• Ilsa

Att ignorera sitt barn som straff

När man som förälder blir så arg på sitt barn att man inte längre vill prata med det utan istället fryser ut det och ignorerar det trots att det blir ledsen och bönar och ber om att man ska svara - vad kan det få för följder hos barnet; längre fram i livet?

• Svar på tråden Att ignorera sitt barn som straff
  • Ilsa
    saxon skrev 2010-05-08 15:58:41 följande:
    Vidrigt. För min del tror jag inte att det var från att jag var liten, utan det startade när jag var kring 12 år ungefär har jag för mig. Men jag kommer nog aldrig att förlåta henne. Jag ser ner på henne pga det där. Jag ser henne som ointelligent och känslomässigt handikappad och jag har helt tappat respekten för henne. Bra att din mamma åtminstone hade vett nog att skämmas efteråt, och framför allt att erkänna det för dig. Det skulle aldrig min mamma göra, hon skulle bara anse att jag förtjänat det för att jag bråkat med henne. Hon har aldrig bett någon om ursäkt i hela sitt liv. Det är alltid någon annan som gör fel och hon gör rätt enligt henne. Hon har inte vett nog att se sina egna brister.
    Ja, ungefär så har jag också sett på min mamma. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hennes ångest - det är ju lite sent nu liksom. Varje gång tidigare jag försökt ta upp någon upplevelse jag haft om min uppväxt så tar hon det som en anklagelse och slår ifrån sig. Tydligen ska det till att nån läkare uttalar sig för att hon ska inse sitt fel.
    Jag har mått dåligt en stor del av mitt liv och har ganska låg självkänsla. Men jag har aldrig riktigt fattat varför. Min mamma är en komplicerad person på många sätt, men det är svårt att se enstaka (även om det hände ofta) beteende som den här utfrysningen som nån anledning till mina depressioner. Däremot kanske det kanske vara representativt för massa andra typer av saker. Äh, jag vet inte. Det var mest därför jag var intresserad av andras reflektioner och upplevelser kring just detta - hur skadligt är det egentligen?
  • Amrit

Att som vuxen är så dålig på att hantera konflikter med barn att man "surar" och struntar i att de bönar och ber om att man ska prata med dem, ja för mig är det ett stort fett misslyckande som förälder!
    Det är ju föräldern som är vuxen och den som ska lära sina barn att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt och iskyla och tystnad är knappast konstruktivt. Straff överlag tror i alla fall inte jag på. Det är den vuxne som tappat kontrollen då. Självklart får detta konsekvenser för barnet direkt och senare i livet. Vilka dessa konsekvense är beror nog på hur livet och kontaktnätet i övrigt ser ut men jag kan tänka mig att det ger en väldigt dålig självkänsla!

• smultron02

Att tjura och tiga sej igenom konflikter och oenigheter är naturligtvis inte bra, men som flera stycken andra har sagt, så gjorde min mamma det också mot mej när jag var liten och genom hela tonåren. Det gör tyvärr att man själv gärna använder sej av den metoden vid bråk, men man får göra en riktig viljeansträngning och prata om det istället. Så det är väl det som är risken när man tiger ihjäl sina barn, att dom får dåligt självförtroende och senare i livet använder sej av samma metod. Så jag tycker att vi får försöka bryta det beteendet och börja prata med våra barn istället för tystnad.

• gumpi

Min pappa ignorerade mig som straff när jag var liten. Ibland kunde det gå flera dagar då han behandlade mig som luft. Konsekvensen? Idag är jag diagnostiserad med borderline. Om någon inte hör av sig till mig ( det vill säga att jag upplever "tystnad" ) på tex en månad så vänder jag allt in mot mig själv och ofta kan tystnaden tära så mycket på mig att jag blir självmordsbenägen. Jag är extremt osäker i mig själv och har svårt för situationer där jag känner att jag kan bli lämnad.

Om du vill fucka upp ditt barn ordentligt, så fortsätt ignorera det. Om du däremot vill att det ska bli en harmonisk människa, så använd andra metoder.

• Vandla

Ett fruktansvärt beteende.
    I mina ögon ett av de värre som finns.

Inget barn förtjänar en sådan invalidering.    

• Mallan 01

Min far kan fortfarande använda det när han är sur på mig (bor ej hos honom). Ibland i månader. Tyvärr varit så hela uppväxten. Känner igen mig så väl. Mvh Mallan

• Jill 79

Min granne gjorde så mot sin dotter. Jag var så liten så jag minns inte men mamma säger att den flickan slutade prata tillslut. Så hemskt:(

• gealach

Mina föräldrar körde med det där. Jag var dock rätt svår att ignorera, för jag skrek "mammamammamammamammapappapappapappapappapappapappa" tills det blev outhärdligt för dem och de var tvungna att prata med mig för att få tyst på mig. 

Konsekvenser för mig som vuxen? Tja, jag är extremt känslig för att inte få svar när jag pratar med någon. Om min man inte svarar på en gång när jag säger något till honom blir jag skitirriterad och säger "Hallå, lyssnar du?" 

Jag kan heller inte ta konflikter, har aldrig kunnat göra det.  Om någon blir det minsta sur på mig tror jag att jag gjort bort mig för tid och evighet och förlorat en vän. Att man skulle prata om problemen finns liksom inte, jag bara går min väg.

Blogg: gealach.wordpress.com / Instagram: @gealach14
  • EllisBell

Rent psykologiskt är det det värsta man kan göra mot ett barn. Att höra till, bli sedd och ingå i en gemenskap är viktigare för människobarn än mat och vatten. Så att frysa ut är de facto tortyr.

• MalinEddie
    EllisBell skrev 2013-11-08 18:42:43 följande:
    Rent psykologiskt är det det värsta man kan göra mot ett barn. Att höra till, bli sedd och ingå i en gemenskap är viktigare för människobarn än mat och vatten. Så att frysa ut är de facto tortyr.

Precis.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Mallan 01
    gealach skrev 2013-11-08 18:32:57 följande:

Mina föräldrar körde med det där. Jag var dock rätt svår att ignorera, för jag skrek "mammamammamammamammapappapappapappapappapappapappa" tills det blev outhärdligt för dem och de var tvungna att prata med mig för att få tyst på mig. 

Konsekvenser för mig som vuxen? Tja, jag är extremt känslig för att inte få svar när jag pratar med någon. Om min man inte svarar på en gång när jag säger något till honom blir jag skitirriterad och säger "Hallå, lyssnar du?" 

Jag kan heller inte ta konflikter, har aldrig kunnat göra det.  Om någon blir det minsta sur på mig tror jag att jag gjort bort mig för tid och evighet och förlorat en vän. Att man skulle prata om problemen finns liksom inte, jag bara går min väg.

Blogg: gealach.wordpress.com / Instagram: @gealach14
    Har exakt samma problem pga utfrysning...
  • Gathehielm

Gjorde detta ibland för dottern när hon var helt skogstokig. Lät henne skrika av sig i en kvart eller så tills hon lugnat ner sig, och hade sedan ett samtal med henne. Funkade bra.

• blubbblubb
    Gathehielm skrev 2014-01-22 16:48:37 följande:
    Gjorde detta ibland för dottern när hon var helt skogstokig. Lät henne skrika av sig i en kvart eller så tills hon lugnat ner sig, och hade sedan ett samtal med henne. Funkade bra.
    Det är oftast skillnad på att ignorera ett barns beteende och att ignorera barnet.  Att göra det första kan ju t.o,m vara en uppfostringsmetod. Det är t.ex inte lika kul att slänga mat på golvet om ingen reagerar. Däremot ska man ju reagera om det smörgåskastande barnet slutar kasta smörgås och frågar om man ni inte kan bygga lego.

Det du beskriver handlar ju om det första, vilket i grunden är helt ok. 
Svar på tråden Att ignorera sitt barn som straff