• MiniMys

anknytning till land

jag undrar om det stämmer att det kan vara lättare att adoptera från ett visst land om man har anknytning dit. I så fall, vad räknas som anknytning? Om min mans pappa kommer från polen och min man pratar lite polska (jag håller på och lär mig lite också) - kommer det att underlätta för oss i Polen, eller kan vi lika gärna välja ett annat land?

• Svar på tråden anknytning till land
  • sgt pepper

Om ni för övrigt passar in på polens krav (kolla på de olika adoptions organisationernas hemsidor) så kan jag tänka mig att landet ser det som en födel att man har en anknytning till landet och framförallt språket. Men tror att det är bra att vara öppen för många länder när man går in i en adoptions process, lite länderna som väljer föräldrar utifrån sina speciella krav på livssituation och sen får man själv se på de länder man passar in hur långa väntetider är det - och hur ser adoptionsprocessen ut i detta land, passar den just oss.
    Lycka till.

• MiniMys

Tack för svar! Vi kommer inte att välja land på länge än, vi har precis gett oss in i den här världen. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka på det... När vi kommer så långt så kommer vi också be adoptionsorganisationen ge förslag förstås!

• Manchester

Det är inte säkert att det blir lättare att adoptera för att man har en koppling till landet. Ibland kan det göra att man får konkreta fördelar, såsom kortare väntetid, men oftast inte. Tyvärr vet jag inte vad som gäller just i Polen. Däremot kan det ju underlätta för er om ni kan landets språk. I många länder måste man stanna ganska länge och det är förstås en fördel att kunna kommunicera med människorna där då. Så även om det är klokt av er att vara öppna för olika länder, så skulle det förstås vara lite extra enkelt för er om det blev just Polen.

Svar på tråden anknytning till land