• Nexxuz

Vad tycker ni om Unga föräldrar?

Hejsan först tänker jag berätta lite om mig själv, Jag är en 17 årig kille som snart fyller 18 med en dotter och min Sambo som är 17 år gammal.
    Det är såhär att jag har läst så OTROLIGT många trådar på denna sidan om just ämnet hur "dumma i huvudet" vi unga föräldrar är, att vi är sämre än er som måste vara 40 innan ni skaffar barn och att vi inte kan ta ansvar.
    Då är en utav mina frågor till er varför är ni emot unga föräldrar?
    För några år tillbaka så var det ni som var konstiga inte vi?

Sen samtidigt så förstår jag inte ens grejen att man kan utala sig själv som en "bättre" förälder än en ung? För det förstå så tycker inte jag att förälder ska behöva vara någon ålder och det handlar inte om att man måste ha en karriär och ett heltids jobb med en fett lön och ett hus för flera miljoner.. Samma sak att ens utmärka sig med att vi "unga föräldrar" inte har råd att försörja våra barn det är oxå skitsnack visst finns det unga som inte kan det, men det finns presic lika många "40 åringar"

Säger inte att alla ni som skriver här inne är så, men majoriteten vad jag har sett verkar ha samma åsikt? tycker folk ska tänka efter lite?

Antar att jag låter otroligt gnällig i denna tråd men är så tröt på folk som trampar på en och tror dom gör allt så mycket bättre, Jag är ung förälder och jag löser pengar, Bostad allt utan problem.. Bara man har framfötter så klarar man allt, det handlar om vilja och att tänka igenom sina beslut, inte att vara 40 och bli pensionär när sin Son/Dotter är 20

Men änvänd denna tråden nu jag är inte rädd för kritik, vet att många inte kommer tycka om tråden, men ge mig iaf ett försök att förstå varför ni tycker som ni gör..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:40
    Har inget emot er som är 40 även ifall det kanske framstår lite så i den stilen, men verkligen inte. Tycker om er lika mycket som jag tycker om andra (=

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om Unga föräldrar?
  • Jennywise
    Stinky skrev 2010-05-16 18:01:46 följande:
    Givetvis tog jag åt mig, när du svarade på en annan medlems inlägg där hon skrev ren osanning beträffande mig. Och givetvis undrade jag då vem DU är, när jag mig veterligen aldrig sett dig i nån annan tråd. Att ifrågasätta andras åsikter är ok. 
    Jaha då ber jag om ursäkt. Det var inte riktat specifikt mot dig utan enbart ett generellt uttalande från min sida.

Nej, jag hänger inte särskilt ofta på familjeliv och deltar mycket sällan i diskussioner då jag råkar ha ett riktigt liv som gärna vill levas, så detta sker i princip endast var tredje helg då jag arbetar och inte har något bättre för mig. Gör det min åsikt mindre värd att jag inte cirkulerar i olika smutskastningstrådar eller vad?
    I sådana fall kan jag meddela att jag varit medlem på familjeliv i snart sju år och under den tiden deltagit i en ansenlig mängd diskussioner under mina arbetspass. Bättre så? Jag fattar FORTFARANDE inte vad du är ute efter? Vill du ha ingående information om min familjesituation, ekonomiska och sociala status etc så kan vi ju ta det utanför forumet.
    Min blogg är bättre än din! riotmamman.blogspot.com
  • April barn
    liag skrev 2010-05-16 16:57:05 följande:
    Nu är jag en gammal förälder men jag håller med dig i det du skriver. Jag har en mamma som fick mig när jag var 19 och då också ensamstående och idag är jag snart 50 med två 7 åriga tvillingtjejer och jag blir så lessen när de klankas på yngre eller äldre föräldrar här på FL. Varför inte hjälpa varandra i stället och ge varandra råd och ta mot råd och vara glada över att man är lycklig förälder vilken ålder man än är i. Barnen bryr sig inte om att man är ung eller gammal de bryr sig om helt andra saker.
    Så sant, varför ska man klaga och gnälla på varandra. Som du sa stötta varandra, lär varandra och uppmuntra varandra istället, i slutändan har man ju den stora gemensamheten att vara förälder oavsett om man är 16 eller 40.
    Vad spelardet för roll? varför orkar folk bry sig så mycket? det måste ju ligga något bakom att folk har så mycket hat och kritik inom sig åt både för "unga" och för "gamla"...
    Blir bara ledsen när man läser allt gnäll och du är så och du gör så.
    Men vad är detta baserat på då?
  • My Girls
    Sthlmsparlan skrev 2010-05-16 17:55:05 följande:
    Men varför känna sig tvungen att motbevisa något som kanske inte ens rör en själv? 
    Det är det vi är några som försöker säga. Ingen smutskastar någon yngre här, men det diskuteras generellt och ja, det diskuteras fördomar.. men om man inte berörs av fördomarna (mer än att man är yngre) så varför ta åt sig personligt? 
    Visst 55% svarar si och så, men en bråkdel av dessa kanske uttrycker sina åsikter högt och resten har bara dessa tankar. 
    Fördomar är väldigt svåra att sudda bort och skulle jag ha fördomar gentemot alla yngre föräldrar, så hade jag gnuggat händerna bla i denna tråd, eftersom många ger bevis på att vara osäker, de klarar inte att ta distans till "kritiken", de kan inte diskutera generellt utan att bli emotionella och de måste hävda sig tex genom att kasta fördomar tillbaka, vilket slutar i ett fint ordkrig. 
    Bara för att någon säger att en 30+ inte orkar leka, så inte sjutton skulle jag bemöda mig med att börja bråka kring detta, utan konstaterar endast att det berör inte mig. Men med åren kommer kanske säkerheten och det är ingen fördom, det är FAKTA!
  • Stinky
    My Girls skrev 2010-05-16 20:52:19 följande:
    Kan inget annat än hålla med!
  • My Girls

Det är således ingen fördom att yngre föräldrar har det svårare, för generellt, statistiskt sett, så HAR de det. Det är fakta och ingen fördom som är tagen ur luften. 

Det är däremot en fördom att alla yngre föräldrar har det tuffare,  men det är ingen som säger att alla yngre har det tuffare heller.
    Så skilj på fakta och fördom.
  • Manchester
    sofiesofie skrev 2010-05-16 16:22:01 följande:
    Gillar inte att läsa att det finns människor som sätter likhetstecken mellan "god ekonomi" och att vara en bra förälder. Har verkligen inte med saken att göra. Man ska vara försiktig med att döma andra. använd forumet till att peppa varandra istället!   
    Men beror inte det lite på hur man uttrycker sig? När ett barn väl finns så är det ju rätt meningslöst att börja älta huruvida föräldrarna är tillräckligt välutbildade eller hur hög lön de har. Det är ju som det är. Då är väl det bästa man kan göra att peppa dem och kanske tipsa om hur man lever billigt eller hur de på sikt kan få bättre inkomster, om de nu har dålig ekonomi.

Men om det inte handlar om enskilda personer, utan mer om principer så måste man väl kunna ha en åsikt? Jag tycker då absolut att man bör kunna försörja sig innan man medvetet väljer att bli förälder. Har dyra vanor, svårt att avstå från utlandssemestrar och prompt vill bo i villa, då bör man nog vänta med barn tills man skaffat sig en utbildning som  kan ge ganska hög lön. Har man billigare vanor så räcker det att veta att man har ett jobb, även om det inte är så bra betalt.

Föräldraförmågan sitter förstås inte i antalet tusenlappar man drar hem varje månad. Det finns förmögna människor som är urusla föräldrar och det finns fattiga som är fulla av kärlek och tar hand om sina barn på ett utmärkt sätt. Men allt annat lika så är det nog lättare att vara en bra förälder om man i alla fall slipper ligga sömnlös på nätterna och oroa sig för hur man ska kunna få mat på bordet i morgon. Barn mår bra av att föräldrarna känner sig någorlunda trygga och det gör man nog inte om man har stora ekonomiska problem. Och det gäller oavsett hur gamla föräldrarna är.
  • Fru Sveden

Jag var 22år när första sonen föddes och blev av med mitt jobb i samband med att jag berättade att jag skulle ha barn. Jag är nu 24år och gravid igen och har jobbat mellan förra föräldraledigheten fram till nu och har BF 2 aug. Jag kommer alltså än en gång gå in i min föräldraledighet och inte ha något jobb att gå tillbaka till. Däremot har jag planer på att plugga när jag varit hemma.

Om jag kommer in kommer jag börja plugga i aug nästa år och är då 25år och kommer vara färdig med min utbildning när jag är 28år. Om man jämför med min egen mamma tex så var hon klar med sin utbildning när hon var 27år visserligen hade hon då rest en del, men fick inte barn förrän hon var 33år och jag har aldrig velat bli en gammal mamma och skulle sett mitt liv som misslyckat om jag haft ett stadigt förhållande när jag var 30år och inte hade minst 1 barn. Men det är ju hur jag ser på saken.

Det bra med att vara relativt ung när man får barn enligt mig är att är min äldsta son är 20år kommer jag bara vara 42år och då är ju mitt liv på inget sätt slut. Och vi komme rinte ha barn hemma tills vi dör.

• My Girls

Är livet slut mellan 45-60? Hemska tanke....menar om barnen råkar bo hemma längre?

• April barn
    My Girls skrev 2010-05-16 21:26:41 följande:
    Är livet slut mellan 45-60? Hemska tanke....menar om barnen råkar bo hemma längre?
    Klart att livet inte tar slut för de, för de flesta iallafall :)
    tur att alla har ett eget val, synd bara att folk har så mycket klagan fast jag tycker som många andra varför ska man bry sig och ta åt sig om man vet att det inte stämmer in på en själv för mycket här är ju statistiskt det behöver ju inte omfatta en själv.
  • MissMurrig

Jag tycker inte det är fel med unga föräldrar, MEN jag tycker att de flesta under 20 är otroligt omogna, och jag tror inte de flesta(se inte alla..) är redo. Min syster är 20 och jag tycker inte hon är mogen nog att ha en katt egentligen.... så ett barn? Nä... Jag tycker nästan jag är för omogen för att ha barn, men det har jag... jag är 26.. Så unga kan definitvt vara bra föräldrar. Men barn behöver föräldrar som har det stabilt i förhålandet och ekonomiskt (nej, man kan inte leva på kärlek...), och många har inte "lekt klart" före 20-25... 

• My Girls
    Zepplan92 skrev 2010-05-16 21:31:32 följande:
    Klart att livet inte tar slut för de, för de flesta iallafall :) tur att alla har ett eget val, synd bara att folk har så mycket klagan fast jag tycker som många andra varför ska man bry sig och ta åt sig om man vet att det inte stämmer in på en själv för mycket här är ju statistiskt det behöver ju inte omfatta en själv.
    Jag tycker bara att en del åsikter är intressanta och spinner vidare lite i mina funderingar. Är det en fördom eller fakta, att yngre vill ha barn tidigare, för att "ha gjort bort det tidigare", för sen börjar livet igen? Är barn en så pass stor börda, så det knappt går att leva vid sidan av de? 
    Att det blir förändringar och kompromisser är jag helt på det klara med, men jag funderar över om en del faktiskt känner att barn är något man ska ha och när de flyttat ut kan man leva igen... 
    Är det inte bättre att helt stå över barn då, om man känner att man blir så begränsad, att man räknar dagarna till utflytt?
  • April barn
    My Girls skrev 2010-05-16 21:49:46 följande:
    Jag tycker bara att en del åsikter är intressanta och spinner vidare lite i mina funderingar. Är det en fördom eller fakta, att yngre vill ha barn tidigare, för att "ha gjort bort det tidigare", för sen börjar livet igen? Är barn en så pass stor börda, så det knappt går att leva vid sidan av de? Att det blir förändringar och kompromisser är jag helt på det klara med, men jag funderar över om en del faktiskt känner att barn är något man ska ha och när de flyttat ut kan man leva igen...  Är det inte bättre att helt stå över barn då, om man känner att man blir så begränsad, att man räknar dagarna till utflytt?
    Ja endel åsikter gör verkligen att tankarna spinner, nej räknar man dagar tills barnet ska flytta ut kanske man skulle funderat en gång extra innan man skaffade dem. Självklart går det att leva vid sidan, är man två som man oftast är så delar man ju på ansvaret, det går att göra i stort sett allt även fast man har barn.
    Säger det igen det finns bra och dåliga unga och även bra och dåliga "äldre" eller vad man nu ska säga.
  • Manchester
    Zepplan92 skrev 2010-05-16 21:54:57 följande:
    Ja endel åsikter gör verkligen att tankarna spinner, nej räknar man dagar tills barnet ska flytta ut kanske man skulle funderat en gång extra innan man skaffade dem. Självklart går det att leva vid sidan, är man två som man oftast är så delar man ju på ansvaret, det går att göra i stort sett allt även fast man har barn.Säger det igen det finns bra och dåliga unga och även bra och dåliga "äldre" eller vad man nu ska säga.
    Ja, eller så lever man livet med sina barn! Det gör då vi, i alla fall. Idag stod jag och sonen och hejade på dottern som hade fotbollsmatch. Vad var det, om inte att leva? Visst gör både maken och jag ibland saker utan familjen och det händer till och med att vi har barnvakt och kan gå ut en kväll tillsammans, men det viktigaste är ändå familjen och barnen. Våra är fyra och sju och vi kan bli helt bestörta över hur fort de växer upp. Jag väntar verkligen inte på att de ska flytta hemifrån. Jag njuter av att få vara mamma!
  • Qarrolajm

men vart går gränsen vid UNG förälder? 15 - 17 - 20 - 23?????

• My Girls
    Zepplan92 skrev 2010-05-16 21:54:57 följande:
    Ja endel åsikter gör verkligen att tankarna spinner, nej räknar man dagar tills barnet ska flytta ut kanske man skulle funderat en gång extra innan man skaffade dem. Självklart går det att leva vid sidan, är man två som man oftast är så delar man ju på ansvaret, det går att göra i stort sett allt även fast man har barn. Säger det igen det finns bra och dåliga unga och även bra och dåliga "äldre" eller vad man nu ska säga.
    Absolut, det håller jag med om att det finns Jag blir bara bekymrad när en del redan sitter och drömmer om vad de ska göra när barnen flyttar hemifrån...speciellt om barnen ifråga endast är ett par år eller närmar sig skolåldern... 
    Precis som du säger så är man oftast två och har då lättare att planera det där livet vid sidan av, eller så är man i ett läge i livet (oftast senare) då man känner att man har gjort "allt det där som annars får stå åt sidan". Det kan jag känna hos en del yngre, att de har en annan rastlöshet än vad lite äldre har, för "de har inte levt klart" ?! 
    Nåväl det är olika och tur är väl det att vi är olika
  • April barn
    Manchester skrev 2010-05-16 22:11:42 följande:
    Ja, eller så lever man livet med sina barn! Det gör då vi, i alla fall. Idag stod jag och sonen och hejade på dottern som hade fotbollsmatch. Vad var det, om inte att leva? Visst gör både maken och jag ibland saker utan familjen och det händer till och med att vi har barnvakt och kan gå ut en kväll tillsammans, men det viktigaste är ändå familjen och barnen. Våra är fyra och sju och vi kan bli helt bestörta över hur fort de växer upp. Jag väntar verkligen inte på att de ska flytta hemifrån. Jag njuter av att få vara mamma!
    Helt klart ska man leva livet med sina barn, bra argument :D
    Qarrolajm skrev 2010-05-16 22:11:48 följande:
    men vart går gränsen vid UNG förälder? 15 - 17 - 20 - 23?????
    Det finns ingen gräns för ung eller gammal. Är man förälder så är man.
    My Girls skrev 2010-05-16 22:20:01 följande:
    Absolut, det håller jag med om att det finns Jag blir bara bekymrad när en del redan sitter och drömmer om vad de ska göra när barnen flyttar hemifrån...speciellt om barnen ifråga endast är ett par år eller närmar sig skolåldern...  Precis som du säger så är man oftast två och har då lättare att planera det där livet vid sidan av, eller så är man i ett läge i livet (oftast senare) då man känner att man har gjort "allt det där som annars får stå åt sidan". Det kan jag känna hos en del yngre, att de har en annan rastlöshet än vad lite äldre har, för "de har inte levt klart" ?!  Nåväl det är olika och tur är väl det att vi är olika
    Jaa helt klart man kan ju fråga sig vardför de skaffade barn, självklart är det många unga som inte levt klart innan de skaffade barn men som jag sa förut behöver man inte ta åt sig om man vet att det inte rör en själv, jag är ju "ung" ;) 18 år och ska bli mamma men jag vet redan att  jag levt färdigt eftersom jag har haft riktigt extremt uteliv innan och levt utan allt detta i ca två års tid och även haft eget boende och jag saknar det inte för en sekund plus att jag även tar hand om min lillasyster som är 2 :) men som sagt tar man åt sig är det nog så att det har klämt lite på känsliga trådar. Och som du sa tuur att vi alla är olika .
  • Perlan

Jag kan tycka att det är idiotiskt att medvetet planera barn när man fortfarande bor hemma under sin gymnasietid.

Svar på tråden Vad tycker ni om Unga föräldrar?