• Lizamaria

    Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

    Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

  • Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • JessiWill
    Lizamaria skrev 2010-12-22 19:13:39 följande:
    Man måste vara döpt för att få vara registrerad dopfadder i Svenska kyrkan. Vill er vän inte bli döpt, ska han givetvis inte låta döpa sig. Mitt råd är att ni utser honom till Gudfar ändå, men att han inte kan skrivas in i kyrkans register som dopfadder. Låt honom läsa en dikt på dopkaffet och gör ett eget "Gudfars intyg" till er vän.

    Om ni inte vill göra så, har ni två val: inga faddrar alls eller en annan dopfadder.

    Med önskan om allt gott och Guds välsignelse.
    Jag har kikat runt nu och jag känner ett par som är gudfaddrar utan att vara döpta, mycket märkligt tycker jag Förvånad
    Min bästa vän var med på dop och allt som gudmor men hon är inte döpt :O
    William <3
  • Lizamaria
    Jessiicaa89 skrev 2010-12-22 19:17:20 följande:
    Jag har kikat runt nu och jag känner ett par som är gudfaddrar utan att vara döpta, mycket märkligt tycker jag Förvånad
    Min bästa vän var med på dop och allt som gudmor men hon är inte döpt :O
    Ja det är märkligt att en del av mina kollegor inte följer kyrkoordningen...det sprider dubbla budskap till er församlingsbor. För det kan jag bara beklaga.
  • JessiWill
    Lizamaria skrev 2010-12-22 19:26:40 följande:
    Ja det är märkligt att en del av mina kollegor inte följer kyrkoordningen...det sprider dubbla budskap till er församlingsbor. För det kan jag bara beklaga.
    Jag kan nästan bara hoppas att prästen vi väljer med bryter mot de då vi så gärna vill ha en gudfar Rynkar på näsan
    William <3
  • Lizamaria
    Jessiicaa89 skrev 2010-12-22 19:31:31 följande:
    Jag kan nästan bara hoppas att prästen vi väljer med bryter mot de då vi så gärna vill ha en gudfar Rynkar på näsan
    Förstår att du känner som du gör och känner med er.

    Önskar er lycka till med allt. Som sagt detta är reglerat i kyrkoordningen och vi som präster har att följa den. Sen att några av oss följer den och andra inte, ja det är beklagligt och pinsamt för prästkolleget. Hade inte de andra sett mellan fingrarna så skulle du ju inte behöva känna att just ni måste "försaka er gudfar". Därför blir jag riktigt upprörd för er skull...
  • JessiWill
    Lizamaria skrev 2010-12-22 19:46:32 följande:
    Förstår att du känner som du gör och känner med er.

    Önskar er lycka till med allt. Som sagt detta är reglerat i kyrkoordningen och vi som präster har att följa den. Sen att några av oss följer den och andra inte, ja det är beklagligt och pinsamt för prästkolleget. Hade inte de andra sett mellan fingrarna så skulle du ju inte behöva känna att just ni måste "försaka er gudfar". Därför blir jag riktigt upprörd för er skull...
    Jo jag förstår! Dåligt att vissa bryter mot detta.

    Men men, inget jag kan göra åt saken då Rynkar på näsan Tack så mycket för svar och jag önskar dig en riktigt god jul {#emotions_dlg.flower}
    William <3
  • annacec

    Hej!

    Vad bra man kan fråga dig. Jag har två frågor:
    Får man döpa sitt barn i kyrkan om endast en förälder är medlem i Svenska Kyrkan?
    Hur gör man med begravning om man inte är medlem i Svenska Kyrkan?

    Tack på förhand!

    Mvh / Katarina

  • brallison

    Hej!
    Jag har också en fråga ang dop. Hur gör man om en vill döpas som vuxen? Vi ska döpa vår dotter, min man är döpt i Svenska kyrkan och jag är inte döpt alls, så tänkte att eventuellt göra det samtidigt med vår dotter - går det rent praktiskt? Måste man ha gudfadder till mig då? Behöver man konfirmeras sedan? Nåt annat jag missar?'
    Tack på förhand för svaret!
    /brallison

  • Mikkel räv

    Hej!
    Nu är jag inte den som ursprungliegn startade denna tråd - men jag är också präst i Svenska kyrkan, så jag tar mig friheten att svara ändå.

    Annacec -
    1 - Ja, det räcker om en förälder är medlem.
    2 - Är man inte medlem i Svenska kyrkan har man inte rätt till begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning. Alla har däremot genom den statliga begravningsavgiften rätt till en lokal för borgerlig ceremoni och att gravsättas på kyrkogården.

    Brallison -
    Det går utmärkt att döpas som vuxen, och jagtro att det kan bli ett jättefint minne för dig att dela denna stund med din dotter! Vare sig du eller din dotter måste egentligen ha en fadder/gudförälder. Barn har oftast det av tradition, men det är inte särskilt vanligt att vuxna som döps har det, om det inte finns någon som står dig nära som känns helt naturlig för den uppgiften.
    Döps man som vuxen behöver man inte konfirmeras om man inte vill.
    Enklast är nog om du tar reda på vilken präst som skall döpa din dotter och talar om för henne/honom att du också vill bli döpt, så löser det sig nog på bästa sätt.
    Lycka till!

  • Nr 14

    Hej!
    Kan man ha en gudfar och två som är gudmor? Kan inte välja bland mina bästa vänner...

  • Tibrys

    Hur kommer det sig att ni " präster" är ofelbara och vägrar erkänna fel och ta ansvar för era handlingar? Min dotter blev tydligen fuskdöpt av en präst i ljusdal och det förekom ingen kontakt med båda föräldrarna.. sen vägrar prästen att ta ansvar att rätta till det genom att genomföra det på ett korrekt sätt från första inledande kontakt med föräldrar..

Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan