• fjärilflickan

Till er med fyra barn eller fler...

Vi har fyra barn i åldrarna 8, 6, 3 och 1 år. Livet är underbart med dessa härliga barn och man är fullt sysselsatt dagarna i ända.
    Blir bara så evigt trött på alla dessa kommentarer i tid och otid av folk runt omkring en. Man kan ju knappt öppna munnen och säga att man är lite trött och sliten eller inte har tid med något förräns folk genast säger - "Det kunde ni väl ha tänkt på innan ni skaffade så många barn" eller -"Ja ja vad var det vi sa.."
    Bara för att man har råkat skaffa ett barn mer än vad som anses "normalt" i dagens läge.
    Maken och jag har diskuterat och vi är ense om att detta kommer att följa oss hela deras uppväxt så klart.. men visst är det såå fel. Blir bara så arg :(
    Hade man haft två barn hade det varit helt okej att klaga på hur jobbiga barnen är och hur trött man är ständigt. Men nu får man helt enkelt skylla sig själv.. 
    Någon som håller med?

• Svar på tråden Till er med fyra barn eller fler...
  • Vitabönan
    Kajak skrev 2010-05-13 19:52:48 följande:
    "Kul" att se det finns flera familjer som fick uppleva som vi...

Det är ofta vi får höra:
    * Är barnet planerat?
    * Va? en till..?
    * redan?
    * Nu räcker det va?

Ungefär så fick vi...

Men dessa frågor fick vi oftare av folk som ine bor i samma stad som vi.
    Som tex där min mamma bor (40 mil bort)
    Vi har 2 familjer som vi umgås ganska ofta med, dom har 6 barn resp. 4 barn.
    Så man kan säga att vänner runt oss är "van" vid stor barnfamiljer...

Min mamma grinade varje gång jag berättade att hon ska bli mormor.
    Hon är känslig av sig så hon grinar av "vadsomhelst"... till och med dotter kan ropa: "mormor ÅÅ va jag äskar dig" då grinar mamma (dottern kunde inte prata riktigt då)

Väntar 4e barn så min mamma grinar fortfarande.... fick SMS av henne ofta: kan du säga till bebisen i magen att mormor längtar efter dig så komma ut NU.
    Underbar mamma du har.
  • fjärilflickan

Tycker det är så härligt att se att det ändå är många som skaffar flera barn idag än det "normala" två eller tre. Tittar man i tidningen så är det inte så ovanligt med fyra och fem-barnsfamiljer. Underbart!!!!
    Har också fått många positiva kommentarer, speciellt av barnens dagisfröknar, att de minsann ångrar sig att inte de skaffade fler när de hade chansen. Tiden går så fort när de är små och snart är de utflugna.. hemska tanke.. ;)

• PPSD
    fjärilflickan skrev 2010-11-08 15:20:24 följande:
    Tycker det är så härligt att se att det ändå är många som skaffar flera barn idag än det "normala" två eller tre. Tittar man i tidningen så är det inte så ovanligt med fyra och fem-barnsfamiljer. Underbart!!!!
    Har också fått många positiva kommentarer, speciellt av barnens dagisfröknar, att de minsann ångrar sig att inte de skaffade fler när de hade chansen. Tiden går så fort när de är små och snart är de utflugna.. hemska tanke.. ;)
    Hej.
    Vi väntarvår 3 dje nu om 11 v =). Och vi är fortf unga. Då jag gjort KS med alla o fortsätter så blir jag begränsad, men så länge doktorn inte säger stopp finnnog alltid suget där.

Jag är dock en sådan som tycker det är jobbigt att vara gravd, gillar inte att bli tjock. bero på ålderna kanske? e bara 24 =) men underbart när de små kommer. hos oss är det ingen som klagar än så länge. jag har själv 5 syskon =) men däremot är dem gärna 2 nä dem ska passa dem. barnen är ju täta med mars08-augusti09 och nu februari11. Jag har hela tiden sagt bara 2, men så blev vi med 3an o ja vill ha jämt antal =), men vet ju inte om min kropp tillåter, men då blir det nog adoption.

Jag säger kör på, vill ni ha kör på, barnen får så himla mycket av varandra, JAG Vet har ju som sagt 5 syskon själv. Visst att det är jobbigt spec när dem är små men tänk i längden, bara nu när mina små leker ihop så duktiga o så mysigt. Stor familj e great.

sedan pratade någon om andra omständighetre som bil o jobb o så, jag studerar, och har jobb men vill ha ett nytt, men så länge ekonomin gr runt så kommer ja fortsätta =).. ja menar till slut blir man färdig med bebis då får man tid till att byta jobb.

för oss är det ju även att gå från 3 till 4 (har inte fått 3an än) handlar ju ombil byte. om att bygga ut huset osv. men vi ser inte det som ett problem..

KÖR PÅ mångabarn är LOVELY!
  • Liniz77

Jag väntar fyran o har redan 3 ks bakom mig. Så länge de inte säger vi rekommenderar inte att du får fler barn är det bara att köra. Vi köpte stor bil o byggde ut huset innan 3:an. Ska bli mysigt om allt går som det ska!

• PPSD
    Liniz77 skrev 2010-11-10 10:58:13 följande:
    Jag väntar fyran o har redan 3 ks bakom mig. Så länge de inte säger vi rekommenderar inte att du får fler barn är det bara att köra. Vi köpte stor bil o byggde ut huset innan 3:an. Ska bli mysigt om allt går som det ska!
    nEJ MEN grattis till er =) roligt.. nej det är ju så man får se det närman gör KS. Jag får ju vänta o se, men i vilket fall så ska jag inte bli gravid det närmsta året efter, vill komma ikapp med utb.
    Här är dem ock väldgt sega på att ge bygglov, annars är ju sådant skönt att fixa innan någon mer anländer till familjen om man väljer detta.

Hur tycker du din kropp återhämtat sig?? är lite orolig över detta..
  • Sara 84

Jag har tre barn och vill verkligen ha ett fjärde i framtiden. Är 26 och känner mig verkligen inte "färdig" än Glad
    Oroar mig dock för hur det skulle fungera ekonomiskt.

Samtidigt försöker jag tänka att oron över ekonomin inte ska få sätta stopp. Då kanske jag kommer ångra mig senare i livet. Nu har vi ändå tre barn men bara en "riktig" inkomst då min mammapenning är väldigt låg eftersom jag inte är klar med mina studier. Så senare med två inkomster så borde vi ju ha råd med fyra barn. Skulle vara intressant att höra hur ni med fyra barn har det?

• Liniz77

Min kropp har återmtat sig bra efter ks. Dock gjorde det ondare än jag mindes, var 5 år mellan nr 2 o 3. Men magen är borta dock är den ju lite bullig ovanför snittet men ändå inte värre än efter tvåan. Ska bli intressant att se hur det blir efter denna gång..

• Liniz77

Värt att säga är att även jag ogillar att vara gravid sjukt mkt foglossning och ser ut som en valross. Jag var 32 när trean kom och det tog lite längre tid att få bort alla kg. Men med 1 o 2 tog det Max 8 veckor! Men graviditeten är ett ont måste för att få en bebis o det är värt det även om jag mår som en hund! Idag ska jag o maken iväg på spa o Lyxa lite utan barn!

• PPSD

Liniz
    Helt rätt egen tid ärguld i mun =)
    Jag har ju gjort mina snitt så tätt så jag minns ju allt, men jag märkte sjuk skillnad på 1an o 2an för 2an hade jag bestämt mig, det ska inte göra ont och jag ska hem..o fasen vad fort jagåterhämtade mig.
    mitt ärr är skit snyggt, senaste doktorn var guld, o jag har gått ner allto lite till mellan gravven.
    men under gravven rullar jag fram.. gillar den ej, men gud så skönt nä det är över =)

skönt att ni redan fixat hus o bil, det blir ju nästa projekt för oss om vi senare ska ha fler, men det dröjer i alla fall 2 år innan en 4 kommer om en 4akommer.. men säger man inte att om tnakarna finns där är det svårt att släppa.. om inte doktorn säger nej.. men då vill vi ju adoptera =) haha,, o vi är bara 24 än..

• Liniz77

Ni har all framtid för er att hinna få en 4:a. Jag tyckte det var underbart att få min trea som är lite utav en sladdis. Jag har 18 mån mellan de första två o den yngsta var 5 när Edith kom. Men vi hade satsat på att få våra utbildningar färdiga o skaffa riktiga jobb innan vi fixade en trea... O nu avslutar jag en gammal juristutbildning som jag påbörjade för länge sen för att även kunna bredda min kompetens o hitta ett ännu roligare jobb efter nummer 4. Jag har tänkt o tänkt om en fura är lösningen o inte bara för att jag inte trivs 100% på mitt jobb. Men nej, det är lite nu eller aldrig känsla! Sen rycker jag att jag är för gammal o orkar inte med ännu en småbarnstid om vi gör ett hopp igen. Nu är man ju inne i det
    Spännande ska det bli, har en pojk o två flickor...

• PPSD
    Liniz77 skrev 2010-11-12 07:52:13 följande:
    Ni har all framtid för er att hinna få en 4:a. Jag tyckte det var underbart att få min trea som är lite utav en sladdis. Jag har 18 mån mellan de första två o den yngsta var 5 när Edith kom. Men vi hade satsat på att få våra utbildningar färdiga o skaffa riktiga jobb innan vi fixade en trea... O nu avslutar jag en gammal juristutbildning som jag påbörjade för länge sen för att även kunna bredda min kompetens o hitta ett ännu roligare jobb efter nummer 4. Jag har tänkt o tänkt om en fura är lösningen o inte bara för att jag inte trivs 100% på mitt jobb. Men nej, det är lite nu eller aldrig känsla! Sen rycker jag att jag är för gammal o orkar inte med ännu en småbarnstid om vi gör ett hopp igen. Nu är man ju inne i det
    Spännande ska det bli, har en pojk o två flickor...
    förstår di=)
    här  hemma är det alla i samma veva eller inga mer barn. vi är vill inte börja om blöj tiden, men det är ju vi det=)
    min sambo har jobb, jag med men håller på att utbilda0 mig till annat, så vi behöver inte tänka på det, men ja gör det lite ändå.. är fortf inte säker på vad jag vill bli när jag blir stor =)

jisses ja, men det närmar ju sig för lite mamma ledigt nu för oss båda.. skönt det.. vill bara att jul ska komma =)
  • Liniz77

Förstår dig... Jag vet inte heller vad jag vill göra när jag blir stor... Men utbildningar i bagaget så det ska bli kul att byta jobb efter mammatiden. Själv är jag bara så trött hela tiden!

• Ikapikaw

Känner igen mig! Vi råkade bli gravida med två, och blev själv sjuk. Födde sedan ett av barnen sjukt och har behövt flera operationer. "Skyll dig själv" har jag mött dagligen! På jobbet ex där folk jobbar inom vården! Inte kunde vi veta vad som väntade oss! Eller att all släkt skulle vända oss ryggen. Jag trodde vi skulle få hjälp! Nu jobbar vi på nr fyra och väntar mig Ingen sympati av varken släkt el bekanta!

• Mammamarie 4 barns mor

Jag har fyra grabbar, Elias, Eliott, Eddie och Edwin

Elias 2009 Eliott 2010 Eddie 2011 Edwin 2012
  • Gustaf

Mammamarie 4 barns mor: Va underbart att se någon mer som har fyra barn på fyra år. Vi har ett barn varje år, -10, -11, -12 och -13. Kille, tjej, tjej, kille. Så fantastiskt härligt, men även mycket intensivt emellanåt :). Får ständigt höra från omgivningen att det måste vara såå jobbigt och hur gör jag för att orka. Men faktum är att barnen leker så fint med varandra, så det går bättre än vad jag vågat hoppas på. Eller vad säger du?

• Baby Doll
    Gustaf skrev 2014-02-17 22:09:24 följande:
    Mammamarie 4 barns mor: Va underbart att se någon mer som har fyra barn på fyra år. Vi har ett barn varje år, -10, -11, -12 och -13. Kille, tjej, tjej, kille. Så fantastiskt härligt, men även mycket intensivt emellanåt :). Får ständigt höra från omgivningen att det måste vara såå jobbigt och hur gör jag för att orka. Men faktum är att barnen leker så fint med varandra, så det går bättre än vad jag vågat hoppas på. Eller vad säger du?

Så tråkigt med dumma kommentarer! jag väntar mitt 6.e barn nu och kommer då att ha 6 barn på 5 år. ni kan ana blickarna när vi är ute... :/

www.mybabydolls.blogg.se
    Fem småttingar i åldrarna 1-5 & gravid www.mybabydolls.blogg.se
Svar på tråden Till er med fyra barn eller fler...