• mape04

Använda trädgårds maskiner?

Låter ni era 13-14 åringar använda motorgräsklippare?

Två grabbar ska hjälpa mig & röja upp en trädgård. Dom ska ha det som sommar jobb.
    Enligt grabbarnas föräldrar får dom använda motorgräsklippare bara dom har ordentliga skor/stövlar & hörselskydd.
  • Svar på tråden Använda trädgårds maskiner?
  • mamma2004

Jag har inte barn i den åldern än, men jag vet att jag fick klippa gräset hemma när jag var i den åldern.

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • hymafr

Min dotter fick börja klippa gräsmattan när hon var 14.
    Grannens barn var bara i 10-årsåldern.

• mikp

Låt du grabbarna prova att klippa gräset. Ge dom bara bra instruktioner & se till att dom är rätt utrustade med bra skyddsskor & hörselskydd (kåpor).

• Miss Cee

Jag fick köra åkgräsklippare hemma från att jag var 12 ungefär. Inga problem.

se bara till att de har hörselskydd och riktiga skor på sig (som man inte kan tappa som tofflor, flipflops etc).

• CCA

Åkgräsklipparen körde jag själv från jag var 9-10.  Å grästrimmern började jag köra själv vid 12-13. De första åren med grsäklippar och sedan trimmern hade jag ngn vuxen som var med å övervkade.

• LillaTanten

Skor som sitter ordentligt fast på fötterna och hörselkåpor är ett måste.

Tydliga instruktioner om hur man använder gräsklipparen och vilka faror som är förknippade med den så ska det nog gå bra.

Mina barn började klippa med motorgräsklippare tidigare än så - men då på en helt plan gräsmatta utan slänter och andra hinder som kunde göra klippandet mer riskabelt.

• EttLångtOchJolligtNamn

Kan man inte hantera en simpel gräsklippare när man är så gammal så kan man ju börja fundera på om allt står rätt till så att säga ;)
    Men se till att dom har rediga skor, kan rekomendera ett pra med stålhätta, då kan dom inte skada tårna.

Svar på tråden Använda trädgårds maskiner?