• Pigelinen

När började ert barn sova i "vanlig" säng (från spjällsäng till annan)

Som rubriken säger, när flyttade ert barn över från spjällsängen till en vanlig säng? Kommentera gärna hur det gick och varför ni valde just då.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ert barn sova i "vanlig" säng (från spjällsäng till annan)
  • Michisen

1- 1½ år röstade jag på.
    Han var väl femton månader ungefär och har egentligen nästan aldrig sovit i spjälsängen, men då kunde han själv klättra i och ur vuxensängen vi har med hjälp av pall, så då fick han börja sova där.
    Stödbräda finns på sängen.
    Det har gått alldeles utmärkt.

Spjälsängen används numera som barnsoffa med ena sidan borttagen.

• wity

Dottern var 15 månader. Hon klättrade själv ur spjälsängen (när vi minst anade det), så det kändes tryggare att låta henne sova i en vanlig säng.

Sonen var drygt 2 år när han bytte säng.

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ BF 100807 ♥
  • Anna o Leia

Vi tog av ena långsidan av spjälsängen när vår dotter var runt 1,5 år. Vi var rädda att hon skulle klättra över o ramla ner(hon försökte flera gånger).
    Hon har sovit i vårt rum sen hon var nyfödd och gör det fortfarande (hon är nu 2 år).

Oftast sover hon i vår säng, men dom gånger hon somnar i sin egen säng och vaknar mitt i natten eller tidigt på morgonen så är det bara att hoppa över till vår säng och somna om. såå mysigt

• banansmoothie

Min son var 20 månader och han har ramlat ur EN gång. Innan dess sov han i vår säng.

• Minli

Min dotter är 11 månader och jag funderar på att hon får byta säng i sommar. Hon har redan en tid galant (givetvis under vuxnas uppsikt) kunnat "hoppa" ner från vår dubbelsäng. Hon klättrar upp och ner från soffan själv och jag är livrädd att hon närsomhelst ska hoppa över kanten på spjälsängen (hon sover visserligen mest med oss men brukar börja natten i egen säng). Tänkte att det kan vara passande då hon får eget rum att man ställer in den nya sängen där så att hon känner att hon själv kan komma till oss på natten om hon vill. Men det förutsätter förstås att hon blir liiite mera stadig och säker på sina egna ben först.

• Pigelinen

Anledningen till att jag är osäker är för att vår dotter sover hela natten i sin säng och har aldrig änns provat att klättra ur. Jag är rädd att hennes sovrutiner störs om vi byter säng...

• Taurus
    Pigelinen skrev 2010-05-07 19:43:04 följande:
    Anledningen till att jag är osäker är för att vår dotter sover hela natten i sin säng och har aldrig änns provat att klättra ur. Jag är rädd att hennes sovrutiner störs om vi byter säng...
    så tänker jag med.. men det är ju bara att testa
  • Finesse
    Ja det kan ju hända.. Vi bytte i mars (då var dottern mellan 2-2½ år) och jag ångrar det.. Men eftersom hon klättrade ur och i spjälsängen så fanns det ju inte så mkt annat att göra. Det började bli farligt.

Iaf när hon sov i spjälsängen somnade hon på 2 sek (ungefär..) och sov HELA natten.. typ 12 timmar..

Nu tar det upptill 3 timmar (ibland 4) att lägga henne för hon springer upp å ner å upp å ner å upp å ner.. sen på natten kan hon springa upp 4-5 ggr.. å sen tillslut vaknar hon vid 6.. Så sammanlagt kanske hon sover 6-7 timmar..

Det märks på hennes humör att hon inte sover tillräckligt mkt. Ett tag försökte vi plocka bort hennes dagsvila (hon kan sova över 2 timmar på dagen) å ha henne vaken hela dagen men det funkar ändå inte.

Men hos hennes mormor och morfar sover hon i en resesäng (som hon ännu inte kan klättra ur) och då sov hon 13-14 timmar på natten.. dom väckte henne på morronen. Så nu har vi tagit hem den och hon sover bra igen.. Så det är inte alltid bäst att sova i en större säng.. det var väl det jag ville komma fram till.
    Ebba 071228
  • gryning2
    glasbubblan skrev 2010-05-07 10:59:29 följande:
    Äldsta tog vi bort spjälsängen för när han var 11 månader (klättrade/ramlade ur den). Å andra sidan fattar jag inte varför vissa ungar har spjälsäng tills de är tre. Möjligen om det går att ta bort ena sidan...
    Vi har sonen drygt 2½ i spjälsäng fortfarande för att han inte törs klättra ur (han är rädd att slå sig) och det är så bekvämt med läggningen när han ligger kvar. Men han börjar bli lång nu så vi ska byta snart. Jag fattar inte tvärtemot att folk byter så tidigt =)
  • Hannajo
    Finesse skrev 2010-05-08 07:18:54 följande:
    Ja det kan ju hända.. Vi bytte i mars (då var dottern mellan 2-2½ år) och jag ångrar det.. Men eftersom hon klättrade ur och i spjälsängen så fanns det ju inte så mkt annat att göra. Det började bli farligt.Iaf när hon sov i spjälsängen somnade hon på 2 sek (ungefär..) och sov HELA natten.. typ 12 timmar.. Nu tar det upptill 3 timmar (ibland 4) att lägga henne för hon springer upp å ner å upp å ner å upp å ner.. sen på natten kan hon springa upp 4-5 ggr.. å sen tillslut vaknar hon vid 6.. Så sammanlagt kanske hon sover 6-7 timmar.. Det märks på hennes humör att hon inte sover tillräckligt mkt. Ett tag försökte vi plocka bort hennes dagsvila (hon kan sova över 2 timmar på dagen) å ha henne vaken hela dagen men det funkar ändå inte.Men hos hennes mormor och morfar sover hon i en resesäng (som hon ännu inte kan klättra ur) och då sov hon 13-14 timmar på natten.. dom väckte henne på morronen. Så nu har vi tagit hem den och hon sover bra igen.. Så det är inte alltid bäst att sova i en större säng.. det var väl det jag ville komma fram till.
    Åh, det är det här jag är rädd för...
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Pigelinen
    gryning2 skrev 2010-05-08 18:08:55 följande:
    Vi har sonen drygt 2½ i spjälsäng fortfarande för att han inte törs klättra ur (han är rädd att slå sig) och det är så bekvämt med läggningen när han ligger kvar. Men han börjar bli lång nu så vi ska byta snart. Jag fattar inte tvärtemot att folk byter så tidigt =)
    Vet inte om du läst tråden från början? I mitt fall är det så att vi har lånat spjällsäng som vi nu måste lämna tillbaka o då är frågan om vi ska köpa en ny spjällsäng eller köra på en "riktig" säng direkt eftersom hon kommer behöva en snart ändå... Vår dotter är drygt 20 månader.
  • La Lola

Kan inte svara.
    Alma har aldrig sovit i spjälsäng.
    Hedda har inte det heller hittils.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LillaFlingan
    du kan ju testa, fungerar det inte så har IKEA en spjälsäng för 400:- som ni kan ha tills dess att hon faktiskt klättrar ur eller helt enkelt inte får plats längre :)
  • Michisen
    gryning2 skrev 2010-05-08 18:08:55 följande:
    Enkelt - sonen har aldrig trivts i spjälsängen utan vill gärna somna bredvid en vuxen. Istället för att knöla ner oss själva i en spjälsäng så har vi legat bredvid och sedan har sonen somnat.

Problemet är löst.

Man gör väl det som fungerar, helt enkelt.
    Min son har vägrat att ligga ner i spjälsängen, inte så lätt för honom att somna när han står upp och illvrålar i timme efter timme trots att man sitter bredvid och försöker trösta honom.
    Eftersom jag inte uppskattar femminutersmetoder eller liknande utan kör på det som fungerar så är en vanlig säng enklast för oss.
  • Siriva

Min son sov med oss i våran säng från början (hade inte plats för spjälsäng)

När han var 7 månader fick vi plats för spjälsäng (vi flyttade) men han sov/sover fortfarande i vår säng. Han fick eget rum med "stor säng" när han var ca 1,5 år.
  • vadskajaghetadå

aldrig, han ahr sovit i vanlig säng från dag 1 hemma, lillan med och gör det än..med oss bägg två i en soffa a 90cm

• FedUpToo
    LillaFlingan skrev 2010-05-09 16:36:41 följande:
    du kan ju testa, fungerar det inte så har IKEA en spjälsäng för 400:- som ni kan ha tills dess att hon faktiskt klättrar ur eller helt enkelt inte får plats längre :)
    Köp ALDRIG en spjälsäng från IKEA. Spånskivan luktar så mycket att min son vaknar av att han har svårt att andas- han får ju andas in kemikalier och klister hela natten lång. Vaknar 4-5 gånger per natt, trots att han brukade sova som en stock förr. Och då har vi den DYRASTE spjälsängen från IKEA. Vill man sitt barn väl, så väljer man trä bara, utan kemikaler och formaldehyd- och så välvädrat såklart!
  • BLATH

Våran lilla 2-åring ligger bredvid mig i sängen och sover, har gjort det hela tiden. Skulle ju vilja att hon bytte till egen säng. Är det nån mera än jag som har ett så stort barn bredvid sig i sängen...?

Svar på tråden När började ert barn sova i "vanlig" säng (från spjällsäng till annan)