lollisen skrev 2010-05-16 16:40:59 följande:
Oj ... ? Själv tycker jag att det varit otroligt jobbigt och känner nästan en skräck i att ens tänka på fler barn med min nuvarande pga hur jobbigt det varit... Jag har varit ensamstående i över 4 år med sonen och har inte haft någon avlastning samt att han varit mycket sjuk. Till saken hör väl även att han är överaktiv (troligtvis ärvd från mig) och otroligt energikrävande.. Min egen begränsning (överaktiviteten dåra) + hans har väl inte varit den bästa kombon då vi liksom lyckats trigga varandras negativa beteenden... Det har varit en ENORM förändring nu då jag har en partner som delar ansvaret (TACK OCH LOV!!) och som fungerar UTMÄRKT ihop med sonen. Min nya partner har en lugnande inverkan på både sonen och mig. Så nu kan jag äntligen NJUUUUTA av att vara mamma! För min del kan jag nog påstå att det varit allt annat än LÄTT att vara ensamstående och jag har känt mig som i ett fängesle på kvällarna då sonen somnat... Man sitter liksom fast i hemmet om man inte har någon i närheten som kan sitta barnvakt en stund (vilket jag inte haft). Men man klarar det, vad har man för val liksom? :-/ Alla har olika erfarenheter, men jag märker ändå tendenser av att många (pekar inte på någon här) liksom glamouriserar det hela i efterhand. Man har hört ensamstående som berättar om hur jobbigt de har det i föräldrarskapet och ensam med barnet/barnen, men som i efterhand berättar att "nej neeeej, det var såååå himla enkelt, jag kände att det var enklare ensam med barnen" etc etc... Nog lätt att efterkonstruera det hela... Jag vet inte... Kan bara svara för egen del, NEJ jag anser inte det på nåt sätt vara ENKELT. Men däremot ENKLARE än om jag fortsatt bo ihop med sonens pappa. SÅ kan man säga... Lycka till med det kommande barnet TS!
Nja där tror jag nog att du har fel!
Jag tror snarare att det är tvärtom; man kanske tyckte att det var jobbigt i början - men när man ser tillbaka så var det faktiskt ingen big deal, utan man klarade det alldeles galant!
Naturligtvis drömmer väl de flesta av oss om den stora kärleken, o en vettig person att dela våra liv med.
Men fram tills dess så behöver det inte alls vara jobbigt att vara ensam förälder - det blir nog mkt vad man gör det till, tror jag.
Jag lever mitt liv tillsammans med mina barn såsom jag vill ha det - hade jag känt mig "fängslad" så hade jag nog helt enkelt gjort nå't åt saken istället!
Som någon skrev ovan så lever jag också ett ganska så aktivt liv, så jag hinner liksom inte med att känna mig "fängslad" när kvällen kommer, utan det är snarare tvärtom; då
äntligen får man en lugn stund för sig själv!
Därmed inte sagt att du inte har rätt att känna så som du gör, för alla lever vi ju olika liv o har olika förutsättningar o önskningar.