saxon skrev 2010-05-08 15:58:41 följande:
Vidrigt. För min del tror jag inte att det var från att jag var liten, utan det startade när jag var kring 12 år ungefär har jag för mig. Men jag kommer nog aldrig att förlåta henne. Jag ser ner på henne pga det där. Jag ser henne som ointelligent och känslomässigt handikappad och jag har helt tappat respekten för henne. Bra att din mamma åtminstone hade vett nog att skämmas efteråt, och framför allt att erkänna det för dig. Det skulle aldrig min mamma göra, hon skulle bara anse att jag förtjänat det för att jag bråkat med henne. Hon har aldrig bett någon om ursäkt i hela sitt liv. Det är alltid någon annan som gör fel och hon gör rätt enligt henne. Hon har inte vett nog att se sina egna brister.
Ja, ungefär så har jag också sett på min mamma. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hennes ångest - det är ju lite sent nu liksom. Varje gång tidigare jag försökt ta upp någon upplevelse jag haft om min uppväxt så tar hon det som en anklagelse och slår ifrån sig. Tydligen ska det till att nån läkare uttalar sig för att hon ska inse sitt fel.
Jag har mått dåligt en stor del av mitt liv och har ganska låg självkänsla. Men jag har aldrig riktigt fattat varför. Min mamma är en komplicerad person på många sätt, men det är svårt att se enstaka (även om det hände ofta) beteende som den här utfrysningen som nån anledning till mina depressioner. Däremot kanske det kanske vara representativt för massa andra typer av saker. Äh, jag vet inte. Det var mest därför jag var intresserad av andras reflektioner och upplevelser kring just detta - hur skadligt är det egentligen?