• Jennie1987

Inbillar jag mig bara?

Hej alla starka tjejer därute!!

Jag har PCO, och har tagit min första Pergotimekur, är på dag 25 nu.
    Och jag har tagit ett blodprov som i efterhand skulle visa om Pergo funkat eller ej.
    Min läkare ringde i måndags, han sa att värdet på provet var lågt, han visste inte om jag ägglossat eller ej, det gick inte att läsa av det provet.
    Förvirrande!
    Han sa att jag skulle räkna med att få en mens inom en vecka, och om mensen inte kommit om 10 dagar skulle jag ringa.
    Om mensen kommer så får jag börja med en dubbelkur.
    Men han kunde inte säga säkert om jag skulle få mens, eller om det faktiskt fungerat.
    Och jag som har känt mig så konstig, men det kanske har varit biverkningar?
    Illamående, jätteömma bröstvårtor i flera dagar, mol/stick i äggstockarna.
    Antar att det kan vara så när mensen är på gång?
    Jag får så sällan någon mens, så jag har ingen aning om hur man ska känna innan den kommer!
    Men de gånger jag fått spontan mens så har det verkligen inte känts såhär!
    Då har jag haft otroliga mensvärkar som inte släppt.
    Men aldrig ömma bröstvårtor, aldrig illamående.
    Men det kanske blir någon förstärkt känsla efter Pergo?
    Är det någon som varit med om att det känts annorlunda att få mens efter Pergo mot sin spontna mens?
    Jag får mens någon gång per år, så har inte jättemycket att jämföra med, men dessa känslor/smärtor känns inte igen!
    Inbillar jag mig bara för att jag så gärna vill bli gravid? Eller kan det verkligen vara såhär?

Hjälp mig lite nu, alla kloka kvinnor därute!

• Svar på tråden Inbillar jag mig bara?
  • Finmamma

Jag har aldrig spontan mens. Med pergo, (när det väl funkar) så har jag alla de biverkningarna el symptomen om man kan kalla dem för de.

Jag har Äl idag......får se vad som händer.
    Förra mån fick jag ingen äl av pergo..och det visste jag om redan innan jag fick resultatet fr progeteron provet eftersom jag varken va illamående, hade särskilt ont i magen el ont i brösten som jag har nu.

• Jennie1987
    Finmamma skrev 2010-05-05 10:19:23 följande:
    Jag har aldrig spontan mens. Med pergo, (när det väl funkar) så har jag alla de biverkningarna el symptomen om man kan kalla dem för de.Jag har Äl idag......får se vad som händer.Förra mån fick jag ingen äl av pergo..och det visste jag om redan innan jag fick resultatet fr progeteron provet eftersom jag varken va illamående, hade särskilt ont i magen el ont i brösten som jag har nu.
    Så du har dessa symtom/biverkningar när du ägglossar?

För när jag gjorde mitt VUL hos läkarn, på dag 11, så hade ett ägg växt till sig till 12 mm, så då gissade min läkare att jag skulle ha ägglossning den kommande helgen, och det kändes verkligen i kroppen att det var nåt på gång.
    Kan jag känt så fel?
    Det är ju ungefär 2 veckor sedan nu, och nån vecka efter den eventuella ägglossningen så började jag må illa, få jätteömma bröstvårtor...
    Kan det vara så att min ägglossning inte ägde rum den helgen som min läkare trodde?
    Han räknade ut ungefär vilka dagar jag skulle ägglossa med tanke på hur fort/mycket mitt ägg växt till dag 11, alltså 12 mm på 7 dagar.

Och enligt provsvaren så var de så otydliga, han kunde inte bedömma om jag ägglossat eller ej.
    Han uttryckte sig lite klumpigt och sa "Lika väl som du kanske inte haft nån ägglossning, lika väl kan du ha haft det, och du kan ha blivit gravid".
    Så det kan ju betyda vad som helst!
    1. Pergokuren fungerade inte (uteblir inte mensen då?)
    2. Pergokuren fungerade, jag ägglossade.
    3. Pergokuren fungerdade, jag är gravid.
    Så det är så himla förvirrande!

Men tack för ditt svar, det kan ju vara så att jag kanske får min mens nu framåt här, och det skulle ju förklara mitt illamående och ömma bröstvårtor.
  • Finmamma

pergokuren fungerade inte- Mensen uteblir!
    pergokuren fungerad- äl
    Äl ? gravid?

Har du testat om du är gravid?

• Jennie1987

Så har jag också tolkat det, det är därför jag blir så förvirrad.
    Eftersom min läkare inte visste, men han tycker ändå att jag ska förbereda mig på mens inom en vecka, men om jag ägglossat och är gravid (som är fullt möjligt) vet han ju inte, och det är väl det han syftar på kanske eftersom jag ska ringa om mensen inte kommit om 9 dagar.
    Jag har inte testat, är nog lite tidigt tror jag? Vet inte vilken dag man "ska" testa från. Jag är ju på dag 25 idag, är det inte lite tidigt?

• TrasigaTrasan

hej TS, jag vill inte låta hopplös, självklart kan du vara gravid vid första försöket, även om blodprovet inte var så säkert, i och med att vissa blir ju gravida vid första försöket.

men jag hade pergotime i några månader utan resultat, gick aldrig över till dubbelkur eftersom det inte funkade på mig, men jag kan säga dig att jag hade SÅNNA enorma ömma bröst, trodde dem skulle explodera de sista dagarna, illemåenden var i gränsen till kväljningar, en natt spydde jag t o m, å då trodde jag verkligen att jag var gravid men men...

Alltså jag tror inte att du inbillar dig symtomen, man mår dåligt på riktigt, OCH i ditt fall får vi hoppas att det är en litten bebbe på gång, lycka till!!!!!

• Jennie1987
    TrasigaTrasan skrev 2010-05-08 00:10:17 följande:
    hej TS, jag vill inte låta hopplös, självklart kan du vara gravid vid första försöket, även om blodprovet inte var så säkert, i och med att vissa blir ju gravida vid första försöket. men jag hade pergotime i några månader utan resultat, gick aldrig över till dubbelkur eftersom det inte funkade på mig, men jag kan säga dig att jag hade SÅNNA enorma ömma bröst, trodde dem skulle explodera de sista dagarna, illemåenden var i gränsen till kväljningar, en natt spydde jag t o m, å då trodde jag verkligen att jag var gravid men men...Alltså jag tror inte att du inbillar dig symtomen, man mår dåligt på riktigt, OCH i ditt fall får vi hoppas att det är en litten bebbe på gång, lycka till!!!!!
    Vad tråkigt att Pergotime inte fungerade på dig!
    Jag hoppas verkligen att det kommer att fungerar eller har fungerat på mig.
    Annars sätter jag hoppet till en dubbelkur nästa gång.
    Vad konstigt att du inte fick prova dubbelkur, det brukar man väl få göra om enkelkur inte fungerat?

Ja, så du menar att man kan ha dessa symtom, utan att det betyder nåt egentligen?
    Varken ägglossning eller graviditet? Vad tråkigt, eftersom man hoppas så starkt, och så kanske det bara är nån eftereffekt av Pergotime då?

Jag får se om mensen kommer här nu i början på veckan, gör den inte det ska jag ringa läkarn, så får vi se.

Tack för ditt svar! :)
  • Jennie1987
    Finmamma skrev 2010-05-08 07:25:02 följande:
    Ts, har du testat?
    Nej, det har jag inte.
    Min läkare ringde i måndags och sa att mensen iså fall skulle komma om inom en vecka, om jag inte ägglossat. Så tänkte vänta tills början av nästa vecka, och se om det kommer nån mens, gör det inte det så ska jag såklart testa.
Svar på tråden Inbillar jag mig bara?