• Sandrapaa88

Hjälp!! 10 dagar gammal med jätte hård mage!

Hej!

Nu har vi har vi haft ont i magen 3 dagar med min son som nu är 10 dagar gammal! Jag har fått ge honom ersättning för amningen fungerade inte, för han har väldigt dålig sugreflex och mitt mjölk är redan slut. :( Han mage har nu börjat grångla, Han bajsar en gång per dan efter att han försökt få ut de först en timme. :( Han kallskriker samtidigt det kommer ut och det är hårt som stenar först och sen kommer det ut lösaktigt efteråt. Fick råd från BVC att ge honom Baby semp Bifidus men jag tycker det hjälper ingen vidare fast jag ger det ungefär varannan måltid! Nu köpte jag idag laktulos och miniform droppar till, men jag har inte vågat ge laktulos än och tänkte fråga hur mycket ska man ge per dag? eller vad som har funkar för ers bebisar? Kan man ändå ge Bifidus samtidigt eller ska man skippa de och köra bara på laktulos, kan kanske bli för mycket då? Samma fråga gäller för miniform droppar också, då min son äter lite men ofta, så ska jag ge det innan varje måltid?? kan ibland bli så att han äter två gånger per timme! Ge gärna bra tips så att vi skulle bli bättre i magen =)
  • Svar på tråden Hjälp!! 10 dagar gammal med jätte hård mage!
  • Helene70

Ta som vana att alltid lägga i en klick messmör i ersättningen varje morgon. Det smörjer tarmarna och bebisen blir inte förstoppad.

• Helene70

Jag glömde säga att jag hade inte vågat ge laktulos eftersom bebisen kan få diarre av det.

• Sandrapaa88
    Helene70 skrev 2010-05-11 19:59:03 följande:
    Ta som vana att alltid lägga i en klick messmör i ersättningen varje morgon. Det smörjer tarmarna och bebisen blir inte förstoppad.
    "Man får inte ge messmör till barn under 6mån, innehåller salt som nyföddas tarmar inte tål"
  • Sandrapaa88

Men jag tror att kallpressad rapsolja skulle vara bra har jag hört? Kanske är värt o testa? :)

• Bellini
    Sandrapaa88 skrev 2010-05-11 20:09:53 följande:
    "Man får inte ge messmör till barn under 6mån, innehåller salt som nyföddas tarmar inte tål"
    Har dem sagt det på bvc?
  • Helene70
    Sandrapaa88 skrev 2010-05-11 20:09:53 följande:
    Jådo det får man. Min systers BVC-tant sa att man absolut inte skall ge messmör medans min BVC-tant och även barnmorskan på MVC sa att det är fritt fram. Även min svärfar som är barnläkare har rekommenderat det i lillens ersättning.
  • Helene70
    Sandrapaa88 skrev 2010-05-11 20:10:40 följande:
    Men jag tror att kallpressad rapsolja skulle vara bra har jag hört? Kanske är värt o testa? :)
    Helt riktigt, rapsolja funkar också{#lang_emotions_smile}
  • Sandrapaa88

Okej, och min bvc-tant sa att man ska absolut inte ge messmör. Så man vet inte vem man ska tro på, du är ju inte den enda som har sagt att man ska ge de! :) Så kanske ska ta ovh våga testa det! :) Men ska nog försöka först med rapsolja och se hur det fungerar =) Tack för hjälpen!

• Love8707

Jag var tvungen att sluta amningen med min son när han var 14 dagar å då vart han jätte hård i magen också, vi fick hjälpa honom att bajsa för att han kunde ej själv plus att han hade magknip. Vi fick laktulos utskrivet av läkaren vi tar 5 ml om dagen så nu funkar hans mage perfekt. Han kan få lite maknip ibland om han äter för mycket eller för fort.. Du ska absolut ta det...

• Sedorika

Jag har samma problem och jag har testat allt! inklusive laktulos, ibland funkar det men en bieffekt kan vara att dom får magknip och de tyckte jag att min fick

Min lille ville inte bajsa och sen dess att jag började med messmör så har de fungerat mycket mycket bättre!

Husmorstips finns ju av en anledning och jag tror mer på det än massa droppar och grejer. Men som sagt alla bebisar är olika och alla på BVC säger olika saker!

För oss har messmör fungerat bäst och då har jag fantamej testat i princip allt!

mamma till winton www.sedorikas.blogg.se
  • Sajom

Hur många dagar har du gett Bifidus? Det tar ett par tre dagar innan det har effekt.
    Jag hade testat med mer laktulos. (Det är just laktulos som gör att Bifidusen fungerar mot hård mage). Men ge minifom och sempers magdroppar också. Laktulos gör bebisen gasig så att magknipet blir värre.

• Sandrapaa88

jag har nu fått sluta helt med bifiduf  eftersom han spyr så mkt av det.men ar börjat ge laktulos och han får ju magknip av det men bajsar bra. jag har gett bara 1ml-2ml per dag och det funkar bra, fast magknipa har han haft hela dan idag :( Ger minifom men dom är fruktanvärd dyra och det är inte garanterat eller bevisat på något sätt att dom hjälper.. men vad är semper droppar för nåt? Kanske ska ta o testa dom? har även beställt NAN HA till våran Ica och ska testa de så fort det kommer in.. jag försöker att inte ge för mycket mat men svårt att veta om han är hungrig eller bara tröst äter när det blir så lite åt gången och han somnar varje gång han äter.. allt är så nytt och man känner sig så hjälplös när man inte kan hjälpa lillen när han har ont :( Han lugnar ner sig när han får ligga på min bröst eller på mina lår :) närhet som fungerar iaf..

• Celoo

Får jag låna tråden och fråga hur mycket messmör man ska ha i?

• Bebben 09

Kör på NAN HA1, löste magproblemen för vår dotter, och hon var precis som du beskriver att ditt barn är. Jag försökte rapsolja, magdroppar och minifom, inget hjälpte, men 12 timmar efter vi började på HA1, var hon som en ny bebis!

• Sedorika

De funkade tyvärr inte för mej, så jag kör messmör typ varannan måltid. Ca en tesked i ersättningen. Men självklart tycker jag att man ska testa nan ha 1 eller den liknande som semper har. Sempers Lemolac tror jag den heter...

Min fråga är däremot, hur länge håller sig messmör när den är öppnad. Bäst före datumet som står gäller obruten förpackning. Vill ju inte ge något till min lille kille om det blir dåligt!

mamma till winton www.sedorikas.blogg.se
  • Ylle

det kan vara mjölkallergi. vår andra tös var stenhård i magen och det visade sig vara just det. växer ofta bort. jag tycker du ska höra med en läkare... bvc-tanter i all ära, men de har inte totalkoll.

har han andra tecken på allergi? är han tex lite röd, prickig eller eksemig och verkar allmänt besvärad?

jag ska länka en bra tråd till dig förresten... återkommer.

• Sandrapaa88

Tack för all hjälp! Nu är vi redan 5mån och magen funkar fintfint. :)

Svar på tråden Hjälp!! 10 dagar gammal med jätte hård mage!