• Moonis

Sydstatsflaggan?

Vad tänker du om du ser en sydstatsflagga hos några du känner/besöker?
    Har du varit med om det och vad gjorde du?

• Svar på tråden Sydstatsflaggan?
  • EttLångtOchJolligtNamn

Jag ser inget fel i att folk har den, gnäller heller inte på vad folk har hemma.

• Anova

Min spontana tanke är "white trash" om de jag är hemma hos är helsvenskar.
    Är det amerikanare med den flaggan är min spontana tanke "sydstatsbor".

• Moonis
    jaghopparhögt skrev 2010-05-05 17:10:37 följande:
    Du ansåg ju att flaggan var rasistisk.
    Ja men bara för man har en åsikt betyder det inte att man tjatar om det
  • puss

men vem umgås med raggare liksom

det är tammefan roligt nästan jämt
  • vackrastarflow

Jag tänker att de kanske varit i Texas eller nåt. Jag köpte en skottsk flagga när jag var där... Fast den är undangömd i en garderob så det var visst lite onödigt.

Jag har faktiskt aldrig träffat nån som har den hemma... Tycker det är lite töntigt att ha en flagga som väggbonad. Häng upp den i en flaggstång istället

• MysTic PrincesS

Raggare eller knuttar

• sverker11
    Moonis skrev 2010-05-04 21:13:01 följande:
    Jag ser det rasistiskt med tanke på flaggans bakgrund men antar att det råder en del delade meningar där. Lite funderande över varför raggare använder sig av den
    Vissa ser/såg den svenska flaggan som rasistisk och centrum mot racism såg glassen nogger som rasistisk så om du verkligen vill kan du hitta rasistiska symboler överallt.

Att stämpla sydstatsflaggan som rasistisk och säga att den står för slaveri är bara trångsynt. Kriget gällde mer än slaveri. Flaggan skall snarare ses som en symbol för självständighet gentemot överheten (nordsidan) och det är som en sådan symbol den ibland används inom vissa subkulturer.

"Vad tänker du om du ser en sydstatsflagga hos några du känner/besöker?
    Har du varit med om det och vad gjorde du?"

Jag skulle tänka "en sydstatsflagga" sedan är det inte mer än det.

Anova skrev:
    "Min spontana tanke är "white trash" om de jag är hemma hos är helsvenskar. "
    White trash? Antagligen eftersom det troligen rör sig om människor med rötterna i arbetarklassen. Troligen samma typ av människor som tycker om dansbansmusik, dokusåpor och alla andra typer av skräpkultur. Det är tur att vissa av oss har bättre smak än pöbeln.
  • upyours

Jag tror inte att sydstatsflaggan i sig representerar rätten till slaveri/rasism eller vad man nu vill kalla det, men jag tror att de som använder den flaggan använder det i det syftet, alltså att ge flaggan en rasistisk symbol.

Så om jag såg flaggan hemma hos någon skulle jag uppmärksamma vem ägaren är istället och vad för åsikter han har.

Det är nästan roligt jämt
  • sverker11
    upyours skrev 2010-05-07 19:01:09 följande:
    Jag tror inte att sydstatsflaggan i sig representerar rätten till slaveri/rasism eller vad man nu vill kalla det, men jag tror att de som använder den flaggan använder det i det syftet, alltså att ge flaggan en rasistisk symbol.
    Fast om du ser sydstatsflaggan som en rasistisk symbo så är det DU som gör den till en rasistisk symbol inte dom.
  • Moonis
    sverker11 skrev 2010-05-11 09:51:27 följande:
    Fast om du ser sydstatsflaggan som en rasistisk symbo så är det DU som gör den till en rasistisk symbol inte dom.
    Nja, jag anser att det är sättet man använder symboler på.
  • upyours
    sverker11 skrev 2010-05-11 09:51:27 följande:
    Ja, det var ju praktiskt taget det jag skrev. Flaggan är inte rasistisk i sig, men många använder den som en symbol för rasism, men den blir inte rasistisk för det.
  • jaghopparhögt
    upyours skrev 2010-05-11 15:01:46 följande:
    Ja, det var ju praktiskt taget det jag skrev. Flaggan är inte rasistisk i sig, men många använder den som en symbol för rasism, men den blir inte rasistisk för det.
    Fast knappast i Sverige va? Jag har sett att en del amerikanska individer och grupper använder den i det syftet men aldrig några svenska. Jag ser inte hur svenska rasister skulle ha något intresse av att använda den, blir ju som att amerikanska rasister skulle använda ett porträtt av Karl XII, för någon officiell symbol för slaveriet har den aldrig varit, de flesta amerikanska nazister ser ju inte heller slaveriet som något positivt.
    I Sverige är det nog bara raggare och dylika som använder den.
  • upyours
    jaghopparhögt skrev 2010-05-11 15:06:06 följande:
    Fast knappast i Sverige va? Jag har sett att en del amerikanska individer och grupper använder den i det syftet men aldrig några svenska. Jag ser inte hur svenska rasister skulle ha något intresse av att använda den, blir ju som att amerikanska rasister skulle använda ett porträtt av Karl XII, för någon officiell symbol för slaveriet har den aldrig varit, de flesta amerikanska nazister ser ju inte heller slaveriet som något positivt. I Sverige är det nog bara raggare och dylika som använder den.
    Fast det kan vi bara spekulera om. Hade man rört sig i dessa kretsar hade det varit lättare att veta mer exakt vilka det är som använder flaggan och vad de vill att den ska symbolisera. Många svenskar är dock intresserade av amerikansk rasistkultur, bl.a. Ku Klux Klan.
  • jaghopparhögt
    upyours skrev 2010-05-11 15:10:07 följande:
    Fast det kan vi bara spekulera om. Hade man rört sig i dessa kretsar hade det varit lättare att veta mer exakt vilka det är som använder flaggan och vad de vill att den ska symbolisera. Många svenskar är dock intresserade av amerikansk rasistkultur, bl.a. Ku Klux Klan.
    Bara för att du är en svenne utan koll så är ju inte alla det ;)
    Bara att kolla på största nazistgrupper vi har idag, finns inget intresse för sydstatsflaggan där och det har aldrig funnits heller. I USA är det en annan sak men det beror helt på vilka typer av grupper man kollar på. Det är absolut ingen symbol för slaveriet utan en symbol för sydstaterna.
    Finns inget intresse heller för Ku Klux Klan i Sverige då de svenska nazisterna inte har de traditionerna. Den enda kopplingen som finns är till American Knights och de använder sig knappast av sydstatsflaggan.
  • upyours
    jaghopparhögt skrev 2010-05-11 15:36:02 följande:
    Bara för att du är en svenne utan koll så är ju inte alla det ;)
    Därmed satte du stopp för en (givande) diskussion Tack för mig!
  • Zhna

Vad är det för fel på sydstatsflaggan? Visst är Ku Klux Klan ett snävt intolerant grupp men bra nog så tog David Duke avstånd från gruppen. Kanske har han en chans att bli USA:s president, kanske inte men tar vi bort hans förflutna så talar han i alla fall någorlunda vettiga saker. Och det där med sydstaterna och slaveri! Jo Jag har läst om att Abraham Lincoln hade en plan på att återföra dom svarta slavarna därifrån tillbaks till Afrika som en ren barmhärtighets åtgärd vilket dock uteblev p.g.a attentatet på teatern. Det var fel i första hand att ta kål på alla indianerna och sedan mer eller mindre ersätta dom med slavar från andra sidan Atlanten om Jag säger Min ärliga åsikt. Man ska ej begå övergrepp mot Naturen!

Svar på tråden Sydstatsflaggan?