• magplask

Resa till Malta?

jag och sambon funderar på att åka en vecka till Malta runt första veckan i juli.
    vilken del ska man åka till?

jag är gravid och kommer vara i v.20 vid resetillfället, så vi vill inte åka till nån partystad eller så :)
    Lugnt och skönt, nära till havet och något slags centrum med matbutiker och lite shopping kanske.

Vad finns det för sevärdheter?

Tips?

• Svar på tråden Resa till Malta?
  • AnnamedAochJ

St Pauls bay/Bugibba är fint, strandpromenad nära och massor av restauranger och pubar inom gång avstånd. Ingen sandstrand men klippbad. (Det finns en liten liten strand remsa förresten, men inte en bit "bort") Sliema/St Julians är fullt av caféer och affärer, även restauranger men här är lite mindre "turistigt". Där bor många utlänningar som bor på malta. Paceville (en del av St Julians) är partystället nummer 1.

Alex, Alex världens bästa Alex
  • Veladis

Undvik Paceville om du inte vill partaja (annars är det väl där du ska vara).
    Större delen av Malta är stadsbebyggd, det är ju inte en så stor ö och städerna går i varandra.
    Sevärdheter finns det gott om fina städer som Valetta, gamla huvudstaden Mdina, massor av gamla helhäftiga stenålderstempel där man dyrkade frodiga modergudinnor, grottor... Det finns speciella turbussar som åker runt halva Malta på en dag (är ju inte så stort som sagt) och gör stopp vid sevärdheter. Man köper en biljett och hoppar va och på turerna som man vill.

• AnnamedAochJ

hör av dig igen om du har fler frågor, jag bor på malta

• morgonsolan

Vilka bra tips! Har just bokat fyra nätter på Malta med maken i juli Solig.
    Annamed AochJ: Vi ska bo  i Qawra, ligger det nära St Pauls bay/Bugibba? Finns det gott om lokaltrafik på ön? Vet du om det går att köpa halvdagsturer med turistbuss på lokala turistbyråer annars? Oj.. blev mycket frågor nu . Tack på föhand!

• Veladis
    morgonsolan skrev 2010-06-13 21:35:24 följande:

Vilka bra tips! Har just bokat fyra nätter på Malta med maken i juli Solig.
    Annamed AochJ: Vi ska bo  i Qawra, ligger det nära St Pauls bay/Bugibba? Finns det gott om lokaltrafik på ön? Vet du om det går att köpa halvdagsturer med turistbuss på lokala turistbyråer annars? Oj.. blev mycket frågor nu . Tack på föhand!

Tar mig friheten att svara, fast jag bara varit malta-tursit och inte bor/har bott där.
    Lokaltrafiken upplevde vi som välfungerande. De gamla fina busarna är en upplevelse, om än iinte de bekvämaste. Trångt ibland, men vi åkte med både barn och (ihopfälld) paraplyvagn och det funkade. Taxi för rätt OK pris, man kan också hyra bil med cahufför. Turistbussar modell öppet tak och guidning på flera språk via förinspelat band i hörlurar går runt till de flesta sevärdheterna på Malta. Man köper biljett på plats(tror att de utgick från Sliema)  och sen gör man stopp där man vill, eftesom det går flera turer under dagen.
  • morgonsolan

ah men TACK Veladis! Glad Då kan vi vara säkra på att kunna ta oss runt då iallafall. Vi har bara bokat flygbiljetter.. och hoppas att det går buss från flygplatsen till Qavra där vi ska bo. Om inte, så känns det ju skönt att det inte är jättedyrt med taxi (beror förstås på hur långt det är också, ska läsa på lite ).

Veladis skrev 2010-06-13 21:42:44 följande:
    Tar mig friheten att svara, fast jag bara varit malta-tursit och inte bor/har bott där.
    Lokaltrafiken upplevde vi som välfungerande. De gamla fina busarna är en upplevelse, om än iinte de bekvämaste. Trångt ibland, men vi åkte med både barn och (ihopfälld) paraplyvagn och det funkade. Taxi för rätt OK pris, man kan också hyra bil med cahufför. Turistbussar modell öppet tak och guidning på flera språk via förinspelat band i hörlurar går runt till de flesta sevärdheterna på Malta. Man köper biljett på plats(tror att de utgick från Sliema)  och sen gör man stopp där man vill, eftesom det går flera turer under dagen.
  • Veladis

www.maltaresa.com/

Hittade den här sidan också.

En sak som var lite lustig med bussturerna var att bussarna kostade efter hur lång sträcka de gick, inte hur lång sträcka man själv skulle åka... Skulle man från punkt A till punkt B så var det billigare att ta bussen som hade punkt B som ändhållplats än den som trafikerade punkt B men skulle vidare till punkt C...

• AnnamedAochJ

Qawra är en del av Bugibba/St pauls bay. Att ta sig dit från flygplatsen är bäst med taxi, ska ni åka buss måste ni först åka till valletta och byta där. Lokalbussarna funkar rätt bra men det är himla svettigt på sommaren. Det är inte riktigt sant att det kostar olika vart bussen går, däremot finns det några "direktlinjer" från sliema till sandstränderna 645 till mellieha och 652 till golden bay och de kostar lite mer än de vanliga bussarna och där spelar ingen roll hur långt man ska åka. summorna minns jag inte riktigt, har inte åkt buss sen jag fick barn och då var det annan valuta (på den tiden kostade det 50 cent att åka med 645 eller 652 medans 45an till mellieha (från valletta) kostade runt 20 cent och på 45an kostar det mindre om man inte skulle hela vägen upp till mellieha)

Guidade turer finns många att välja på, vid Bugibba square står säljare så det är bara att välja vad man vill göra. Annars kan man som sagt hoppa på någon av "hop on hop off" rundorna som går men då får man nog nästan räkna med att vara ute en hel dag eftersom de går antingen på södra eller norra delen så man får passa på att se allt på en och samma gång.

• morgonsolan

Aha! Då siktar vi nog in oss på taxi. Skönt att ha det klart.

Bugibba square ska jag lägga på minnet! Borde inte lligga så långt ifrån vårt hotell tycker jag. När jag tittar på vårt hotell från "google maps", ur översiktsbildsperspektiv eller vad man ska säga, så ser jag inte alls så många restauranger runt om? Men de kanske också finns vid Bugibba square? Det ska iallafall finnas en fin strandpromenad utanför hotellet, har vi lite tur så kanske det finns restauranger och barer där.

Åter - tack snälla för all info!! {#emotions_dlg.flower}

AnnamedAochJ skrev 2010-06-15 19:12:05 följande:
    Qawra är en del av Bugibba/St pauls bay. Att ta sig dit från flygplatsen är bäst med taxi, ska ni åka buss måste ni först åka till valletta och byta där. Lokalbussarna funkar rätt bra men det är himla svettigt på sommaren. Det är inte riktigt sant att det kostar olika vart bussen går, däremot finns det några "direktlinjer" från sliema till sandstränderna 645 till mellieha och 652 till golden bay och de kostar lite mer än de vanliga bussarna och där spelar ingen roll hur långt man ska åka. summorna minns jag inte riktigt, har inte åkt buss sen jag fick barn och då var det annan valuta (på den tiden kostade det 50 cent att åka med 645 eller 652 medans 45an till mellieha (från valletta) kostade runt 20 cent och på 45an kostar det mindre om man inte skulle hela vägen upp till mellieha)

Guidade turer finns många att välja på, vid Bugibba square står säljare så det är bara att välja vad man vill göra. Annars kan man som sagt hoppa på någon av "hop on hop off" rundorna som går men då får man nog nästan räkna med att vara ute en hel dag eftersom de går antingen på södra eller norra delen så man får passa på att se allt på en och samma gång.
  • AnnamedAochJ

Ja vid bugibba square finns restauranger och längs med hela strandpromenaden. Vart ska ni bo? Qawra palace? Suncrest? Vid bugibba square kan jag rekomendera Mirabelle, en av våra favorit restauranger. Kanske inte det billigaste alternativet men god mat. Maken (jag är glutenintollerant så äter inte pizza) säger att deras pizzor är de godaste på hela malta. "Pizza maltija" rekomenderas, med maltesisk korv, maltesisk ost, ägg och oliver. Den äter hela min familj när de är här

• AnnamedAochJ

För att få en pris idé på mirabelle så kostar pizzorna runt 7 euro, chicken ceasar sallad 9 eur och en köttbit ca 10 eur

• morgonsolan

Suveräna tips!! Älskar pizza, iallafall på semester . Vi ska helt riktigt bo på Qawra palace. Har ingen aning om avstånd, men mätte på google maps att det ska ligga ca 1,5 km från Buggiba square. Känns som en ok sträcka att gå! Första dagen åker vi med taxi till Qavra palace (kommer på förmiddagen). Sedan checka in och lite sol vid poolen. Kvällen äta, och vem vet, kanske på Mirabelle! Dag två åker vi nog till Valetta och Mdina och dag tre skulle vi vilja åka till någon fin strand. Har du något bra tips där måhända? Har hört att det ska finnas en fin strand rakt över ön, från Bugibba sett.. Dag fyra tar vi det lugnt och packar ihop oss. Ser så mycket fram emot resan! Tycker Malta verkar ha precis allt för en minisemester.

AnnamedAochJ skrev 2010-06-16 17:30:20 följande:
    Ja vid bugibba square finns restauranger och längs med hela strandpromenaden. Vart ska ni bo? Qawra palace? Suncrest? Vid bugibba square kan jag rekomendera Mirabelle, en av våra favorit restauranger. Kanske inte det billigaste alternativet men god mat. Maken (jag är glutenintollerant så äter inte pizza) säger att deras pizzor är de godaste på hela malta. "Pizza maltija" rekomenderas, med maltesisk korv, maltesisk ost, ägg och oliver. Den äter hela min familj när de är här
  • AnnamedAochJ

Från Qawra palace kan man gå "kortaste biten" på insidan eller runt strandpromenaden men det är en ganska mysig promenad att göra till bugibba square (iaf om man inte är jätte hungrig Er plan låter rätt bra, stranden "tvärs över" gissar jag är Golden Bay. Det finns två "stora" sandstränder, det är Mellieha bay och Golden Bay. Vi föredrar Mellieha eftersom det oftast blåser rakt in i Golden bay och det därmed gärna samlas en hel del skräp och sjögräs men där men det är ju en smaksak som sagt, jag vet många som föredrar Golden Bay. Från bussterminalen i Qawra tar man 652 till Golden bay och 48 (men kolla upp så jag inte har fel, har som sagt inte åkt buss på länge) till Mellieha bay. Buss 49 tar er från Qawra till Valletta, till Mdina vet jag inte vilket bussnummer som gäller men hotellet kan säkert hjälpa er.

Hoppas ni får en härlig resa, själv räknar jag ner dagarna till vår sverige resa över midsommar Vi kanske kommer med samma flyg den 4e juli

• morgonsolan

Tack så oerhört mycket för all värdefull info! vi kommer att skriva ut den här tråden som ta med som en liten reseguide faktiskt .

Hoppas ni får en underbar sverigevistelse över midsommar. Vi missar nog varandra på planet dock . Flyger inte ned förrän 30 juli .

Vet du förresten något om hotellet Qawra palace? Har läst lite olika recensioner.. det verkar som om det är helt ok för att vara budget iallafall...

AnnamedAochJ skrev 2010-06-17 07:46:35 följande:
    Från Qawra palace kan man gå "kortaste biten" på insidan eller runt strandpromenaden men det är en ganska mysig promenad att göra till bugibba square (iaf om man inte är jätte hungrig Er plan låter rätt bra, stranden "tvärs över" gissar jag är Golden Bay. Det finns två "stora" sandstränder, det är Mellieha bay och Golden Bay. Vi föredrar Mellieha eftersom det oftast blåser rakt in i Golden bay och det därmed gärna samlas en hel del skräp och sjögräs men där men det är ju en smaksak som sagt, jag vet många som föredrar Golden Bay. Från bussterminalen i Qawra tar man 652 till Golden bay och 48 (men kolla upp så jag inte har fel, har som sagt inte åkt buss på länge) till Mellieha bay. Buss 49 tar er från Qawra till Valletta, till Mdina vet jag inte vilket bussnummer som gäller men hotellet kan säkert hjälpa er.

Hoppas ni får en härlig resa, själv räknar jag ner dagarna till vår sverige resa över midsommar Vi kanske kommer med samma flyg den 4e juli
  • AnnamedAochJ

Om jag ska vara ärlig vet jag inget om Qawra Palace, mer än att det ser rätt trist ut utifrån (en stor byggnad med massa balkonger och allt ser likadant ut) men det är säkert helt ok att bo där.

• morgonsolan

Hade det helt fantastiskt på Malta!! Hotellet var helt ok, och vi gjorde de här "hop on and off"-bussarna till de ställena vi ville se. Badade i havet precis nedanför hotellet.. var jätteskönt att slippa all sand! Golden bay var fullproppat med folk, så det struntade vi i. Valetta var ju jättehäfting, och Mdinan hur mysigt som helst. Käkade lunch där upp på det lilla tehuset, och hade utsikten över hela Valetta och havet. Är SÅ toppennöjd med denna resa.. och kommer lätt att göra om den. Glad

• AnnamedAochJ
    morgonsolan skrev 2010-08-10 12:39:55 följande:
    Hade det helt fantastiskt på Malta!! Hotellet var helt ok, och vi gjorde de här "hop on and off"-bussarna till de ställena vi ville se. Badade i havet precis nedanför hotellet.. var jätteskönt att slippa all sand! Golden bay var fullproppat med folk, så det struntade vi i. Valetta var ju jättehäfting, och Mdinan hur mysigt som helst. Käkade lunch där upp på det lilla tehuset, och hade utsikten över hela Valetta och havet. Är SÅ toppennöjd med denna resa.. och kommer lätt att göra om den. Glad
    Kul att vi var nöjda och fick en toppen resa!
Svar på tråden Resa till Malta?