• Skehamn2010

En man ligger på marken, han är döende. Du vet att han är en dömd mördare som avtjänat sitt straff efter att brutalt ha haft ihjäl två 5-åriga flickor. Hjälper du honom?

Ja är tyvärr alldeles för snäll för att låta honom ligga där och dö. Men annars hade jag gått förbi. Jag har inget till övers för mördare oavsett om dom avtjänat sitt straff eller inte.

Han är 38 år kan vi säga. Så han har lång tid kvar av sitt liv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man ligger på marken, han är döende. Du vet att han är en dömd mördare som avtjänat sitt straff efter att brutalt ha haft ihjäl två 5-åriga flickor. Hjälper du honom?
  • sammajag
    Bedan skrev 2010-05-10 15:18:46 följande:
    Japp, och trött på människor som ska argumentera in absurdum.

Vad som är absurdum är dina argument som är personlig åsikter som saknar underlag. Som vuxen människa kan man välja att gå ur en diskussion utan att vara självbelåtna och ägna sig åt pajkastning.( Punkt slut)

• Analoga
    tamate skrev 2010-05-09 21:56:43 följande:
    I mina ögon är du det.  och i lagens ögon så är du ju skyldig till ett brott om du är med när det händer även om du inte utför det. en åskådare kan bli fäld om bevisen påvisar att du inte förhindrat det. tex om du vet att någon ska sätta sig i bilen och köra iväg berusad och du inte försöker stopp personen så kan du bli fäld med böter.
    Om en man ligger döende på gatan och jag bara går förbi så är jag inte heller enligt lagen skyldig till något brott. Var har du fått det ifrån? Jag kan väl för fasen inte bli dömd för nånting bara för att jag inte vill hjälpa till - jag är ingen sjukvårdare anställd av staten!
  • Isanje
    Analoga skrev 2010-05-10 19:54:37 följande:
    Om en man ligger döende på gatan och jag bara går förbi så är jag inte heller enligt lagen skyldig till något brott. Var har du fått det ifrån? Jag kan väl för fasen inte bli dömd för nånting bara för att jag inte vill hjälpa till - jag är ingen sjukvårdare anställd av staten!
    hon vägrar ge oss lagrum.... {#lang_emotions_undecided}
  • Analoga
    Isanje skrev 2010-05-10 19:56:26 följande:
    hon vägrar ge oss lagrum....
    Ha ha - ja   Hon kanske har hemsnickrade lagar , vad vet jag
  • Isanje
    Analoga skrev 2010-05-10 19:57:59 följande:
    Ha ha - ja   Hon kanske har hemsnickrade lagar , vad vet jag
    det förklarar ju allt liksom
  • Plutteli
    Isanje skrev 2010-05-10 13:57:57 följande:
    Va fan gör han ute på gatan då ?
    Öh, promenerar?
  • Plutteli
    Isanje skrev 2010-05-10 14:04:33 följande:
    Hade han avtjänat sitt straff så har han inte dömts till vård,inte till fängelse. Vilket man gjorde när man inte har en psykisk störning.
    Man behöver inte dömas till vård för att man har fel i psyket. Lasermannen är rejält sjuk i huvudet men inte på rätt sätt för att dömas till vård så han sitter på vanlig anstalt.
  • Isanje
    Plutteli skrev 2010-05-10 20:13:14 följande:
    Man behöver inte dömas till vård för att man har fel i psyket. Lasermannen är rejält sjuk i huvudet men inte på rätt sätt för att dömas till vård så han sitter på vanlig anstalt.
    Jaså. Vad är fel på lasermannen? Diagnos asså.
  • Isanje
    Plutteli skrev 2010-05-10 20:13:14 följande:
    Om man är så pass sjuk att man inte inser att det är fel att döda så tror jag knappast man får sitta påanstalt iaf.
  • Plutteli
    Isanje skrev 2010-05-10 20:14:16 följande:
    Jaså. Vad är fel på lasermannen? Diagnos asså.
    Han har en Narcissistisk personlighetsstörning med drag av psykopati. Han är fullt medveten över konsekvenserna av sitt handlande men har bryr sig inte för fem öre för han anser att han har rättigheten att ta en annan människas liv. Och jo, min mamma har arbetat med honom när han satt inne på en anstalt som hon då var psykolog/chef över och det är en "vanlig" anstalt (en av våra säkraste dock med sexbunker).
    Eftersom han är medveten över sina handlingar så döms han inte till vård, den som döms till vård döms bara om den har en psykos och/eller inte förstår konsekvenserna av sitt handlande, om någon vet vad den gör men inte bryr sig blir det vanligt fängelse. Lasermannen sitter dock inne på obestämd tid och eftersom hans rehabiliteringsmöjlighet är i det närmaste obefintlig lär han aldrig komma ut.
  • Isanje
    Plutteli skrev 2010-05-10 20:32:19 följande:
    Han har en Narcissistisk personlighetsstörning med drag av psykopati. Han är fullt medveten över konsekvenserna av sitt handlande men har bryr sig inte för fem öre för han anser att han har rättigheten att ta en annan människas liv. Och jo, min mamma har arbetat med honom när han satt inne på en anstalt som hon då var psykolog/chef över och det är en "vanlig" anstalt (en av våra säkraste dock med sexbunker). Eftersom han är medveten över sina handlingar så döms han inte till vård, den som döms till vård döms bara om den har en psykos och/eller inte förstår konsekvenserna av sitt handlande, om någon vet vad den gör men inte bryr sig blir det vanligt fängelse. Lasermannen sitter dock inne på obestämd tid och eftersom hans rehabiliteringsmöjlighet är i det närmaste obefintlig lär han aldrig komma ut.
    Kusligt alltså. Han inser sitt fel men skiter i det... jag hade inte velat vara i hans närhet faktiskt.
  • Isanje
    Plutteli skrev 2010-05-10 20:32:19 följande:
    Han har en Narcissistisk personlighetsstörning med drag av psykopati. Han är fullt medveten över konsekvenserna av sitt handlande men har bryr sig inte för fem öre för han anser att han har rättigheten att ta en annan människas liv. Och jo, min mamma har arbetat med honom när han satt inne på en anstalt som hon då var psykolog/chef över och det är en "vanlig" anstalt (en av våra säkraste dock med sexbunker). Eftersom han är medveten över sina handlingar så döms han inte till vård, den som döms till vård döms bara om den har en psykos och/eller inte förstår konsekvenserna av sitt handlande, om någon vet vad den gör men inte bryr sig blir det vanligt fängelse. Lasermannen sitter dock inne på obestämd tid och eftersom hans rehabiliteringsmöjlighet är i det närmaste obefintlig lär han aldrig komma ut.
    Fast det kan jag förstå att han inte dömd till vård. För de som döms till vård ska ha hjälp,men han går inte att hjälpa. Han inser att han gjort fel,man skiter i det,så ska man inte ha hjälp utan ha ett straff (tycker jag)
  • Plutteli
    Isanje skrev 2010-05-10 20:49:44 följande:
    Fast det kan jag förstå att han inte dömd till vård. För de som döms till vård ska ha hjälp,men han går inte att hjälpa. Han inser att han gjort fel,man skiter i det,så ska man inte ha hjälp utan ha ett straff (tycker jag)
    Exakt, och det är så vårt rättssystem fungerar: Är man medveten vad man gör och skiter i det i avsaknad av empati för någon annan än sig själv...ja då får man fängelse istället för vård, och mycket möjligt att man dessutom får det på obestämd tid.
    Vet man inte ens vad man faktiskt gjort och inte alls kan reflektera över konsekvenserna får man vård, även där många gånger på obestämd tid. Dock ingår ju viss mängd (alldeles för lite enligt mig) vård även på fängelserna eftersom tanken är att de flesta ska ut i samhället igen och då gärna fungera utan att göra fler brott.
  • studentbruttan29

Blir tokig på denna tråd, alla som vill gulligulla med denna barnamärdare som faktiskt (ja, jag vet, hypotetisk fråga i TS men ÄNDÅ) bara satt fem ynka jävla år för barnamord...om han nu ska få en andrachans och kunna leva i samhället så bjud hem honom till er då.

Ge alla mördare mat o husrum och lovorda dem så de kan få det där jobbet de vill ha och gulligulla med dem..men gör det hemma hos er då. Men låt mig och min son vara utan denna hemska människa.

Jag står fast vid att man kan inte avtjäna två barnamord på fem ynka år.

• sammajag
    studentbruttan29 skrev 2010-05-10 22:17:37 följande:
    Blir tokig på denna tråd, alla som vill gulligulla med denna barnamärdare som faktiskt (ja, jag vet, hypotetisk fråga i TS men ÄNDÅ) bara satt fem ynka jävla år för barnamord...om han nu ska få en andrachans och kunna leva i samhället så bjud hem honom till er då. Ge alla mördare mat o husrum och lovorda dem så de kan få det där jobbet de vill ha och gulligulla med dem..men gör det hemma hos er då. Men låt mig och min son vara utan denna hemska människa.Jag står fast vid att man kan inte avtjäna två barnamord på fem ynka år.
    vart fick du 5år straff ifrån?
  • minimia80

men guu klart vi måst rädda mördaren han kan ju komma och spöka för oss annars

"nä skit skall skit ha"

Svar på tråden En man ligger på marken, han är döende. Du vet att han är en dömd mördare som avtjänat sitt straff efter att brutalt ha haft ihjäl två 5-åriga flickor. Hjälper du honom?