• skånetös78

Ni som läser för era 1-2 åringar vid läggdags!

Vi tänkte börja läsa för vår 1,5 åriga dotter vid läggdags och behöver boktips! Dottern har mest pekböcker och böcker med ljud och det känns ju kanske inte så jättelämpligt när det är dags att varva ner på kvällen! Tipsa gärna om vad ni läser för era små när de ska sova!

*Linnea 7/11-08*
  • Svar på tråden Ni som läser för era 1-2 åringar vid läggdags!
  • AlvaLovisa

Min dotter älskar Max-böckerna, och jag tycker också att de är roliga - en stoor fördel när man har en unge som vill att man läser samma bok 3 ggr/kväll 

• eec82

här e max boll en favorit min son e 15 månader nu. Den hämtar han gång på gång. Sen blir de totte böckerna med.

• AlvaLovisa
    eec82 skrev 2010-05-08 19:31:43 följande:
    här e max boll en favorit min son e 15 månader nu. Den hämtar han gång på gång. Sen blir de totte böckerna med.
    Max boll är populär här med, har dessutom helt klart hjälpt till att få henne att acceptera att leka "tillsammans" med saker istället för att slåss om leksakerna med sina kompisar
  • skånetös78
    AlvaLovisa skrev 2010-05-08 19:23:53 följande:
    Min dotter älskar Max-böckerna, och jag tycker också att de är roliga - en stoor fördel när man har en unge som vill att man läser samma bok 3 ggr/kväll 
    Det skulle nog kunna vara något, kommer ihåg att mamma brukade läsa dem för mig när jag var liten nu när jag tänker efter!
    *Linnea 7/11-08*
  • elska

Det kan ta några gånger innan de börjar tycka om en ny bok, så ge inte upp i första taget är mitt råd. När jag introducerade en ny bok, fick jag kanske bara läsa någon sida första gången, innan intresset svalnade. Nästa dag blev det några sidor till osv. Tillslut var det en favvobok och man läste den gång på gång på gång

Böcker med lätt text - funkar med det mesta egentligen.

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Hertha

Mina barn har gillat Anna-Klara Tidholms böcker väldigt mycket.
    Sen finns ju Carin och Stina Wirsén, Molly-böcker och Ellen & Olle-böckerna.

Och vill man ha lite olika varianter i en och samma bok är ju typ "Den vita barnkammarboken" och Min lilla skattkammare".

• Busbellan

"gonatt alla djur" har varit min dotters favorit lääänge, ungefär sen hon var i 1,5 års åldern och kunde sitta still och lyssna på en bok
    Annars gillar hon totte och emma böckerna

Mamma till Nora, August och Ella
  • eec82

känner igen att de inte gillar boken på en gång, ´började då han var ett å ibland han man 2 sidor ibland bara öppna boken. Men nu är de riktigt mysigt då han kommer med en bok å vill läsa. :)

• skånetös78

Tack alla för tipsen! Ska kolla upp era förslag!
    Min dotter är också så när man kommer med en ny bok, väldigt skeptisk! Hon har en bok som nu består av 2 sidor, de andra ligger lösa i boken efter hennes lite hårdhänta försök att läsa den men hon älskar den lika mycket för det! 

*Linnea 7/11-08*
  • Linastrumpan

Min dotter älskade böckern om Ellen av Catarina Kruusval när hon var i den åldern.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Linastrumpan
    Linastrumpan skrev 2010-05-10 13:22:28 följande:
    Min dotter älskade böckern om Ellen av Catarina Kruusval när hon var i den åldern.
    Min äldsta dotter alltså. Den yngsta som är 1år o 4mån lyssnar på de böcker storasyster 4år o 4mån vill höra, men verkar tycka det är bra det med
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Ni som läser för era 1-2 åringar vid läggdags!