• Bullerbyn

Varför ljuger så många här på familjeliv?

Trots att inte många vet vem jag är så vet jag vem många är. Och jag blir chockad av hur de ljuger upp en version som inte stämmer mot verkligheten.

Är det lätt att ljuga bakom en datorskärm? Ja
    Är det lätt att ljuga på internet? Ja
    Är det lätt att ljuga i verkligheten? Ja

Men i verkligheten kan sanningen ofta komma fram, vilket inte alltid är säkert på internet. Vart har människor sin etik att sitta och ljuga på internet?

• Svar på tråden Varför ljuger så många här på familjeliv?
  • Bullerbyn

Ja, det måste vara att de skäms för sitt liv som gör att de ljuger. Att uppnå högre status på något sätt, för ofta handlar det om att det höjer sig högre än vad de är. Personer ljuger bla om att de har jobb, hus, dyra bilar med verkligheten är den att de lever på ekonomisk bistånd, bor i lägenhet och har skrotbilar. Skäms man för sin vardag, eller får man mer inflytande här på familjeliv om man ljuger ihop en skev bild? 

• Singel Man

varför ens ljuga, kan du inte stå för dina tankar / åsikter ,här eller i verkliga livet, säger ju rätt mycket om en som person. Såna vill jag inte ha i min närhet, men håller med finns massa som leker med folk här på FL, både tankar och känslomässigt. Har bara en sak säga, Väx upp, och saker har en förmåga att komma tbx , när man minst anar det, Är inte bitter , men hatar lögnare, så TS håller med dig !!

• Bullerbyn

Reglementet : De personer som jag menar känner jag mycket väl. Hur skulle jag annars kunna veta att de ljuger?

Det jag menar är att har personen X en presention och bilder utlagda så upptäcker jag ju att det är tex en vän. Läser man sedan en intressant tråd så ser man ett inlägg av X som går totalt emot det liv jag vet att X lever.

• Stårschan
    Bullerbyn skrev 2010-05-05 13:44:44 följande:
    Ja, det måste vara att de skäms för sitt liv som gör att de ljuger. Att uppnå högre status på något sätt, för ofta handlar det om att det höjer sig högre än vad de är. Personer ljuger bla om att de har jobb, hus, dyra bilar med verkligheten är den att de lever på ekonomisk bistånd, bor i lägenhet och har skrotbilar. Skäms man för sin vardag, eller får man mer inflytande här på familjeliv om man ljuger ihop en skev bild? 
    De kanske tycker om att skapa sig ett helt annat alter ego. Andra gör ju det genom att spela dataspel till exempel. Håller man på med den typen av lögner tycker man nog om att fantisera. Det är väl en annan sak om man skulle ljuga på det sättet inför folk som man känner. På FL spelar det väl inte så stor roll.
    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Bullerbyn

Nej, på familjeliv är det inte hela världen att ljuga. Vem drabbar det egentligen? Jag förstår bara inte tanken att ändra hela ens liv till den motsatta.

Läste en tråd om en förälder som blivit anmäld till socialen pga sin tråd. Bra agerat måste jag säga om man ska ta Bobby som exempel. Men det kan ju lika gärna vara en ihop diktat version för att söka uppmärksamhet som alla dessa "fejkade-tonårsmammor" som ofta dyker upp.

• Mandarina
    Bullerbyn skrev 2010-05-05 13:53:40 följande:
    Nej, på familjeliv är det inte hela världen att ljuga. Vem drabbar det egentligen? Jag förstår bara inte tanken att ändra hela ens liv till den motsatta. Läste en tråd om en förälder som blivit anmäld till socialen pga sin tråd. Bra agerat måste jag säga om man ska ta Bobby som exempel. Men det kan ju lika gärna vara en ihop diktat version för att söka uppmärksamhet som alla dessa "fejkade-tonårsmammor" som ofta dyker upp.  
    Anledningen till att man skapar ett "parallel-liv" är väl för att verkligeheten är för svår att hantera - så väljer man att fly in i fantasins värld. Där allt är lättare.

Jag ser det som en flyktmekanism, att man flyr ifrån sig själv.
  • idiblon yes

Av samma anledning som att Hitler dödade sex miljoner människor. För att man kan.

Jag är inte den som är den.
  • augustisten

Ibland kan det säkert ha att göra med att man vill att ens åsikter blir tagna på allvar. Har man starka åsikter i ett ämne där man egentligen inte har någon erfarenhet kanske gehöret blir bättre om man låtsas lite.

Ganska ofta verkar det som att människor låtsas vara sjuksköterskor, psykologer och förskolelärare till exempel. Jag gissar att det är för att få lite "tyngd" i diskussioner. Enda gången det stör mig är när de påstår rena felaktigheter som om det vore fakta.

• Singel Man
    idiblon yes skrev 2010-05-06 17:02:44 följande:
    Av samma anledning som att Hitler dödade sex miljoner människor. För att man kan.
    var nog ifs inte anledningen, sen var ju Stalin 100x värre, så varför jämt ta upp Hitler
  • idiblon yes
    Singel Man skrev 2010-05-07 15:54:07 följande:
    var nog ifs inte anledningen, sen var ju Stalin 100x värre, så varför jämt ta upp Hitler
    Jodå, det var anledningen.

Varför ta upp honom? Ja, det går hem. Men jag kan ta Pol Pot, Djingis Khan eller Pinochet istället om det passar bättre?
    Jag är inte den som är den.
  • Singel Man
    idiblon yes skrev 2010-05-07 16:21:09 följande:
    Jodå, det var anledningen.Varför ta upp honom? Ja, det går hem. Men jag kan ta Pol Pot, Djingis Khan eller Pinochet istället om det passar bättre?
    haha lungt, är så sabla trött bara på att när det snackas massmord etc, så tar "alltid" folk upp Hitler, är det pga av okunnighet eller dumhet ?, finns ju dom som var så mycket värre, hehe nu bevisade du att du defenitivt inte tillhör den kategorin men trodde jag ifs inte heller, kanske är den delen av det tyska blodet i mig som blir lite trött på snacket om hitler 

Trevlig helg på dig
  • idiblon yes
    Singel Man skrev 2010-05-07 17:47:57 följande:
    haha lungt, är så sabla trött bara på att när det snackas massmord etc, så tar "alltid" folk upp Hitler, är det pga av okunnighet eller dumhet ?, finns ju dom som var så mycket värre, hehe nu bevisade du att du defenitivt inte tillhör den kategorin men trodde jag ifs inte heller, kanske är den delen av det tyska blodet i mig som blir lite trött på snacket om hitler  Trevlig helg på dig
    Ja, men då förstår du att om jag tagit något av de andra exemplena så hade bara få förstått ändå? Trevlig helg på dig också.
    Vila vid denna källa...
  • Mrs staar

har lite svårt och förstå varför man skulle göra det. som någon skrev över så skäms de kanske över sina liv så de förskönar det en aning

• idiblon yes
    Mrs staar skrev 2010-05-07 17:52:46 följande:
    har lite svårt och förstå varför man skulle göra det. som någon skrev över så skäms de kanske över sina liv så de förskönar det en aning
    Jag tror även att det handlar om att överdriva eller att "leva ett annat liv" som man kan få utlopp för här. Och det fyller ju en funktion, på sätt och vis.
    Vila vid denna källa...
Svar på tråden Varför ljuger så många här på familjeliv?