• Rokka Jill

Det är äckligt med festligeheter!!!

Så jävla trött på att folk som vill fira stort, vill ta betalt.
    Nu när jag är 25 år ser jag fler och fler i min bekanstapskrets som ska gifta sig/skaffa barn..
    Jag kommer att bojkotta ALLT ALLA tillställningar där de vill ha pengar för att man dyker upp.

Blev bjuden på babyshower. Hon som arrangerade för vår gemensamma vän ville ha 100:- per skalle.
    Jag köpte pressent och gav till min vän när vi träffades och skippade babyshowern.

Jag berättade faktiskt för min vän att det var en stor anledning till att jag tackade nej till babyshowern. "100 spänn är inget att bråka om.. men en principsak."
    mamman visste inte om att vännen tog 100 per skalle..
    Med andra ord, skulle vännen (och tydligen fick) all ära, fast hon tog betalt.

Får jag bröllopsinbjudan någon gång DÄR DET STÅR i inbjudan.. "kuvertavgift" eller "gåvopeng" så bojkottas det också.
    (OCh ja dom ska fan få veta! Jag är ärlig nog att säga det alla andra tänker!!)

Gifter jag mig, bjuder jag förmodligen en nära vän (vittne) utomlands och gifter mig. Så jävla trött på svenskarnas falskhet att gå på bröllop äta sig mätta och dricka sig fulla och ge brödrost i present (annars hade väll inte den trenden dykt upp att man numera skriver kuvertavgift?!)

BJUDER jag någon till en tillställning, SÅ BJUDS det..
    Annars är det knytkalas.. och classy att ha knytkalas ¨på sitt bröllop?

JAG skulle även kunna tänka mig att grilla i trädgården i min gräddbullsbrudklänning. bara man inte ber sina gäster om pengar!!!!!!!!

• Svar på tråden Det är äckligt med festligeheter!!!
  • Mr Klister

Om man nu vill ha en stor fest, tex eftersom man gifter sig och inte har råd att arrangera den tillställningen på det sätt man vill hur kan det vara ett problem att inbjudna gäster erbjuds deltaga mot betalning?

Är det bättre att färre fester arrangeras?
    Är det bättre att det aldrig blir den där stora festen som alla troligen har väldigt roligt på?

Jag kan inte påstå att det utgör ett problem i mitt liv att det arrangeras för mycket fester. Själva brukar vi stå för allt när vi har fest vilket kanske sker ett par gånger om året nu när barnen står i fokus. Förr var det ju nästan alltid så att folk tog med sig egen dricka. Ibland var det knytkalas och ibland var det fester med betalning, oftast eftersom man hyrde nån lokal eller nåt som gjorde att det blev extra dyrt. 

Gör som du vill när det gäller fester. Själv kan jag ju tycka att när någon arrangerar en fest åt någon annan, för att hylla och göra nåt speciellt för en gemensam vän då är det inget konstigt i att alla går samman och betalar en slant för att alla skall få lite extra trevligt. Sen är det väl alltid vettigt att fundera igenom vad man egentligen vill och vad den man hyllar vill. Är det bara att umgås med polarna kan man ju köra budgetvarianter eftersom det är ju de närvarande som utgör behållningen.

Bröllop tycker jag personligen att man skall bjuda på!
    Babyshower känns som en lite påklistrad föresteelse men vill man arrangera en så gör hur som helst, ta betalt eller ej.... 

The quest for nonsense never ends!
  • Hyppolite

Om en person samlar för att en annan ska firas så är det väl självklart att bidra med en summa om man vill vara med, om en person vill fira sig själv (bröllop, 50-årskalas osv) så är det däremot inte lämligt att ta betalt.

Förstår mig inte på denna snålhet och varför man inte vill vara med och bidra till att fira någon. Inget är gratis.

• Rokka Jill
    Hyppolite skrev 2010-05-10 12:05:38 följande:
    Om en person samlar för att en annan ska firas så är det väl självklart att bidra med en summa om man vill vara med, om en person vill fira sig själv (bröllop, 50-årskalas osv) så är det däremot inte lämligt att ta betalt.Förstår mig inte på denna snålhet och varför man inte vill vara med och bidra till att fira någon. Inget är gratis.
    Sant. Hade jag arrangerat någon stor babyshower och det skulle bli påkostat och dessutom tagit en slant för detta så hade jag varit öppen med detta..

MEN..
    Denna tjej var inte öppen. Mamman hade ingen aning. och det är lite fult, tycker jag..
  • VirrigaVera

Mera fest åt folket!{#lang_emotions_cool}

Jag betalar gärna kuvertavgifter och går ilag och skramlar till en present om det kan bli en kul fest i slutändan.

• ViceGuy

Om detta är ett stort vardagsproblem för dig så kan du ju känna dig ganska lyckligt lottad iallafall :)

Måste se saker från den ljusa sidan.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • lennartsdotter

Jag är med dig, bjuder man till fest bjuder man till fest. När jag bjuder nära och kära till festligheter är det för att jag vill dela med mig av någonting positivt och då bjuder jag. Så får jag sätta budget efter plånboken.

Alternativt kan man undanbe sig tex. presenter när man fyller 30 år (eller vad man nu firar) men ta emot bidrag för festen. Folk får ge en slant om de vill och efter förmåga.

• Rokka Jill
    lennartsdotter skrev 2010-05-10 16:17:09 följande:
    Jag är med dig, bjuder man till fest bjuder man till fest. När jag bjuder nära och kära till festligheter är det för att jag vill dela med mig av någonting positivt och då bjuder jag. Så får jag sätta budget efter plånboken.Alternativt kan man undanbe sig tex. presenter när man fyller 30 år (eller vad man nu firar) men ta emot bidrag för festen. Folk får ge en slant om de vill och efter förmåga.
    När det gäller sånt är jag helt med..
  • neelliee
    Rokka Jill skrev 2010-05-10 12:24:37 följande:
    Sant. Hade jag arrangerat någon stor babyshower och det skulle bli påkostat och dessutom tagit en slant för detta så hade jag varit öppen med detta..MEN..Denna tjej var inte öppen. Mamman hade ingen aning. och det är lite fult, tycker jag..
    Tycker snarare att det är mer fult att berätta för mamman hur showern finansierats. Tycker det låter lite snålt att tänka att vännen får "äran" för babyshowern faktiskt, det är väl NI tillsammans som överraskar mamman oavsett vem ni är hemma hos?
Svar på tråden Det är äckligt med festligeheter!!!