• Sassa A

Hur mycket blöjor går åt om dagen till en precis nyfödd?

Väntar barn om 3 veckor :) Förhoppningsvis tidigare..

Jag undrar hur många blöjor det går åt varje dygn för en nyfödd?

Jag har förberett o köpt både pampers o liberos blöja nr 1.
    Börjar i genomsnitt alla nyfödda med nr 1 eller har någon fått börja med nr 2 direkt? T ex stort barn..

när brukar man annars behöva byta till stl nr 2 ??

☆ 24 Maj 2010 ♥
  • Svar på tråden Hur mycket blöjor går åt om dagen till en precis nyfödd?
  • hannis

Vi bytte blöja 10-15 grr per dygn den första månaden. Han bajsade väldigt ofta...

Vi hade pampers newborn nr 1 till vår son i ungefär 3 veckor och gick sedan över till nummer 2. Den hade vi sedan tills han var 8 veckor och har nu precis gått över till nr 3.

(Vår son var 51 cm och vägde 3160 gram vid födseln)

• hic sunt leones

Det är ju ganska generellt, tex beroende på hur mkt de bajsar. Somliga bajsar tio gånger om dagen och somliga bajsar var tionde dag.
    Vi hade strl 2 direkt, tex liberos 1:or är 2-4 kg och deras 2:or 3-6 kg. De överlappar alltid, det kommer även an på hur bred barnet är om ben och bak :) vad som håller tätt bäst. Tror vi köpte ett paket 2:or sedan var det dags för 3:or... de växer ju så fort de små liven...

• Licens To Kiss

Jag hade nr 1 till sonen första fem veckorna. Gick åt ca tolv stycken paket under de tiden. Bytte sen till nr 2.

Han vägde 4 kilo och var 52 lång.

Älskar mina barn! Dotter född 2001-10-21 och Son född 2010-01-30
  • Kazeer

Med båda mina barn har det gått åt 8-12 blöjor per dygn i början. Ett blöjbyte vid varje måltid, d v s 8 ggr/dygn. Sedan hade båda mina en tendens att ibland bajsa medan de åt och då måste ju blöjan bytas igen.

Med andra barnet hade vi prematurblöjor i en dryg månad. Sedan nr 1. Han är nu fyramånader och vi började med blöja nr 2 för en vecka sedan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • frukarlssonn

Det gick åt massor av blöjor första månaderna fr dottern va nyfödd då hon bajsade stup i kvarten. Använde newborn ett tag, minns inte hur länge men hon vägde bara tre kilo när hon föddes så de va ett tag.

♥ Olivia 090610 & Bf nov ♥
  • saltflingan

Vi gjorde av med 8-12 blöjor om dagen när sonen var nyfödd. Han vägde 3030 g när han föddes och vi använde prematurblöjor i flera veckor (flera veckor efter att han passerat viktangivelsen). Viktangivelserna är bara en fingervisning, det är passformen som är viktig. Vi har alltid fått byta storlek för att sonen har växt ur blöjorna på längden aldrig för att han passerat vikten. Får hela tiden sätta tejpen omlott, men det är ju inget problem. 

Svar på tråden Hur mycket blöjor går åt om dagen till en precis nyfödd?