• cat7799

vuxen bonusdotter stjäl från sin familj

jag har en bonusdotter som stjäl från mig o rotar bland mina saker, jag har varit i hennes liv i 13 år. hon är snart 20 år!!  Det började för ca 4 år sedan jag har konfronterat henne men hon nekar o blir arg o säger att det vore ju bättre om hon inte fanns, hon skolkar oxå. just nu är jag arbetslös o min man jobba, dock ej välbetalt jobb vi har lån på hus o en bil. hon får 5000 från föräkringskassan för hon går på gymnasiesärskola för hon behöver extra hjälp!!  pengarna tar slut efter 2 veckor, men hon stjäl från mig o sina halvsyskon smycken pengar kläder smink sprit öl eftersom vi självklart inte köper ut. min man tycker att jag ska blunda o köpa nytt men kan inte vad ger det för syn till syskonen att det är ok att stjäla från sin familj?? jag får låsa in mina smycken o annat kärt i ett skåp som hon nu förstört när hon dyrkat upp det. det försvinner alltid när hon är hemma ensam ändå skyller hon på syskonen fast de var med oss.  hon betalar inget hemma, gör absolut ingeting hemma. hon förväntar sig att det ska vara skinande rent hemma o vi får absolut inte vara hemma om hon har kompisar hemma o det sist skiter vi fullkomligt i! det resulterar i att hon går el ligger i sin säng o surar. jag riggade en kamera i vårt sovrum o fick fast henne!! konfronterade både henne o hennes far, hon vart likgiltig o åter igen kommer hoten att bättre om hon inte fanns o att skulle du dö dvs jag ts då skulle hon stå o skratta på min begravning!!  hennes far bara borstar bort allvaret i det hela o säger att hon ska lägga av med att ta andras saker. thats it! men hon forsätter. vad ska jag göra  tycker det borde vara dax för henne att skaffa något eget boende? hon måste ha hjälp tror hon är kleptoman el något o ljuger gör hon konstant! vad ska jag göra? vart kan man vända sig för att få hjälp innan hon själ från fel person o hon blir polisanmäld!!!

• Svar på tråden vuxen bonusdotter stjäl från sin familj
  • Lyckogrisen

Om jag var som du hade jag ställt krav på pappan att han skulle ta tag i det. Varför gör han inte det...finns det ngn anledning tror du?

Ställ krav på att du och din man går och pratar med någon om hur ni ska lösa detta. Troligtvis mår hon inte så bra men det hjälper ju inte att han inte tar tag i det.
    Om inte din man visar vilja att lösa detta kanske det är bättre att ni är särbo tills hon flyttat ut.

Det värsta är att hon stjäl från sina syskon tycker jag.

En oortodox och kanske inte så "snäll" variant kanske är att börja ta saker från henne...
    Varje gång hon tar ngt från dig eller syskonen så tar ni en sak från henne när hon inte ser...sedan är det ju bara att blåneka

Och det här med att inte hjälpa till hemma...
    Vill hon ha rena kläder så är det bara att sätta igång och tvätta dem själv. Släng konsekvent tillbaka all hennes smutstvätt på hennes rum. Gör ingenting för henne.

Sätt hänglås på sovrumsdörren och lås när ni inte är hemma.

Vad säger hennes biologiska mamma om allt det här...vet hon om problemen?

• cat7799

tack för svaret , jag tror skjälet till att min man inte vill ta tag i "problemet" är för han är rädd att hon kommer ta avstånd från oss, precis som sin 17 åriga bror som "stack" till sin mor när han inte accepterade de regler som vi har. eller inte fick som han ville, barnsliga saker som cocacola till maten på en vardag eller spring i skafferiet när vi håller på med maten.

ang deras bio mamma hon höll oxå på o sno från sina syskon. o hon är mer som en kompis än en mamma, för dom har inga regler där utan gör som de vill. det går inte prata med henne,
    hon förökte bli min "kompis" i början av förhållandet men jag var naturligtvis avvaktande sen rymde bonusdottern hem till oss då var hon 8 år o nästa dag följde jag henne till skolan  då var biomamman där o allt spåra ut, enligt biomamman hade vi kidnappat henne o bla bla bla slutade med att jag fick en smäll i ansiktet o jag polisanmälde det hon neka men åkte dit för lärare o bonusen såg allt. så prata med henne går bara inte.

ang hennes tvätt ja den det har jag struntat i nu mera då tar hon hem det till sin mor som ringer o gapar att hon är f**n ingen kemtvätt, nu svarar vi inte. o jag säger inte till henne om det är mat el nåt det får resten av familjen göra. 

vi ska försöka se om vi kan hitta någon att prata med för allt börjar spåra ut nu när hon börjat knycka sprit o öl o i helgen ville hon att vi skulle låna ut våran enda bil som är tre år gammal o vi betalar fortfarande av lånet på den, till hennes tjej kompis kille som precis fått körkort o vi aldrig har träffat. vi sa nej för kl var tolv på natten, hon sms att vi skulle ringa det var viktigt. vi trode det hade hänt något allvarligt men så var det bara om bilen. det var min man som prata med henne  så han har insett att hon hamnat på glid men bara det blir innan hon snor bilnyckel.

• lagotto

Har jag förstått rätt hon är 20 hon är vuxen för tusan byt lås på dörren om ni inte kan ta nyckeln i från henne. Kan förstå om din man är rädd att hon ska ta avstånd i från er men om vi ska vara ärliga är det något att vara rädd för gör hon det så gör hon. Hon tar ju ingen hänsyn till er respekterar inte er heller hade jag hållt på så där när jag var 20 hade jag åkt ut med huvudet före och man kunnde hoppas på på att mamma och pappa hade öppnat dörren först.Om du inte vill polis anmäla henne så ta nyckeln i från henne och om din man inte vill vad säger det om respekten för dig och era barn då.

• Ess

Tar inte pappan tag ordentligt i det så polisanmäl henne, hon kan gott ta och flytta till eget också.

• Tinnys

Du säger att hon går på gymnasiesärskola, vilket gör att hon bland annat är förståndshandikappad. Självklart är det fel att stjäla men hon har inte samma förstånd som normalbegåvade och behöver mycket hjälp med vad som är rätt och fel. Ni kanske skulle skaffa en assistent eller något i hennes egen ålder som kan prata med henne om sådanna saker och göra bra saker med henne.

• Shea 1

Jag tänker samma sak som Tinnys, det handlar ju om en flicka med förståndshandikapp! Det låter ju som om hon hamnat på glid och behöver mycket hjälp och stöd. En kontaktperson borde väl inte vara omöjligt att få till? Kolla med socialtjänsten om vad de kan hjälpa till med. En kontaktperson kan ju vara en person i ens egen ålder/lite äldre som hon kan se upp till, det behöver ju inte vara en gammal "tanta".
    Naturligtvis förstår jag att situationen med stölder och lögner blir väldigt svår för familjen att hantera, och om flickan hamnar "mer" på glid kommer det ju inte att bli enklare för er...Styrkekramar!

• cat7799

tack för svaren men hon hon är verkligen inte föståndshandikappad utan hon går på gymnasiesärskola pga dysleksi o behöver tid o hjälp med inlärning.
     jo min man har lovat att ta tag i det när hon kommer hem igen, just hon har stukigt till sin mor (tror vi) utan att ens säga något  och varit där i en vecka när vi ringer mobilen svarar hon inte (bara för att göra oss oroliga) men nångång blir hon ju tvungen att komma hem o hämta kläder el sinna saker.
     när vi ringer biomamman o frågade om hon var där så får vi bara som svar: har ni ingen koll på henne vart hon är.
     visst hon är ju visserligen snart 20 i november. vi ska se efter lägenheter o få henne följa med då kanske hon blir sugen på att få något eget, jag var ju trots allt bara 20 när jag träffa hennes pappa o då hade jag bott själv i 2 år, väldigt skönt att få ta lite ansvar för sig själv.
     tack för era råd det fick mig att stå på mig och inte tro jag överdrev el var överkännslig men hade nog agerat tuffare om det var mitt barn. man blir ju lite mesig. Tack än en gång! :) 

• Tinnys

Man går inte på särskola om man inte är förståndshandikappad, man går inte på särskola om man har dyslexi. För att bli antagen i särskolan måste man ha ett iq på lägre än 70. Normalbegåvade har 100.

• Shea 1

Precis som Tinnys säger så har man förståndshandikapp om man går i särskola, om man inte har förståndshandikapp så är man inte berättigad till särskola.

Läs gärna på skolverkets hemsida 

http://www.skolverket.se/sb/d/2416/a/3483

Er situation är ju svår oavsett, men att ni sitter inne med kunskap om hennes handikapp borde ju förenkla för er!

• Piff

hallå, verkar som en allvarlig situation!

ang detdär om att hon får 5000:-/månad (MYCKET pengar i den åldern!) så tycker jag att ni ska begära ca 1000-1500:- /månad i omkostnader, resten av pengarna har ni hand om och ger henne lite varje vecka, tex 1000:- varje fredag.

ett hårt straff skulle jag utfärda om någon gick och stal här hemma så där systematiskt, gång på gång, utan att fatta att de e fel-

• Calles matte

Hade min man varit så slapp mot sina barn som din verkar vara så hade jag flyttat. Börja ställa krav, eller fundera på hur du skall slippa ifrån den här situationen för det verkar inte rimligt at t du skall behöva stå ut med detta.

• ugnspannkakan

om hon är 20 år får hon väl köpa sprit själv...

Svar på tråden vuxen bonusdotter stjäl från sin familj