När började ert barn sova i "vanlig" säng (från spjällsäng till annan)
Som rubriken säger, när flyttade ert barn över från spjällsängen till en vanlig säng? Kommentera gärna hur det gick och varför ni valde just då.
Som rubriken säger, när flyttade ert barn över från spjällsängen till en vanlig säng? Kommentera gärna hur det gick och varför ni valde just då.
1- 1½ år röstade jag på.
Han var väl femton månader ungefär och har egentligen nästan aldrig sovit i spjälsängen, men då kunde han själv klättra i och ur vuxensängen vi har med hjälp av pall, så då fick han börja sova där.
Stödbräda finns på sängen.
Det har gått alldeles utmärkt.
Spjälsängen används numera som barnsoffa med ena sidan borttagen.
Dottern var 15 månader. Hon klättrade själv ur spjälsängen (när vi minst anade det), så det kändes tryggare att låta henne sova i en vanlig säng.
Sonen var drygt 2 år när han bytte säng.
Vi tog av ena långsidan av spjälsängen när vår dotter var runt 1,5 år. Vi var rädda att hon skulle klättra över o ramla ner(hon försökte flera gånger).
Hon har sovit i vårt rum sen hon var nyfödd och gör det fortfarande (hon är nu 2 år).
Oftast sover hon i vår säng, men dom gånger hon somnar i sin egen säng och vaknar mitt i natten eller tidigt på morgonen så är det bara att hoppa över till vår säng och somna om. såå mysigt
Min son var 20 månader och han har ramlat ur EN gång. Innan dess sov han i vår säng.
Min dotter är 11 månader och jag funderar på att hon får byta säng i sommar. Hon har redan en tid galant (givetvis under vuxnas uppsikt) kunnat "hoppa" ner från vår dubbelsäng. Hon klättrar upp och ner från soffan själv och jag är livrädd att hon närsomhelst ska hoppa över kanten på spjälsängen (hon sover visserligen mest med oss men brukar börja natten i egen säng). Tänkte att det kan vara passande då hon får eget rum att man ställer in den nya sängen där så att hon känner att hon själv kan komma till oss på natten om hon vill. Men det förutsätter förstås att hon blir liiite mera stadig och säker på sina egna ben först.
Anledningen till att jag är osäker är för att vår dotter sover hela natten i sin säng och har aldrig änns provat att klättra ur. Jag är rädd att hennes sovrutiner störs om vi byter säng...
Kan inte svara.
Alma har aldrig sovit i spjälsäng.
Hedda har inte det heller hittils.....
Min son sov med oss i våran säng från början (hade inte plats för spjälsäng)
aldrig, han ahr sovit i vanlig säng från dag 1 hemma, lillan med och gör det än..med oss bägg två i en soffa a 90cm
Våran lilla 2-åring ligger bredvid mig i sängen och sover, har gjort det hela tiden. Skulle ju vilja att hon bytte till egen säng. Är det nån mera än jag som har ett så stort barn bredvid sig i sängen...?