• Mirix

Halvsyskon vs. helsyskon?

Låg och funderade i natt. Om två barn har samma föräldrar, då är de ju helsyskon. Det borde ju gälla även om de är adopterade, eller hur?

Mina barn har samma donator men olika biomammor. Inte kan man kalla de halvsykon typ i skolan?

• Svar på tråden Halvsyskon vs. helsyskon?
  • paprikatingeling

Jag tycker definitivt att de blir helsyskon. De växer upp i samma hem med samma föräldrar (du och din fru). Genetiskt är de förstås halvsyskon, men det är ju en annan sak. Så kommer vi att se på våra barn.

I boken "Homofamiljer" finns det förresten ett kapitel med en tjej som vuxit upp med två mammor som sedan skilt sig och hon resonerar kring hel- och halvsyskon precis så. Systern som har samma två mammor som henne (men inte samma biomamma) är hennes helsyster och syskonen mammorna har i sina nya förhållanden är halvsyskon.

• Birry

Jag skulle aldrig kalla barn i regnbågsfamiljer för halvsyskon, det är ju inte genetiken som gör den till syskon utan föräldrarna, att de har samma mammor!

/Birry som har två barn helt utan biologisk koppling till varandra, absoluta helsyskon (och dessutom en i magen som har 50% samma gener som sin ena bror och 50% som den andra brorsan! )

• GulTiger

Jag tycker överhuvudtaget att ordet "halvsyskon" är förlegat och jag tror faktiskt inte att man använder det alls i samma utsträckning i mainstreamsamhället idag som man gjorde förr. För mig finns det inte ens på kartan att kalla mina barn för "halvsyskon", däremot har det hänt att en äldre person har gjort det när hon förstod att barnen har samma donator (men olika biomammor). Jag reagerade med förvåning och förskräckelse.

• Hurtbullarna

Hej! Håller fullständigt med, man kan ju inte dela upp barnen. De har ju vuxit upp i samma familj med två föräldrar. Våra barn kommer alla bli syskon, oavsett biologisk mamma hit eller dit!

Men tråkigt är att många i vår omgivning tyvärr gör det och har en massa funderingar kring det och dessutom frågar OSS hur vi ser på det. (Typ vad ska ni säga/hur ska ni berätta att de inte är helsyskon osv). Tar väldigt illa vid mig när folk ser det på det sättet...

Kram

Svar på tråden Halvsyskon vs. helsyskon?