• mliten

Frågor till kanske-snart-blivande-förälder!

Hej!

Behöver lite hjälp från er föräldrar:)
    Vi planerar att börja försöka bli gravida snart och funderade lite över om det finns någon lista över frågor man bör ställa till varandra och till sig själv innan som ex:
    - Jag vill att vi är föräldralediga halva tiden var-hur ställer du dig till det?
    eller:
    - Jag vill att XXXX ska ha dagmamma-inte dagis, vad tycker du?

Vilka frågor bör vi ställa till varandra?Inom vilka ämnen?Vad önskade NI att ni frågade varandra (och er själva) innan ni blev gravida?

Ha det bra:)

• Svar på tråden Frågor till kanske-snart-blivande-förälder!
  • hoppasblimamma

Hej!

Min erfarenhet är att det inte går att svara på de frågorna innan man har fått sitt barn. Saker blir ofta inte som man tänkt sig ändå.
    Lycka till! :)

• ToK
    hoppasblimamma skrev 2010-05-07 22:48:23 följande:
    Hej!Min erfarenhet är att det inte går att svara på de frågorna innan man har fått sitt barn. Saker blir ofta inte som man tänkt sig ändå.Lycka till! :)
    Det vore ju dock illa om man kom på att man ställer sig HELT olika till en fråga som är superviktig för båda. Eller att man ställer sig helt olika till jättemånga olika viktiga frågor.
    Vilka frågor som är superviktiga är ju såklart individuellt.
    Men tex.. Pappan vill att båda är mamma- och pappalediga lika mycket, men mamman vägrar. Hon vill ha alla dagar hon kan få och vägrar låta pappan vara hemma. Hon känner att han stjäl tid som hon vill ha, och han känner att han inte får spendera den tiden med sitt barn som han vill!
    Kanske borde inte dessa två skaffat barn om detta var en fråga som var supermega viktig för båda.

Och saker om barnuppfostran. Genustänk. Osv. Allt som är viktigt för en tycker jag absolut att man ska prata om så att man inte får några otrevliga överraskningar och inser att man ser totalt olika på barnuppfostran och barn och hamnar i oändliga konflikter pga det, på grund av att man inte talat om det innan man skaffade barn.
  • mliten

Oj, fick inga svar på några dagar så jag glömde bort min fråga vad paff jag blev nu när jag fick svar.
    Det är sånt som ledighet, genustänk, dagis,skola och sånt som jag täkte på men nu när man står i startgroparna så känns det som om det här med barn blir ett stort jäkla berg av frågor som man ska ta sig över..

Och vidare med uppfostran,sociala frågor..osv osv in i all oändlighet...
    Såklart kan man inte svara på allt innan och det blir säkert inte såsom man tänkte sig men det är ju bra att ha tänkt på allt man kommer på innan man står där mitt i verkligheten.

• Rutan03

Den frågan jag ställde mig var: Vad som än händer, är detta en person (pappan) som jag kan tänka mig ha kontakt med i resten av livet?

Svar på tråden Frågor till kanske-snart-blivande-förälder!