• mammatillFelix

"Hur" började era bebisar krypa?

Som rubriken lyder. Eftersom min son nu är drygt 8 månader och strävar med att ta sig dit han vill skulle jag gärna höra om andras erfarenheter {#lang_emotions_laughing} Hur gjorde era bebisar i början när de lärde sig krypa? Rösta och skriv gärna och berätta mer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-08 12:11
    Skriv gärna hur gamla era barn var när de började ta sig framåt också =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hur" började era bebisar krypa?
  • Tjohalia

Det gick väldigt fort. Han började sitta när han var 5 månader (mycket ostadigt), satt stadigt vid 6 månader och när han var 6,5 månad tog han sig från sittande till krypställning och började krypa. Jag minns inte att han stod och gungade särskilt mycket...
    Dottern kröp aldrig utan körde en egen variant där hon liksom skumpade fram i sittande ställning med hjälp av armar, ben och rumpa, såg väldigt kul ut. Hon var ungefär 8,5 månad när hon började med detta.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Makka Pakka

Tog sig upp från mage till krypställning någon enstaka gång först men ålade i ca. 2 veckor innan han kröp på riktigt..

♥♥♥080626♥♥♥
  • Flisan79

Från sittande kröp storasyster ca 10 mån gammal. Hasat bakåt på golvet innan men ytterst lite. Hade då suttit stadigt sen 6 mån och tydligen varit nöjd med det.

Lillasyster är 7 månader och gör tappra försök när hon ligger på magen men har bara lyckats skuta sig bakåt ett par ggr. Lyfter armar och ben så hon ligger och "flyger". Vet inte hur hon tänkt komma framåt med denna teknik

• Veladis

Tog sig upp från mage till krypläge och körde "juckande hunden" tyå två veckor innan de kom på grejen. Dottern var tidig, 6 månader och 1 v gammal kröp hon ganska obehindrat. Sonen var 7 månader, rätt tidigt det också. Sen var de sena med att gå, båda två.

• Veladis

"Juckande hunden" = stå på händer och knän och gunga snabbt fram och tillbaka:

http://www.familjeliv.se/Hem/veladis/galleri.php?cur_album=2006#

• StaffenAssar

Röstade på såg inte första gången, men det gjorde jag, bara det att jag inte såg att han övade sig något innan, så plötsligt kröp han bara. Vi var på kreta, och han kom fram till att det inte gick så bra att åla på sandstrand, så då kröp han ist. Men det var en väldigt kort period, nästan bara den resan egentligen. Först så ålade han och sedan gick han längs bord och så, och så kröp han i en dryg månad innan han lärde sig gå ist. Lilla har inte börjat krypa ännu.

• mammatillFelix

Lillen kämpar och kämpar... Han kryper med benen men ligger ner med armarna så det går inte så bra {#lang_emotions_laughing} och när armarna är med så får han inte ihop det m benen. Då går det bara baklänges... Man vill så gärna hjälpa honom när man ser hur han kämpar och försöker...

• marjas

Min dotter började dra sig framåt och åla vid 5 månader. Sen började hon krypa bakåt och cirklar. Hon var så arg för att hon inte kom dit hon ville. När hon var 6m och 1v kröp hon ordentligt och samma dag började hon dra sig upp till stående. Sen höll hon även på och stod på händerna och fötterna med rumpan rakt upp i vädret typ hela dagarna innan hon började att krypa, som någon yogaställning. Såg riktigt kul ut!
    Ja, visst vill man hjälpa till när de kämpar så mycket och blir frustrerade. Men så plötsligt kommer de på hur det ska göras. Det är så imponerande tycker jag att se när barn lär sig saker. {#lang_emotions_smile}

• 2barnsmamma 2011

Min son kröp från sittandes :) Han satt och böjde sig framåt med händerna och "fastnade alltid i början med ena benet", sen när han kom på hur han kunde ta loss benet så ställde han sig i krypställning en stund innan han sjönk ner på mage :) Sen satte han igång att krypa...

en son på 9,5 månader + bebis i magen med BF 5 januari
  • 1969

Ålade bakåt vid 7 mån, framåt strax efter och kröp vis 8 mån.

• mammatillFelix
    2barnsmamma 2011 skrev 2010-05-16 10:12:23 följande:
    Min son kröp från sittandes :) Han satt och böjde sig framåt med händerna och "fastnade alltid i början med ena benet", sen när han kom på hur han kunde ta loss benet så ställde han sig i krypställning en stund innan han sjönk ner på mage :) Sen satte han igång att krypa...
    Precis så är det för min son också, att han liksom fastnar med ena benet. Men nu har han kommit på hur han ska ta sig ner till magläge från sittandes så nu gör han det istället. Blir inte så mycket krypställning...
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Båda mina ålade framåt tidigt och ställde sig i krypställning och guppade ett par veckor innan de kröp framåt.
    6.5mån respektive 8mån var mina när de kunde krypa riktigt

• Acelise

OJ, bra tråd!

En fråga - hur "lärde" ni era barn att sitta??
    Många verkar ha gått från sittande till kryp?
    Jag har en son på snart 5 månader som inte är stadig alls när han sitter. Eller ryggen är rak, men huvudet hänger lite (får locka honom att titta rakt fram/uppåt, annars tittar han på sina fötter). Om vi släpper taget om honom så ramlar han framåt, åt sidorna eller bakåt direkt.
    Han sitter 10 minuter per dag i tripp trapp-stol när han får smakisar, dock lite hängande sådär käckt på svaj :)
    Så, min fråga är  - har ni tips på hur man uppmuntrar dem till att sitta och såsmåningom krypa?
    Han vänder sig från rygg till NÄSTAN mage (en arm under kroppen och ligger lite på sidan liksom), men från mage till rygg gör han bara ytterst sällan.
  • FruSen

Alltså jag kommer knappt ihåg... Fastän det bara är 2, snart 3 månader sedan
    Emma "drog" sig fram från 5-6 månaders ålder och visade inget intresse öht av att vilja krypa. Kring 7-8 månader stod hon på alla 4 och gungade så jag trodde ju hon skulle börja krypa, men nej det gjorde hon inte. Hon drog sig fram med armarna ("simmade" typ) bara och var så nöjd med det. Vid 11 månaders ålder började hon stå och gå längs möblerna. Och i samma veva bara kröp hon!

• mammatillFelix
    Acelise skrev 2010-05-16 21:37:44 följande:
    OJ, bra tråd! En fråga - hur "lärde" ni era barn att sitta?? Många verkar ha gått från sittande till kryp? Jag har en son på snart 5 månader som inte är stadig alls när han sitter. Eller ryggen är rak, men huvudet hänger lite (får locka honom att titta rakt fram/uppåt, annars tittar han på sina fötter). Om vi släpper taget om honom så ramlar han framåt, åt sidorna eller bakåt direkt. Han sitter 10 minuter per dag i tripp trapp-stol när han får smakisar, dock lite hängande sådär käckt på svaj :) Så, min fråga är  - har ni tips på hur man uppmuntrar dem till att sitta och såsmåningom krypa? Han vänder sig från rygg till NÄSTAN mage (en arm under kroppen och ligger lite på sidan liksom), men från mage till rygg gör han bara ytterst sällan.
    Så gjorde min son också när han var runt 5 mån. Eller ja... han satt liksom dubbelvikt ett bra tag eftersom han inte orkade hålla upp kroppen i sittande ställning. Jag "tränade" inte direkt men han satt ju korta stunder när vi åt smakisar plus att jag hade en BUMBO-stol som han satt i. Sedan gick det av sig själv. Ju mer han ville sitte destu mer försökte, och orkade han och tillslut satt han bara. Lite ostadigt i början och han tippade lätt men det har blivit stadigare och stadigare av sig självt och nu sitter han som en liten Buddha på golvet {#lang_emotions_laughing}

Men jag känner igen frågan... Ställde mig själv samma fråga just när han var runt 5 månader. (Han satt ganska stadigt vid 6-6½ mån)
  • Jennass

min son började gå på alla fyra när han var 5 månader. Liksom händerna och fötterna, såg ut som en liten apunge, så gick han, precis som han lärde sig det så började han "traska" fram på sitt speciella vis och ställa sig mot möbler, så höll han på ända tills han veckan innan ettårsdagen tog sina första riktiga steg ;)

• Acelise
    mammatillFelix skrev 2010-05-16 23:14:04 följande:
    Så gjorde min son också när han var runt 5 mån. Eller ja... han satt liksom dubbelvikt ett bra tag eftersom han inte orkade hålla upp kroppen i sittande ställning. Jag "tränade" inte direkt men han satt ju korta stunder när vi åt smakisar plus att jag hade en BUMBO-stol som han satt i. Sedan gick det av sig själv. Ju mer han ville sitte destu mer försökte, och orkade han och tillslut satt han bara. Lite ostadigt i början och han tippade lätt men det har blivit stadigare och stadigare av sig självt och nu sitter han som en liten Buddha på golvet Men jag känner igen frågan... Ställde mig själv samma fråga just när han var runt 5 månader. (Han satt ganska stadigt vid 6-6½ mån)
    Tack för svaret! :)
    Testade imorse att ha honom sittande mittemot mig med täcken och kuddar runtomkring. Funkade i 2 sekunder, sen ramlade han och skrattade stort :)
    Det får ta sin tid, helt enkelt. Drömmen är ju att han kan sitta på en filt i skuggan i sommar... mmmm! 
  • Trefinapojkarjsl

Min äldsta kröp aldrig. Krälade lite. Började gå då han var 10 månader.

Min yngsta (11 veckor nu) började åla runt på rygg för att ta sig fram redan vid nio veckors ålder. Är väldigt aktiv, så vi får se när (om) Han börjar krypa.

Svar på tråden "Hur" började era bebisar krypa?