• Bettina

14 årig dotter har få vänner och vet ej hur man träffar nya

Hej
    Vi har en 14 årig tjej. Hon har 1-2 vänner i klassen och en granne som hon träffar då och då. Sedan har hon inte fler kompisar.
    Det blir väldigt märkbart de dagar vi kommer hem från jobbet, då hon inte varit med en kompis, hon är då så understimulerad efter att ha fördrivit tiden med TV.

Vi har försökt få henne att ta kontakt med andra tjejer i klassen/parallell klassen. Men hon vill inte, säger sig inte veta vad hon skall säga, är för blyg, är rädd för att bli avvisad.

Jag har inte upplevet henne som "så" blyg men hon tycker själv det.

Vi vet inte hur vi kan hjälpa henne, hur hon skall gå tillväga.
    Någon som har några tips till oss?

Nu kommer sommaren snart och det vore synd att hon skulle vara ensam under sommarlovet.

Tacksam för svar
    /Bettina

• Svar på tråden 14 årig dotter har få vänner och vet ej hur man träffar nya
  • MissLillan

Räcker det inte med 3 kompisar!? Hon kan väl skaffa sig en hobby! 

• Stardust74

Min dotter har inte heller en hel uppsjö av kompisar, hon har en "förtroendekompis" i klassen och ett gäng kompisar som hon inte umgås med på fritiden. På fritiden umgås hon mest med sin allra närmaste vän och släkting.
    Din dotter kanske är så som person, att hon är lite ensamvarg. Är det kanske oroliga mamma som gärna vill se fler kompisar? (Så var i allafall jag)
    Hon har kanske dålig självkänsla din tjej? Jag tror det är en del av en personlighet. Endel har många kompisar och endel har färre. Livets skola, den är inte så lätt varken för våra barn eller oss föräldrar:)

• godisälskaren

Alla måste inte ha massor av kompisar, själv hade jag bara någon enstaka efter skolan, orkade inte med att vara med folk hela tiden, ville vara själv. Hon har inte lust att prova på någon aktivitet, sport eller musik/dans så att hon har något att göra på kvällstid? Fråg avad hon tycker och lägg inte in era egna värderingar om hur ni tycker att det ska vara. Om hon själv tycker att hon har för få vänner kan ni försöka hjälpa henne annars så låt det vara.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Bettina

Tack för era tips och funderingar.

Hon har varit aktiv i sport men pga en skada har hon uppehåll just nu.
    Vi frågade henne om hon ville ha hjälp och fick till svar "vet inte". Hon kan inte bestämma sig. Stackart tjej, hon har beslutsångest i nästan alla lägen.
    - Mamma, det är bättre att du bestämmer, för att jag kan inte, säger hon ofta.
    Vad svarar man på något sådant?

• Sofi93

Jag tror att jag kan förstå din dotter någorlunda.
    Det blir nästan värre om du som förälder försöker påtvinga en relation på din dotter med någon annan. Så länge hon inte mår psykist dåligt eller känner sig mobbad så löser allt sig.
    Jag som 17-åring känner mig knappast mobbad, jag har många vänner men väljer samtidigt att jag inte behöver vara med dem på fritiden, jag träffar dem ju ändå i skolan.
    Din dotters beslutsamhetsångest bör du däremot göra någonting åt, det kan ha något att göra med självförtroendet och höjer man självförtroendet blir det fler människor i hennes omgivning som kommer att uppskatta hennes sällskap.
    Och klarar hon inte av sport längre så finns det tusentals andra hobbys där man helt säkert kan hitta folk med samma intressen.

Svar på tråden 14 årig dotter har få vänner och vet ej hur man träffar nya