Lämna ett äktenskap eller kämpa på?
Jag vet inte vad jag ska göra. Det känns som jag stått vid ett vägskäl ganska länge. Ska försöka förklara situationen kortfattat:
Har varit gift i 6 år, tillsammans i 8 år. Har en son, 3 år tillsammans.
Vi var jättekära när vi gifte oss, och helt säkra på att den kärleken aldrig skulle kunna ta slut.
När sonen kom förändrades allt - han hade kolik och det var jättejobbigt för oss alla tre. Min man klarar inte alls av hysteriska barn/barnskrik så jag "tog på mig" att ta hand om sonen hela första året, så tog mannen hand om hushållet. Vi separerade också sovrum direkt för att mannen skulle få sova. Sexlivet försvann också.
Nu har vi en underbar son som vi båda älskar och njuter av, men jag har svårt att känna att jag älskar min man. Jag tror han känner detsamma för mig. Det växte fram ett enormt avstånd mellan oss i och med att allt förändrades på en gång. Ingen fysisk kontakt. Fokus på ett "jobbigt" barn (första 2 åren). Jag kände/känner mig besviken på min man för att han inte "klarade" att ta hand om sin son och inte var glad över honom i början. Och för att han blev så ego (han kan fortfarande inte "bjuda" på en nattning om det egentligen är min tur men jag är extra trött, trots att jag gör det för honom t.ex.) och för att han bara tycker synd om sig själv, men aldrig om mig som trots allt tagit i princip alla nätter i 3 år och fortfarande tar hand om de få hysteriska utbrott som kommer.
Jag har velat skiljas - ett tag bråkade vi så att sonen började gråta. Men det har blivit bättre, men kvar är avståndet mellan oss. Jag känner ibland när jag ser på honom eller på kort av honom att jag tycker direkt illa om honom.
Varför skiljer jag mig inte bara då? Jo, för jag vill ju såklart att min son ska ha en "hel" familj, och kanske helsyskon. Och för att jag hoppas att det ska gå att hitta tillbaka till varandra. Det sägs ju att småbarnsåren är jobbiga.
Ska man stanna och kämpa sig igenom småbarnsåren och hoppas att det blir bra sen? Eller är det bäst att skiljas med en gång och inte dra ut på det och försitta chanser att träffa nån ny?
Ja, det blev visst inte så kort... Hoppas nån vill diskutera ändå.