• 737 dagar

Vad är naturligt enligt dig?

Hade en lång och hetsig diskussion med min sambo häromdagen om vad ordet naturligt innebär och vad som är naturligt.

Så mina frågor till er.

1. Vad betyder ordet naturlig för dig? Nu tänker jag i alla möjliga avseenden.
    2. Är pedofili, nekrofili och liknande läggningar eller störningar? Och är dessa något naturligt?

Utan att lägga någon moral och etik i det hela (trots att vi är i etik-forumet), VAD är naturligt för dig?

• Svar på tråden Vad är naturligt enligt dig?
  • BlommyNess12

1. Naturligt är något som inte är skapat eller artificiellt.
    2. Dessa är parafilier, en form av störning.
    Det är naturligt att få en störning, det är ju inte något man kan framkalla. Antingen har man det eller så har man det inte, och det är naturen som sett till att de finns inte människan.

• 737 dagar

Du tänker som jag :) tycker det är en väldigt intressant diskussion.
    Andra svar jag fått är "nej, det är sjukt, så de är inte naturligt". fick ingen mer ingående förklarning..

• rohan

Allting är egentligen naturligt det är vad vi gör av det som avgör vad som är naturligt för oss som männsikor.

• Selfish Geene
    BlommyNess12 skrev 2010-05-08 04:53:28 följande:
    1. Naturligt är något som inte är skapat eller artificiellt. 2. Dessa är parafilier, en form av störning. Det är naturligt att få en störning, det är ju inte något man kan framkalla. Antingen har man det eller så har man det inte, och det är naturen som sett till att de finns inte människan.
    Håller med (Med reservation för formuleringen att "naturen sett till" då jag tycker att det antyder att naturen har ett medvetande)
    Många naturliga företeelser är skadliga och många onaturliga har varit livräddare för så väl individer som mänskligheten som art.
  • nike81
    rohan skrev 2010-05-08 23:15:13 följande:
    Allting är egentligen naturligt det är vad vi gör av det som avgör vad som är naturligt för oss som männsikor.
    Jag håller med. Vad som är naturligt eller verkligt eller normalt bestäms av normen i den kultur som råder. Vi bestämmer det tillsammans.
  • Selfish Geene
    nike81 skrev 2010-05-09 20:39:06 följande:
    Jag håller med. Vad som är naturligt eller verkligt eller normalt bestäms av normen i den kultur som råder. Vi bestämmer det tillsammans.
    nja, verkligheten är inte beroende av kultur eller samhällsnorm. Antingen har man en rättvisande bild av verkligheten eller inte.

Ordet "naturligt" kan möjligen vara föremål för tolkning, men egentligen är väl allt som inte är onaturligt (alltså inte skapat i naturen) per def övernaturligt?!
    Tex spöken, gudar, sagoväsen o dyl.
  • nike81
    Selfish Geene skrev 2010-05-09 20:45:30 följande:
    nja, verkligheten är inte beroende av kultur eller samhällsnorm. Antingen har man en rättvisande bild av verkligheten eller inte.
    Ja så ser vissa det. Men det är en filosofisk fråga i sig som det har tvistats om sedan urminnes tider. Vad är verkligt? Vems verklighet? Är min röd och din röd samma?

Och vad är skapat av naturen? En människa? Känslan som människan kände? Övertygelsen som människan hade? Verktyget som människan skapade? Maten som människan tillagade? Det är inte så enkelt tror jag att komma på ett enhälligt svar på vad som är naturligt.
  • Mr Klister

1. i vardaglig mening håller jag med. Det som är skapat av naturen är naturligt medan konstruktioner inte är det. Är det en mera filosofisk fråga eller en semantisk fråga blir det knepigare. Går man in på djupet i frågan och försöker dra en gräns blir det också vanskligt. Människan är ju naturlig och då är hennes skapande också naturliga vilket gör att det konstruerade är i samklang och i linje med naturens design. Anomalier är ju då också naturliga eftersom de förekommer naturligt. Skulle vi människor gå in och förändra, manipulera det naturen designat på ett sätt är det ju bara naturligt eftersom det ligger i linje med att vi faktiskt kan göra detta.

2. Parafilierna är störningar vilka är naturligt förekommande men det var knappast tänkt så från början. Anomalier är naturligt förekommande och är därmed naturliga men ser man det krasst biologiskt finns det ju knappast några fördelar med dessa störningar och därför kan de ju ses som onaturliga. Det beror så mycket på hur man väljer att vända och vrida på frågan. 

The quest for nonsense never ends!
Svar på tråden Vad är naturligt enligt dig?