• londonkarin

Utvandra fran Sverige

Hej,

Jag har funderat fram och tillbaka med det har med att utvandra fran Sverige.
    Lagligt sett maste man ju meddela Sverige om man ska stanna utomlands langre an 6 man. Min fraga ar, vad har jag for rattigheter i Sverige om jag ar utvandrare?
    Som t.ex. om jag eller min familj blir sjuka under en vistelse i Sverige, har vi ratt till sjukvard etc. da?

Kanske en korkad fraga men man behaller val fortfarande sitt svenska medborgarskap och personnummer m.m?

Tacksam for svar fran nan som vet!

• Svar på tråden Utvandra fran Sverige
  • Örnie

Du har inte rätt till gratis sjukvård i Sverige om du utvandrar, så du måste se till att få en sjukförsäkring i det land du utvandrar till. Men visst får du behålla ditt personnummer och ditt medborgarskap. Efter många år utomlands börjar svenska myndigheter dock bli lite griniga vid passförlängning och du måste bevisa med hjälp av det nya landets myndigheter (de utgår förstås från ditt svenska pass!) att du inte har nytt medborgarskap. När det gäller val måste du anmäla ditt intresse vid flyttning eller vart 10:e år tror jag, annars får du inte rösta. Du får inte heller några valsedlar, men i vallokalen ska det finnas valsedlar från de nuvarande riksdagspartierna.

Ev. pensioner kan man ta med sig, fast där kan jag inte reglerna. Och sånt som föräldraförsäkring som alla frågar om på FL är jag inte insatt i.
  • jlhm
    Örnie skrev 2010-05-12 15:02:21 följande:
    Du har inte rätt till gratis sjukvård i Sverige om du utvandrar, så du måste se till att få en sjukförsäkring i det land du utvandrar till. Men visst får du behålla ditt personnummer och ditt medborgarskap. Efter många år utomlands börjar svenska myndigheter dock bli lite griniga vid passförlängning och du måste bevisa med hjälp av det nya landets myndigheter (de utgår förstås från ditt svenska pass!) att du inte har nytt medborgarskap. När det gäller val måste du anmäla ditt intresse vid flyttning eller vart 10:e år tror jag, annars får du inte rösta. Du får inte heller några valsedlar, men i vallokalen ska det finnas valsedlar från de nuvarande riksdagspartierna. Ev. pensioner kan man ta med sig, fast där kan jag inte reglerna. Och sånt som föräldraförsäkring som alla frågar om på FL är jag inte insatt i.
    Sverige tillåter dubbelt medborgarskap så förnya sitt Svenska pass även om man skulle vara medborgare i ett annat land ska inte vara några problem.
  • amnai

Sjukvård: som svensk medborgare har du rätt till AKUT sjukvård till samma pris och villkor som de svenskar som bor i Sverige. Om du bryter armen eller får blindtarmsinflammation ska du alltså få vård till samma pris.

MEN det är inte alla inom svensk sjukvård som vet om detta, man måste stå på sig om det händer något!

Vad som är akutvård är upp till behandlande läkare att avgöra.

• Shmone

Man får inte fortsätta vara inskriven i försäkringskassan.. och man får inte föräldrapenning och barnbidrag från Sverige.

Det är inga problem att ha dubbla medborgarskap - och inga problem att förlänga det svenska passet heller. Är man svensk medborgare så är man. Däremot om man är svensk medborgare men har bott i utlandet i hela sitt liv så måste man typ göra nån bekräftelse på att man har nån slags band kvar till Sverige och anmäla att man vill ha kvar medborgarskapet - detta ska ske runt 20 års ålder tror jag.

Man måste anmäla sig att man vill vara kvar i röstlängden också - var tionde år tror jag det är. Man får papper för brevröstning hemskickat. Däremot kan man inte personrösta - och man får bara rösta till riksdagen. Inte till landsting och kommun.

Föder man barn i utlandet så behöver man personbevis från Sverige och födelsebevis från där barnet är fött - och ev. fler papper (minns inte riktigt vilka) och skriva in barnet på svenska konsulatet eller ambassaden. Barnet blir tilldelat ett samordningsnummer istället för personnummer. Flyttar man sedan tillbaka till Sverige så omvandlas det till ett vanligt svenskt personnummer.

Svar på tråden Utvandra fran Sverige