• Mojito

Blöja på 4½ åring?

En vän till mig har en dotter som är 4 ½ år. Hon använder fortfarande blöja på natten. Föräldrarna säger att hon sover så hårt på natten och skulle inte vakna av att hon var kissnödig. Jag vet inte ens om dom har testat. Tjejen dricker välling innan hon somnar så det är ju inte konstigt att hon blir kissnödig.

Själv slutade min yngsta flicka vi 2 år sålder både på dagen o natten med blöja. Min äldsta var 3. Men vi tog ju då bort nattflaskan ett tag för att lära sig. Nu äter båda nattflaska men kissar aldrig i sängen.

Tillbaka till 4 åringen, när hon sover borta hos oss så skäms hon för blöjan.

Ska jag ta upp det med föräldrarna eller trampar jag dom på tårna? Tycker så synd om tjejen!

• Svar på tråden Blöja på 4½ åring?
  • tessilus

låt hon vara utan blöja hos er då om du inte besväras. bara du har skydd under lakanet så är det ju grönt

• Mojito
    tessilus skrev 2010-05-10 02:19:54 följande:
    låt hon vara utan blöja hos er då om du inte besväras. bara du har skydd under lakanet så är det ju grönt
    Har faktiskt tÄNkt den tanken oxå..:)
  • Trollet Ludenben

Jag skulle tagit upp detta med föräldrarna, det kan finnas en bakomliggande orsak till varför de inte har testat utan, som inte du vet om. Man delar inte allt med vänner även om man är nära vänner. Testar du utan och det inte är okej med dom av en bra anledning så kan du göra saker värre. Ta upp det med dom, fråga om det är okej att hon inte har blöja hos er för att hon skämms för det. Bättre att vara rak på sak än att gå bakom ryggen.
    Det är synd om flickan om hon ska skämmas men en rak och vänlig dialog mellan dig och hennes föräldrar tror jag är en bra idé.

Älskade ungar
  • Hallonmumsan

jag har en pojk i samma ålder som är sängvätare. bvc sa åt oss på 4-års kontrollen att ta bort blöja. han sover utan och vi väker och går upp med honom innan vi lägger oss och oftast så vaknar han torr.

men jag tror det är känsligt om någon säger till. bvc kan man ta sån kritik ifrån. det är jobbigt som det är med en sängvätare.

• hewa

Det kan ju vara så att hon faktiskt inte är mogen att hålla sig hela natten. Vår äldsta blev inte nattorr förrän vid drygt 5 års ålder. Då hade han varit utan nattblöja i 3-4 månader, han fick inget att dricka sista timmen innan läggdags och vi tog upp honom och kissade varje kväll innan vi lade oss. Ändå hände olyckor oftare än varannan natt (skälet till att vi slutade med blöjan trots olyckorna var att blöjorna ändå tenderade läcka). Han är fortfarande den som har olyckor - han är 6½ nu. Hans yngre syster blev nattorr några veckor efter vi slutade med dagblöjan, då var hon knappt 3. Det är ungefär ett år sen nu och hon har haft kanske 2-3 olyckor sedan dess. I vår äldstes fall är jag helt övertygad om att det handlat om fysiologisk mognad.

• petsod

Jag skulle ta upp det med föräldrarna istället för att låta henne sova utan blöja hos er, DET tycker jag är att trampa föräldrna på tårna då de anser att blöja är något som dottern behöver på natten. Du vet ju inte hur flickan reagerar om hon skulle kissa på sig på natten, det kan ju också göra henne generad.

• 010306

Tycker oxå det är bättre att fråga föräldrarna då, annars kommer hon väll säga hemma att hon fått sova utan hos er osv. Kan ju hända att hon inte är mogen för att hålla tätt? hormonet mognar väll olika hos barn...

Svar på tråden Blöja på 4½ åring?