• Gravid2010

Man gör inte abort pga DS!!

man går igenom en FÖRLOSSNING!! (I ca v.17-18..) med ev en efterföljande skrapning..

Det verkar vara många som tror att en abort i v6 och v17 skulle vara ung. samma sak.

det är lätt att säga att man skulle göra en abort om barnet har DS när man sedan inte vet hur det egentligen går till...

• Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!
  • mamami77

Det är knappt man vågar göra inlägg alls, varje ord granskas så noga så. Men jag har läst de 17 första sidorna med ett så öppet sinne som möjligt och det verkar som om ts diskussion om människors kunskap/okunskap om sen abort har hamnat vid sidan av frågan om fosterdiagnostik och vad man skall göra med resultatet, eller om man skall göra något.

Tänk om det inte alls handlar om den praktiska biten, det här med 'bekvämlighet' som kastas fram och tillbaka i inläggen? Tänk om det handlar mer om hur vi ser på förändring, vad vi har för förväntningar på oss själva och de förväntningar vi tror att andra har på oss?

När man blir gravid tror jag att man har en grundidé om att det blir en pojke eller flicka, nog skulle man bli lite förvirrad om gyn säger att det blir en av varje. Jag kanske endast talar för mig själv här men när jag de senaste 2,5 åren av vår barnlöshet drömt om dagen då jag får hålla i min egen bebis, då handlar det om just EN bebis i min famn. Och den bebisen har armar och ben, alla fingrar och tår, öppnar ögonen och ser mig le och somnar när jag sjunger vaggvisor. Om mitt barn sedan dyker upp utan armar, är snorig jämt, är i trotsåldern från 1 till 27 och har ett ansikte som en nyrakad Reinfeldt i miniatyr; ja, jag skulle älska mitt barn. Ändå.

Men skulle jag istället få reda på att jag efter min graviditet blir tvungen att lägga ner mitt företag och samtidigt bli arbetslös, flytta till en mer lämplig bostad, lägga alla planer på barn 2 på hyllan, tappa större delen av det sociala umgänget, få försaka semestrar på annan ort och lägga mycket av min tid de närmaste 20 åren på sjukhusbesök; ja, då skulle jag tänka mig för noga.

Vill jag vara en vanlig Svensson-morsa med 2-3 friska barn eller en vårdande mamma med ett extra givande barn?

Jag skriver långt och därför mer sällan
  • anne h
    mamami77 skrev 2010-05-09 17:23:31 följande:
    har ett ansikte som en nyrakad Reinfeldt i miniatyr; ja, jag skulle älska mitt barn. Ändå.
    Hemska tanke.. men även reinfeldts mor älskar honom, förmodar jag.
     Men skulle jag istället få reda på att jag efter min graviditet blir tvungen att lägga ner mitt företag och samtidigt bli arbetslös, flytta till en mer lämplig bostad, lägga alla planer på barn 2 på hyllan, tappa större delen av det sociala umgänget, få försaka semestrar på annan ort och lägga mycket av min tid de närmaste 20 åren på sjukhusbesök; ja, då skulle jag tänka mig för noga. Vill jag vara en vanlig Svensson-morsa med 2-3 friska barn eller en vårdande mamma med ett extra givande barn?
    Vilken tur att jag inte behövde lägga ner något företag (hade inget, däremot sa jag  upp mig efter 18 år på gamla arbetet och fick ett mycket bättre och roligare arbete..), inte behövde flytta (bor i samma villa sedan 24 år), inte tappat något umgänge (tvärtom har jag fått nya betydligt ärligare vänner), inte försakat någon semester (jag åker fortfarande på semestrar, nu med fyra ungar i stf ensam), inte behöver lägga mycket av min tid på sjukhusbesök (skulle inte fungera med mitt nya jobb med resor titt som tätt) bara för att jag fått barn!
    Jag är en vanlig heltidsarbetande svensson-morsa med 4 friska barn som frodas och ger mig huvudvärk när jag ska hålla koll på dem.. speciellt tonåringarna. Men det är underbart att få följa dem i deras uppväxt, få se dem utvecklas, bli självständiga, få egna liv och intressen.. både 46- och 47-kromosomarna.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • mamami77

Jag hade ingen speciell funktionsnedsättning i åtanke när jag skrev som jag gjorde och eftersom livet är fyllt av överraskningar kan man ju inte planera för nå't av det egentligt viktiga. Får jag däremot chansen att tänka över konsekvenserna av mitt handlande så är det just vad jag skulle göra - tänka.

Jag är glad för din skull anne h för du har exakt fyra barn mer än jag - och du verkar dessutom leva ditt drömliv, just där du är. Att eftersträvas av alla, tycker jag!

Kram, Mimi

• majess
    anne h skrev 2010-05-08 22:54:18 följande:
    ja absolut{#lang_emotions_cool}
  • majess
    Det är knappt man vågar göra inlägg alls, varje ord granskas så noga så. Men jag har läst de 17 första sidorna med ett så öppet sinne som möjligt och det verkar som om ts diskussion om människors kunskap/okunskap om sen abort har hamnat vid sidan av frågan om fosterdiagnostik och vad man skall göra med resultatet, eller om man skall göra något. Tänk om det inte alls handlar om den praktiska biten, det här med 'bekvämlighet' som kastas fram och tillbaka i inläggen? Tänk om det handlar mer om hur vi ser på förändring, vad vi har för förväntningar på oss själva och de förväntningar vi tror att andra har på oss? När man blir gravid tror jag att man har en grundidé om att det blir en pojke eller flicka, nog skulle man bli lite förvirrad om gyn säger att det blir en av varje. Jag kanske endast talar för mig själv här men när jag de senaste 2,5 åren av vår barnlöshet drömt om dagen då jag får hålla i min egen bebis, då handlar det om just EN bebis i min famn. Och den bebisen har armar och ben, alla fingrar och tår, öppnar ögonen och ser mig le och somnar när jag sjunger vaggvisor. Om mitt barn sedan dyker upp utan armar, är snorig jämt, är i trotsåldern från 1 till 27 och har ett ansikte som en nyrakad Reinfeldt i miniatyr; ja, jag skulle älska mitt barn. Ändå. Men skulle jag istället få reda på att jag efter min graviditet blir tvungen att lägga ner mitt företag och samtidigt bli arbetslös, flytta till en mer lämplig bostad, lägga alla planer på barn 2 på hyllan, tappa större delen av det sociala umgänget, få försaka semestrar på annan ort och lägga mycket av min tid de närmaste 20 åren på sjukhusbesök; ja, då skulle jag tänka mig för noga. Vill jag vara en vanlig Svensson-morsa med 2-3 friska barn eller en vårdande mamma med ett extra givande barn?
  • majess

Jag tror att får man ett barn med en näve extra kromosomer så älskar man det precis lika mycket som sina andra barn utan den extra kromosomen....
    Det som är viktigt i sådana här diskussioner är att respektera dem som vill behålla sina ds barn och även respektera dem som inte är beredda (om de kan välja innan) på att behålla ds barn!! alla är vi ju olika,med olika sätt att se på våra liv ,hur vi vill leva dem och med vilka FÖRUTSÄTTNINGAR vi vill leva dem...

• Pinje
    majess skrev 2010-05-09 20:13:23 följande:
    Jag tror att får man ett barn med en näve extra kromosomer så älskar man det precis lika mycket som sina andra barn utan den extra kromosomen....Det som är viktigt i sådana här diskussioner är att respektera dem som vill behålla sina ds barn och även respektera dem som inte är beredda (om de kan välja innan) på att behålla ds barn!! alla är vi ju olika,med olika sätt att se på våra liv ,hur vi vill leva dem och med vilka FÖRUTSÄTTNINGAR vi vill leva dem...
    Vi har haft våra meningsskiljaktigheter i andra trådar. Men detta inlägg gillade jag.
  • VirrigaVera
    Jag tror att får man ett barn med en näve extra kromosomer så älskar man det precis lika mycket som sina andra barn utan den extra kromosomen.... Det som är viktigt i sådana här diskussioner är att respektera dem som vill behålla sina ds barn och även respektera dem som inte är beredda (om de kan välja innan) på att behålla ds barn!! alla är vi ju olika,med olika sätt att se på våra liv ,hur vi vill leva dem och med vilka FÖRUTSÄTTNINGAR vi vill leva dem...
    Bra skrivet!
  • majess
    Pinje skrev 2010-05-10 08:55:57 följande:
    Vi har haft våra meningsskiljaktigheter i andra trådar. Men detta inlägg gillade jag.
    Tackar tackar{#lang_emotions_sunny}
    VirrigaVera skrev 2010-05-10 09:40:59 följande:
    Bra skrivet!
    Tack så mycket  
  • liag
    Jag tror att får man ett barn med en näve extra kromosomer så älskar man det precis lika mycket som sina andra barn utan den extra kromosomen....Det som är viktigt i sådana här diskussioner är att respektera dem som vill behålla sina ds barn och även respektera dem som inte är beredda (om de kan välja innan) på att behålla ds barn!! alla är vi ju olika,med olika sätt att se på våra liv ,hur vi vill leva dem och med vilka FÖRUTSÄTTNINGAR vi vill leva dem...
    Förvånad att du skriver så här bra, trodde du hade en helt annan åsikt i om detta. Väldigt roligt att läsa!
  • liag
    Det är knappt man vågar göra inlägg alls, varje ord granskas så noga så. Men jag har läst de 17 första sidorna med ett så öppet sinne som möjligt och det verkar som om ts diskussion om människors kunskap/okunskap om sen abort har hamnat vid sidan av frågan om fosterdiagnostik och vad man skall göra med resultatet, eller om man skall göra något.Tänk om det inte alls handlar om den praktiska biten, det här med 'bekvämlighet' som kastas fram och tillbaka i inläggen? Tänk om det handlar mer om hur vi ser på förändring, vad vi har för förväntningar på oss själva och de förväntningar vi tror att andra har på oss?När man blir gravid tror jag att man har en grundidé om att det blir en pojke eller flicka, nog skulle man bli lite förvirrad om gyn säger att det blir en av varje. Jag kanske endast talar för mig själv här men när jag de senaste 2,5 åren av vår barnlöshet drömt om dagen då jag får hålla i min egen bebis, då handlar det om just EN bebis i min famn. Och den bebisen har armar och ben, alla fingrar och tår, öppnar ögonen och ser mig le och somnar när jag sjunger vaggvisor. Om mitt barn sedan dyker upp utan armar, är snorig jämt, är i trotsåldern från 1 till 27 och har ett ansikte som en nyrakad Reinfeldt i miniatyr; ja, jag skulle älska mitt barn. Ändå.Men skulle jag istället få reda på att jag efter min graviditet blir tvungen att lägga ner mitt företag och samtidigt bli arbetslös, flytta till en mer lämplig bostad, lägga alla planer på barn 2 på hyllan, tappa större delen av det sociala umgänget, få försaka semestrar på annan ort och lägga mycket av min tid de närmaste 20 åren på sjukhusbesök; ja, då skulle jag tänka mig för noga.Vill jag vara en vanlig Svensson-morsa med 2-3 friska barn eller en vårdande mamma med ett extra givande barn?
    Jag tror att det är väldigt få som får ett sådant besked om sitt ofödda barn.
    Jag som har ett barn med DS har inte fått göra något av det du skrivit om.
    Jag väntade i över 12 år på mina två tjejer och jag beslutade att inte kontrollera efter "fel" på mina barn men hade då absolut inte någon tanke på alla dessa saker som du skrivit här fast risken för DS var stor på grund av min ålder.
  • majess
    {#lang_emotions_sunny}tack,detta är helt min åsikt! tror bara att när "kängorna" flyger i vissa andra trådar så sätter alla sig på tvären(inklusive mig) och "pissar åsiktsrevir...."
Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!