JosieJosie skrev 2010-05-11 08:25:30 följande:
För det första: KASTRERA katten om "det inte är meningen" att hon ska ha kattungar! Det är det ENDA sättet din mamma kan påstå att hon tar sitt ansvar. För det andra: ha katten inne, åtminstone så länge hon är fertil då hon annars bland mycket annat, riskerar att bli dräktig. För det tredje: Nej, alla vill inte ha renrasiga katter. Dock är marknaden för huskatter extremt övermättad, så till den milda grad att värdet på "produkten" ofta är 0 kr. Inte riktigt något som verkar i kattens intresse att avla fram fler av dessa. Att medvetet avla fram flera av dessa är aldrig seriöst och aldrig försvarbart, oavsett om man har bra hem för katten eller ej. Marknaden är helt enkelt mättad! För det fjärde: Det är inte relevant att katten köptes som vuxen eller var illa behandlad, jag har mycket svårt att tänka mig att uppfödaren visste att katten skulle användas i blandrasavel. För det femte: "Skogis" är ett vedertaget smeknamn på kattrasen Norsk Skogkatt, något dfu hade kännt till om du var lite mer påläst. Däremot blir man bara ruskigt trött på folk som kallar rasen för "skogskatt" och dessutom tror att varenda semilånghårig katt de ser i grannskapet självfallet är en "skogskatt som springer omkring"... Fråga vilka skogisuppfödare som helst.
Katten går på p-piller eftersom det inte är bestämt om hon ska ha en kull med renrasiga kattungar än. Och ja, "marknaden för huskatter" må vara "mättad". Men om katten får ett bra och kärleksfullt hem. Vad spelar det då för roll om katten inte har papper på att den är "renrasig"? Uppfödaren vet att katten har fått ungar eftersom vi fortfarande har kontakt med henne. Som sagt så var det inte meningen att katten skulle ha denna kullen. Anledningen till att jag kallar katten för "Skogskatt" är för att jag använder det som förkortning. Sen om det inte är godkänt efter någon regelbok struntar jag fullständigt i. Mina ordval gör ju knappast katten något ont? Och nej. Vi tror inte att varenda långhårig katt som springer omkring i trakterna är en "skogskatt". Vi VET skillnaden på katterna, och vi VET att det är Norska skogskatter som bor häromkring eftersom vi känner ägarna. Det enda jag ville ha svar på var vad som var skäligt att ta i pris för en kattunge som har en mamma som är Norsk skogskatt. Det var allt. Jag ville inte ha någon föreläsning om kattrasen. Hade jag velat det, så hade jag ist kontaktat en kunnig uppfödare eller läst om rasen i böcker.