• Mundt

Kan man ställa krav i ett förhållande?

Först ska jag berätta lite om oss så ni får en bild av oss. Vi träffades 2004 och blev ihop direkt, fick en son i oktober 2007 och i december 2007 fick hon psykisk kollaps vilket ledde till otaliga självmordsförsök och efter det har jag tagit hand om grabben ensam. sommaren 2008 spearerade vi och ca 7 månader senare skiljdes vi. I april 2010 beslutade vi att prova igen men ta det lugnt.

Hon har diagnosen aspergers och mano-depressiv men har ännu inte hunnit börja på behandlingen, hon är svårt överviktig och snusar.

Jag är också övervikigt men jag jobbar på det. jag har grabben på heltid och är arbetslös.

Jag undrar om det är rättvist av mig att kräva av henne att börja på att gå ner i vikt och sluta snusa annars så är det slut. Jag tycker hon ser mycket ofräsch ut och inte det mista sexig. Jag vägrar pussa henne för jag mår illa av snus smaken.

Hon är mycket duktig på att säga att hon ska tex gå ner i vikt eller sluta snusa men det slutar där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 20:08
    Glömde skriva att hennes ekonomiska situation gör att hon måste välja vad hon ska hålla på med, träna eller snusa och köpa en massa godis, läsk och liknande.

• Svar på tråden Kan man ställa krav i ett förhållande?
  • J1983

Jag brukar säga såhär att man kan såklart ställa precis vilka krav man vill i ett förhållande men då får man ju också ta konsekvenserna av att man ställt krav, t.ex. att din partner tycker att du ställer för höga eller fel krav och därför inte vill vara tillsammans med dig längre.

• April Mamma

Det kanske inte är läge att ställa krav på någon som inte är frisk osv...

Ge förslag på att ni kan träna tillsammans osv.

• Mundt
    April Mamma skrev 2010-05-10 20:00:48 följande:
    Det kanske inte är läge att ställa krav på någon som inte är frisk osv... Ge förslag på att ni kan träna tillsammans osv.
    det håller jag med om är lite svårt men samtidigt så hur stor idé är det att vara i ett förhållande var man inte kan vara imtim med varandra?
  • April Mamma
    Mundt skrev 2010-05-10 21:39:08 följande:
    det håller jag med om är lite svårt men samtidigt så hur stor idé är det att vara i ett förhållande var man inte kan vara imtim med varandra?
    Vill du inte vara intim pga hennes kropp eller att hon luktar snus?
  • Mundt
    April Mamma skrev 2010-05-10 22:11:00 följande:
    Vill du inte vara intim pga hennes kropp eller att hon luktar snus?
    båda men mest snusdelen.
  • April Mamma
    Mundt skrev 2010-05-11 06:27:33 följande:
    båda men mest snusdelen.
    Men det går väl att fixa =) Hon kan väl borst tänderna osv innan ni ska mysa =)

Jag förstår din inställning till snus..tycker likadant...Blä för snus. Tack å lov så snusar inte maken.
  • pojkens

jag tycker självklart att man kan ställa krav i ett förhållande. Förhållanden handlar ju om ömsesidig respekt och kärlek. Men just nu frågar jag mig varför du överhuvudtaget vill inleda förhållandet med henne igen om du nu (som jag tolkar det) inte tycker hon är så inbjudande med övervikten och snusandet. Varför vill du försöka igen givet att du inte gillar henens utseende och att hon inte fått behandling ännu? 

Jag förstår att du kanske vill ha en relation till mamman till ditt barn, men en kärleksrelation kräver ju attraktion. Kort sagt: visst kan du ställa krav, men situationen verkar lite svår just nu att ställa krav i. Kanske när hon fått behnaldingen och orkar ta tag i sig själv mer så kan du lägga fram att du faktiskt vill att hon börjar träna med dig om ni ska kunna ha en relation?
  • mumbuulu

Jag tycker att du har rätt att ställa krav. Det handlar inte om att du vill tvinga henne in i något utan om vad du faktiskt attraheras av. Så egentligen är det inget krav. Det vore ju fel av dig att ha en kärleksrelation till en människa som inte attraherar dig och tvinga dig själv till en intimitet som äcklar dig? Det är ett övergrepp på din egen person.

• Mundt
    pojkens skrev 2010-05-11 10:24:39 följande:
    jag tycker självklart att man kan ställa krav i ett förhållande. Förhållanden handlar ju om ömsesidig respekt och kärlek. Men just nu frågar jag mig varför du överhuvudtaget vill inleda förhållandet med henne igen om du nu (som jag tolkar det) inte tycker hon är så inbjudande med övervikten och snusandet. Varför vill du försöka igen givet att du inte gillar henens utseende och att hon inte fått behandling ännu?  Jag förstår att du kanske vill ha en relation till mamman till ditt barn, men en kärleksrelation kräver ju attraktion. Kort sagt: visst kan du ställa krav, men situationen verkar lite svår just nu att ställa krav i. Kanske när hon fått behnaldingen och orkar ta tag i sig själv mer så kan du lägga fram att du faktiskt vill att hon börjar träna med dig om ni ska kunna ha en relation?
    jag börjar luta starkt att hållet att göra slut och så får vi se när hon kommit igång med sin behandling, tobaksavvänjning och viktminsking. Just nu så är milt sagt kaotiskt hemma hos mig sedan vi blev ihop igen för hon har tagit hit en massa kläder och bara slänger dom på golvet och jag har redan en massa att sköta utan att behöva vara förälder åt henne med.

om vi fortfarande älskar varandra i grunden så borde vi lätt kunna bli ihop igen när hon har kontroll över sitt liv.

Tack så mycket till alla som skrivit i tråden!!
Svar på tråden Kan man ställa krav i ett förhållande?