Trots - finns det?
Jag undrar lite om hur vanligt det är att barn INTE trotsar. Jag känner nog inga barn som INTE har trotsat. Men finns de?
Ett par i min närhet som väntar barn nu har hittills haft NOLL förståelse för trots, kolik and so on. De har till och med sagt att "ja då vi var små så var det så att om föräldrarna sa sitt stilla eller var tysta så var vi det". Jeeee... good luck har jag sagt Jag har hela tiden tänkt att de får äta upp sina ord senare...
Finns det barn som ALDRIG, inte en enda gång trotsar. Och som alltid lyder? Säg i åldern 0-7? Känner ni någon? Och då menar jag att man inte ens behöver muta eller curla barnen för att få de att lyda. Typ att man istället matar, klär på, bär, lyfter osv. Saker som barnen kan och ska klara själva...
Ett annat par kommenterade nyligen deras sons matvägran med repliken "Ja jag känner ingen hans beteende i din sons och jag är inte alls glad åt det". Min son har alltså trotsat i perioder med maten och vägrat äta. De har istället gett fruktburkar som måltider ifall han inte äter. Och de ger alltid det istället för middag om de är med annat folk och de vill vara säkra på att han inte börjar trotsa. Jag har försökt härda ut och visa att mat är det som bjuds och mat är det som äts. Men det är klart - vad väljer du själv för mat och vad blir det mindre trots med?
Vem gör "mer" rätt i en sådan situation. T.ex.
Och gör mamman som klär på sin 3 åring mer rätt än mamman som inte klär på sin treåring. Vilket som är mindre trots kan ni ju också lista ut. Kan själv åldern har ju passerat där
Många gånger kan jag tycka att de som säger de inte upplever så mycket trots curlar för mycket. Någon annan som upplever det så?
Eller hur är det?