månader eller så. I början är det till att hålla upp. Vi körde över badkaret. Läckande bajsblöjor hade min son också. Jag tröttna på att blyta kläder 6 gånger om dan pga allt gult kladd....

  • Toppen9
    PetraMunchen skrev 2010-07-06 21:32:46 följande:
    Pottan kan du inte använda förrän ditt barn kan sitta någolunda, dvs framåt 5 månader eller så. I början är det till att hålla upp. Vi körde över badkaret. Läckande bajsblöjor hade min son också. Jag tröttna på att blyta kläder 6 gånger om dan pga allt gult kladd....
    Ja jag tänkte ju inte sätta han på pottan än utan hålla honom över
  • lisadragon
    Toppen9 skrev 2010-07-07 23:05:39 följande:
    Ja jag tänkte ju inte sätta han på pottan än utan hålla honom över
    Klart du kan sätta honom på den men du får även hålla i honom :), om han är så stadig att huvvet sitter det det ska vill säga ;).
  • Toppen9
    lisadragon skrev 2010-07-07 23:14:15 följande:
    Klart du kan sätta honom på den men du får även hålla i honom :), om han är så stadig att huvvet sitter det det ska vill säga ;).
    Han är rätt stadig, men han orkar inte så långa stunder så det känns bättre att luta honom mot mig när det kan ta ett tag så här i början innan nåt kommer i pottan
  • frwi
    Toppen9 skrev 2010-07-05 21:38:03 följande:
    Hur gjorde ni när hon skulle sitta på pottan?
    Min kille är tre månader och vi har precis skaffat potta (med högrygg) så ska prova den snart men vill ha lite tips

    Jag har precis börjat ECa och det pga av alla läckande bajsblöjor.
    Har provat 6 olika märken och alla läcker i antingen ben eller rygg, fast det beror nog på att lillen samlar på sig bajs och tar allt i max två blöjor/dag
    vi började med att sätta henne på pottan när hon var 3 månader och fick å hålla i henne så att hon inte ramlade, hon var ganska stadig redan då men behövde extra stöd från mig.

    hon har älskat soin potta sedan dess och nu blir hon arg om hon måste bajsa utan den vid exempelvis resor och liknande
  • Toppen9
    frwi skrev 2010-07-08 21:14:05 följande:
    vi började med att sätta henne på pottan när hon var 3 månader och fick å hålla i henne så att hon inte ramlade, hon var ganska stadig redan då men behövde extra stöd från mig.

    hon har älskat soin potta sedan dess och nu blir hon arg om hon måste bajsa utan den vid exempelvis resor och liknande
    Åh, hoppas att det går så bra för oss med
  • Pocahontas

    Sodapop: vi började sätta våra tvillingflickor på pottan vid 3,5 mån, men antingen håller vi i händerna eller håller dem om bålen. Vi orkade inte ta med pottan till landet och på utflykter, och då är det praktiskt att de kan kissa när man håller dem också (typ i buskar). Lycka till!

  • Pocahontas

    ...och en till post från mig...
    Vi började EC:a för att vi märkte att de gärna kissade och bajsade på skötbordet i det fria. Sen reagerade de positivt själva på potta. Det kändes logiskt att de inte ville ligga i sin egna skit i blöjan.

Svar på tråden därför ECar vi