• Ruggugglan

Skäligt pris för en 50% skogskatt?

Min mamma har en renrasig skogskatt. Hon fick sin tredje kull i mars och de blir långhåriga allihop. Pappan är okänd. De kan vara 100% skogisar då det springer runt väldigt många norska skogskatter här vi bor, men eftersom vi inte är säkra på pappan så kommer de att annonsera ut dem som 50% skogskatt.

Men vi är osäkra på vilket pris man kan ta för kattungarna. Vad anser du?

Mamman är köpt hos en registrerad uppfödare och har stamtavla om det gör någon skillnad.

• Svar på tråden Skäligt pris för en 50% skogskatt?
  • dezibel
    Kattägd skrev 2010-05-11 09:51:06 följande:
    Man ska aldrig ta en kattunge från mamman före 12 veckors ålder. Vaccinationen ska ges vid 9 och 12 veckors ålder, alltså innan kattungen flyttar till sitt nya hem.
    Där ser man! Man lär så länge man lever :)
  • dezibel
    Kattägd skrev 2010-05-11 09:51:06 följande:
    Man ska aldrig ta en kattunge från mamman före 12 veckors ålder. Vaccinationen ska ges vid 9 och 12 veckors ålder, alltså innan kattungen flyttar till sitt nya hem.
    Där ser man! Man lär så länge man lever :)
  • lennartsdotter
    dezibel skrev 2010-05-11 06:13:31 följande:
    Brukar kattungar vara vaccinerade två ggr när man hämtar dom vid 10-12 veckor?Jag har alltid fått ge sista sprutan själv så jag antog att det var så det skulle vara.
    Ja. Leverans får enligt svensk djurskyddsförfattning inte ske före 12 veckors ålder heller.
  • lillamye

gav sj 300 kr för min halv norsk som kan vara hel

skulle inte ge 1kr till för nån som inte har stamtavla

• jinxy
    lillamye skrev 2010-05-11 11:26:17 följande:
    gav sj 300 kr för min halv norsk som kan vara helskulle inte ge 1kr till för nån som inte har stamtavla
    Vad har det för betydelse om kattungen bara har en halv stamtavla eller ingen?

Att man genom en olyckshändelse skulle få en renrasig skogkatt måste vara en chans på tusen. Att två skogisägare släpper sina katter vind för våg kan inte höra till vanligheterna.
  • Ruggugglan
    JosieJosie skrev 2010-05-11 08:25:30 följande:
    För det första: KASTRERA katten om "det inte är meningen" att hon ska ha kattungar! Det är det ENDA sättet din mamma kan påstå att hon tar sitt ansvar. För det andra: ha katten inne, åtminstone så länge hon är fertil då hon annars bland mycket annat, riskerar att bli dräktig. För det tredje: Nej, alla vill inte ha renrasiga katter. Dock är marknaden för huskatter extremt övermättad, så till den milda grad att värdet på "produkten" ofta är 0 kr. Inte riktigt något som verkar i kattens intresse att avla fram fler av dessa. Att medvetet avla fram flera av dessa är aldrig seriöst och aldrig försvarbart, oavsett om man har bra hem för katten eller ej. Marknaden är helt enkelt mättad! För det fjärde: Det är inte relevant att katten köptes som vuxen eller var illa behandlad, jag har mycket svårt att tänka mig att uppfödaren visste att katten skulle användas i blandrasavel. För det femte: "Skogis" är ett vedertaget smeknamn på kattrasen Norsk Skogkatt, något dfu hade kännt till om du var lite mer påläst. Däremot blir man bara ruskigt trött på folk som kallar rasen för "skogskatt" och dessutom tror att varenda semilånghårig katt de ser i grannskapet självfallet är en "skogskatt som springer omkring"... Fråga vilka skogisuppfödare som helst.
    Katten går på p-piller eftersom det inte är bestämt om hon ska ha en kull med renrasiga kattungar än. Och ja, "marknaden för huskatter" må vara "mättad". Men om katten får ett bra och kärleksfullt hem. Vad spelar det då för roll om katten inte har papper på att den är "renrasig"? Uppfödaren vet att katten har fått ungar eftersom vi fortfarande har kontakt med henne. Som sagt så var det inte meningen att katten skulle ha denna kullen. Anledningen till att jag kallar katten för "Skogskatt" är för att jag använder det som förkortning. Sen om det inte är godkänt efter någon regelbok struntar jag fullständigt i. Mina ordval gör ju knappast katten något ont? Och nej. Vi tror inte att varenda långhårig katt som springer omkring i trakterna är en "skogskatt". Vi VET skillnaden på katterna, och vi VET att det är Norska skogskatter som bor häromkring eftersom vi känner ägarna. Det enda jag ville ha svar på var vad som var skäligt att ta i pris för en kattunge som har en mamma som är Norsk skogskatt. Det var allt. Jag ville inte ha någon föreläsning om kattrasen. Hade jag velat det, så hade jag ist kontaktat en kunnig uppfödare eller läst om rasen i böcker.
  • Ruggugglan
    lillamye skrev 2010-05-11 11:26:17 följande:
    gav sj 300 kr för min halv norsk som kan vara hel skulle inte ge 1kr till för nån som inte har stamtavla
    Anledningen till att vi tar betalt för kattungarna är för att minska risken för att en oseriös köpare vill köpa en kattunge för att sedan sparka ut katten när den inte är lika rolig längre.

Är man villig att betala för katten är man oftast villig till att sköta om katten och ta det ansvar som det innebär.
  • amasonas

Jag gav 200 för min blandras.

Ägaren tyckte hemmet var viktigare än priset. Det var ingen planerad kull kan jag tillägga.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • amasonas

OBS då var den inte vaccinerad bara avmaskad (hämtade den vid 12 veckors ålder)

Vaccinering, IDmärkning & kastrering har jag stått för själv. (& försäkring såklart)

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • pratglada tjejen
    jinxy skrev 2010-05-11 12:15:46 följande:
    Vad har det för betydelse om kattungen bara har en halv stamtavla eller ingen? Att man genom en olyckshändelse skulle få en renrasig skogkatt måste vara en chans på tusen. Att två skogisägare släpper sina katter vind för våg kan inte höra till vanligheterna.
    Nej, för alla raskatter måste man ju skydda och ha hemma. Struntsamma med huskatter, som är mindre värda och som påpekat ett antal ggr, redan finns i överflöd.

SUCK!!
  • Majken

Ett skäligt pris skulle nog kunna ligga på 800-1000 kr

Och för att förtydliga det inte en del ser skillnade i är det lilla "s-et" i skog-s-katt - det ska alltså INTE vara med om man ska vara helt korrekt utan rätt benämning på rasen är Norsk skog-katt (utan s i mitten) med andra ord... Norsk skogkatt.

Men det är i sammanhanget en petitess och som svar till TS, se till att de små är avmaskade, vaccinerade x 2, uppfödda på kvalitetsfoder samt veterinärbesiktigade så att man evt att mansäljer friska kattungar. Självklart tas de inte från mamman innan 12 v ålder heller...

Lycka till

Love my M-girls
  • jinxy
    pratglada tjejen skrev 2010-05-11 12:56:30 följande:
    Nej, för alla raskatter måste man ju skydda och ha hemma. Struntsamma med huskatter, som är mindre värda och som påpekat ett antal ggr, redan finns i överflöd.SUCK!!
    Nu hängde jag nog inte riktigt med i ironin här tror jag.

Det jag menade var att de flesta som har raskatter inte släpper ut dem då man vet bättre. Medan många som har huskatter har köpt den för en femtiolapp och tycker att katten har det bättre okastrerad och ute (detta gäller inte trådskaparens mamma utan blev väldigt OT). Men vi är många som kämpar för kattens ställning i samhället och vi blir dagligen motarbetade av sådana som vet bättre.
  • lillamye

min katt är kastrerad och är en inne katt då vi bor nära en väg törs jag ej låta han vara ute sj,

så han är lika mkt värd halv norsk som en hel norsk,''

jag anser oxså att man SKA betala en summa för en katt även om det är en huskatt men inte överdrivna summor dock.

så 300kr som i mitt fall tyckte jag var rimligt,

• JBC
    jinxy skrev 2010-05-11 12:15:46 följande:
    Vad har det för betydelse om kattungen bara har en halv stamtavla eller ingen? Att man genom en olyckshändelse skulle få en renrasig skogkatt måste vara en chans på tusen. Att två skogisägare släpper sina katter vind för våg kan inte höra till vanligheterna.
    Vet många skogisar som går ute. Dessa bor med sina ägare på landet så varför skulle dom inte göra det? Lika väl som att huskatter gör det. Skogisar är ju för övrigt en rätt så vanlig ras så jag ser det inte som så konstigt.
  • jinxy
    JBC skrev 2010-05-11 15:32:19 följande:
    Vet många skogisar som går ute. Dessa bor med sina ägare på landet så varför skulle dom inte göra det? Lika väl som att huskatter gör det. Skogisar är ju för övrigt en rätt så vanlig ras så jag ser det inte som så konstigt.
    Varför katter inte ska gå ute behöver vi inte diskutera här men jag kanske var snabb i min bedömning. Ingen av dom som jag känner låter sina raskatter vara ute... inte heller sina huskatter heller så.
  • LunaLunatic

Oavsett ev. rasinblandning:
    Vaccination x 2
    Avmaskad om mor är utekatt
    Chipmärkt
    Veterinärbesiktigad

1500 kronor

• gustengren

Skäligt pris för 50 % Norsk Skogskatt är inte mycket mer än en vanlig bondkatt. Jag betalade 500 för åtta år sedan. Ett par hundra betalar man för att dom inte dränker katten. och några hundra till för att det är 50 % blod från skogskatt.

Hur vet du att det är en skogskatt ? Dom visar en äkta skogskatt. Men det enda säkra beviset är att den klättrar med huvudet ned för träd.

Högst 1000 kr. men det är en utekatt. du kan inte ha den inne dygnet runt. Den spenderar natten utomhus oh sover på dagen. Kattlåda rekommenderas inte, du får släppa ut den när det behövs.

Annars mycket bra katt, stör inte på natten, men kan vara lite gosig på dan. Passar utmärkt med en Golden Retreiver.

/Uffe

Svar på tråden Skäligt pris för en 50% skogskatt?