mamami77 skrev 2010-05-09 17:23:31 följande:
Det är knappt man vågar göra inlägg alls, varje ord granskas så noga så. Men jag har läst de 17 första sidorna med ett så öppet sinne som möjligt och det verkar som om ts diskussion om människors kunskap/okunskap om sen abort har hamnat vid sidan av frågan om fosterdiagnostik och vad man skall göra med resultatet, eller om man skall göra något.Tänk om det inte alls handlar om den praktiska biten, det här med 'bekvämlighet' som kastas fram och tillbaka i inläggen? Tänk om det handlar mer om hur vi ser på förändring, vad vi har för förväntningar på oss själva och de förväntningar vi tror att andra har på oss?När man blir gravid tror jag att man har en grundidé om att det blir en pojke eller flicka, nog skulle man bli lite förvirrad om gyn säger att det blir en av varje. Jag kanske endast talar för mig själv här men när jag de senaste 2,5 åren av vår barnlöshet drömt om dagen då jag får hålla i min egen bebis, då handlar det om just EN bebis i min famn. Och den bebisen har armar och ben, alla fingrar och tår, öppnar ögonen och ser mig le och somnar när jag sjunger vaggvisor. Om mitt barn sedan dyker upp utan armar, är snorig jämt, är i trotsåldern från 1 till 27 och har ett ansikte som en nyrakad Reinfeldt i miniatyr; ja, jag skulle älska mitt barn. Ändå.Men skulle jag istället få reda på att jag efter min graviditet blir tvungen att lägga ner mitt företag och samtidigt bli arbetslös, flytta till en mer lämplig bostad, lägga alla planer på barn 2 på hyllan, tappa större delen av det sociala umgänget, få försaka semestrar på annan ort och lägga mycket av min tid de närmaste 20 åren på sjukhusbesök; ja, då skulle jag tänka mig för noga.Vill jag vara en vanlig Svensson-morsa med 2-3 friska barn eller en vårdande mamma med ett extra givande barn?
Jag tror att det är väldigt få som får ett sådant besked om sitt ofödda barn.
Jag som har ett barn med DS har inte fått göra något av det du skrivit om.
Jag väntade i över 12 år på mina två tjejer och jag beslutade att inte kontrollera efter "fel" på mina barn men hade då absolut inte någon tanke på alla dessa saker som du skrivit här fast risken för DS var stor på grund av min ålder.