• Studsidojan

Flytta till Spanien!

Vart i Spanien bor det flest svenskar? Vet att det finns ett visst antal svenska skolor där. Någon som emigrerat från Sverige till Spanien? 

• Svar på tråden Flytta till Spanien!
  • lottizm

flest svenskar bor det nog på Costa del Sol, i Malaga-området. vad jag kan komma på nu så finns det svenska skolor i Fuengirola (Malaga), Torrevieja, Madrid och Tenerife.

• nilla 1972

i albir bor det många norrmän, och norska är ju inte så svårt heller, men det finns svensk ställen också. ja å min man skulle också vilja flytta dit, men kan inte språket ska börja plugga spanska har jag tänkt, jobb osv ..?? jag är undersköterska här men kan även tänka mig annat också, ja har för mig att det finns ett svenskt rehabteam där..
    om du har tips å ideer så skriv gärna. men drömmen blir nog verklig om 2-10 år, beror på omständigheterna.
    vi kan även tänka oss starta något eget men samtidigt vill jag inte jobba ihjäl mig...men vill bo där innan jag blir pensionär för det är många år dit. trivs vi inte kan vi alltid återvända.

• Uskus

Varför flytta till spanien för att vara med svenskar eller gå i svensk skola?

• Gritz

Tanken har inte slagit dig att TS kanske vill till värmen??

• Uskus

Jo, klart TS vill till värmen, har själv flyttat till värmen. Men man kanske bör ha ett öppet sinne för nya kulturer om man ska flytta utomlands. Svårt att bo i sin lilla bubbla bara för att få lite sol. Då är det bättre att åka på semester tll värmen ibland. Spanjorer är faktiskt inte så farliga, endel är faktiskt mycket trevligare än svenskar...

• Airin

Det finns en jattefin svensk skola pa Mallorca ocksa, i Palma! Skrattande

• MrsMommy

Inte alls konstigt att söka sig till det trygga när man bor utaomlands. Bodde själv på svensk skola utomlands på gymnasiet och då var det svenska barnvaktslistor, klubbar, F&S och alla möjliga saker. Och lakrits och svenska damtidningar...

• Protea

Arbetsmarknaden ar tuff i Spanien, inte latt att fa jobb.

Svar på tråden Flytta till Spanien!