• As mamma

Är det OK att inte orka leka?

Jag får sån ångest ibland över att jag är en dåligt mamma om undrar vad ni tycker. Är det ok att vara trött och inte orka leka med sitt barn ibland? Är det ok att låta barnet (ensambarn) leka själv större delen av kvällen medan man lagar mat, städar, diskar, osv? Är det ok att säga "kan du skynda dig så vi kommer hem" även om man egentligen har tid att vara ute mer men inte orkar? Är det ok att ha lite kortare stubin för att man är extremt trött någon kväll? Är det ok att läsa en kort godnattsaga för att man inte orkar mer?

Alltså att det händer IBLAND, inte alltid. Jag har precis börjat med en ny medicin och är så trött hela tiden :( Somnar med sonen kl 19:30... och går sen upp vid den här tiden, tar sömntabletter och somnar om. Får ångest över att jag är en dålig mamma medan han är vaken...

• Svar på tråden Är det OK att inte orka leka?
  • Mylla
    As mamma skrev 2010-05-18 08:29:49 följande:
    Japp, jag är bipolär och har fått en ny medicin som gör att jag mår bra (alltså inte överdrivet bra utan helt normalt). Det är helt underbart, men den gör mig så trött att jag somnar på bussar och pendeltåg, jag somnar hemma, måste vila/sova när jag kommer hem.. Det suger, men jag mår ju bra, så det är ändå värt det. Men tycker lite synd om lillen...
    Ja det förstår jag att du behöver den medicinen. Men sömntabletten? Kanske den spär på tröttheten dagen efter?

Hoppas det trötta går över med tiden. Det verkar ganska jobbigt med såna biverkningar.
  • As mamma
    Mylla skrev 2010-05-18 11:59:10 följande:
    Ja det förstår jag att du behöver den medicinen. Men sömntabletten? Kanske den spär på tröttheten dagen efter? Hoppas det trötta går över med tiden. Det verkar ganska jobbigt med såna biverkningar.
    Nej inte dem jag tar, de försvinner ur kroppen efter några timmar, jag har aldrig känt av dem på morgonen. Men jag tar en annan medicin som gör mig trött också, men det var just efter den nya som det blev såhär. Jäkla biverkningar! :( Igår sov jag mellan 18 och 19 så sambon var ute och spelade bandy med vår son. Tur att man har honom i alla fall. På kvällarna lägger jag mig tidigt och somnar på en gång. På morgonen blir det såklart bättre! Men mot eftermiddagen börjar det igen... t o m innan ibland. Jag försöker iaf göra lugna saker med sonen, t ex titta på barnfilm med honom i knät eller spela bordsspel, eller läsa.. mer orkar jag inte men det kanske inte behövs heller.
  • Mylla
    As mamma skrev 2010-05-18 12:07:56 följande:
    Nej inte dem jag tar, de försvinner ur kroppen efter några timmar, jag har aldrig känt av dem på morgonen. Men jag tar en annan medicin som gör mig trött också, men det var just efter den nya som det blev såhär. Jäkla biverkningar! :( Igår sov jag mellan 18 och 19 så sambon var ute och spelade bandy med vår son. Tur att man har honom i alla fall. På kvällarna lägger jag mig tidigt och somnar på en gång. På morgonen blir det såklart bättre! Men mot eftermiddagen börjar det igen... t o m innan ibland. Jag försöker iaf göra lugna saker med sonen, t ex titta på barnfilm med honom i knät eller spela bordsspel, eller läsa.. mer orkar jag inte men det kanske inte behövs heller.
    Jag tror det duger jättebra att tita på film, och läsa just nu när du inte är pigg. Det låter inte som att ditt barn skulle missa något viktigt.

Vet att det inte har med detta att göra men jag förstår inte varför du tar sömntabletten då du inte verkar ha problem att somna precis? Eller har du det? Jag är intresserad av mediciner och hälsa, det är mitt yrke.
  • As mamma
    Mylla skrev 2010-05-18 12:18:52 följande:
    Jag tror det duger jättebra att tita på film, och läsa just nu när du inte är pigg. Det låter inte som att ditt barn skulle missa något viktigt. Vet att det inte har med detta att göra men jag förstår inte varför du tar sömntabletten då du inte verkar ha problem att somna precis? Eller har du det? Jag är intresserad av mediciner och hälsa, det är mitt yrke.
    Jaha! Nej jag vaknar mycket och kan inte alltid sova trots att jag är trött. Jag tar inte alltid den (imovane, insomningstablett) pga de andra tabletterna, men jag utreds även för ADHD och är väldigt rastlös så jag tar även stesolid på kvällen när jag inte kan varva ner :) Helt knäppt att man kan vara jättetrött men rastlos samtidigt. Vad jobbar du som, sjuksköterska?
  • tessilus

nää det behöver man väl inte, men man kan ju vara uppmärksam på barnet. "vad gör du?" "har du roligt?" "vad duktig du är som gör så" "kan du bygga ett torn till mamma så kan jag komma o kolla på det sen?" ja lite sånna saker tex..

• kutiom

Jag tycker det låter helt ok. Jag orkar inte heller alltid vara så aktiv som jag känner att jag borde men tror att dottern (också ensambarn) klarar sig fint ändå. Du skrev även att det händer ibland och det är väl ytterst mänskligt. Disk och tvätt och allt annat måste ju också tas omhand. Tror du duger alldeles utmärkt till din son.

• pojkens

nä, det är ju såå himla tråkigt att bara leka med sitt barn tycker jag. Dessutom tror jag det är viktigt för barn att faktiskt kunna leka själva, med en vuxen i närheten såklart. Då får de stimulera sin egen fantasi och hitta på saker och så kan de komma och diskutera med sin mamma/pappa när de tröttnar, eller visa vad de gör. 

Man måste ju laga mat och tvätta etc. Min son brukar hjälpa till att tvätta och diska och när jag lagar mat står han och täer upp alla grönsaker jag hackar! nu är han bara 1.5 år så han leker inte långa stunder själv, men när han gör det så försöker jag låta honom vara, och itne störa för jag vill att han ska kunna leka själv.
    Och jag orkar inte alltid gå till lekplatsen efter dagis. FÖr det är supertrist att sitta där och titta på honom. Så ibland tar jag honom bara i vagnen och går mina ärenden, oavsett om han vill eller inte. 
    Gör det du orkar! det finns säkert saker du tycker är roligare än andra, kanske sjunga, elelr rita . Så gör det du tycker är roligast och låt honom/henne leka själv resten. 
  • Mylla
    As mamma skrev 2010-05-18 17:27:34 följande:
    Jaha! Nej jag vaknar mycket och kan inte alltid sova trots att jag är trött. Jag tar inte alltid den (imovane, insomningstablett) pga de andra tabletterna, men jag utreds även för ADHD och är väldigt rastlös så jag tar även stesolid på kvällen när jag inte kan varva ner :) Helt knäppt att man kan vara jättetrött men rastlos samtidigt. Vad jobbar du som, sjuksköterska?
    ja då förstår jag. Ja jag är sjuksköterska
  • yavanna

Det är väl jättebra att du visar ditt barn vad du orkar/ inte orkar och markerar det själv istället för att du "offrar dig" och barnet i slutändan får dåligt samvete!

Tycker det är mycket bättre med ett "jag orkar inte leka med dig just nu hjärtat, lek själv lite medans jag lagar mat" än ett irriterat "suck, ja ja, en liten stund då, men sen måste mamma faktiskt få laga mat".
    Jag är inte heller nån hejjare på å leka! Däremot erbjuder jag oftast sonen att vara med mig och laga mat, sortera tvätt eller vad jag nu ska göra.

• petsod

Jag hittar gärna på saker med vår dotter  (5 år) men att leka är inte alls min grej. Vår dotter är och kommer förbli ensambarn så jag tycker att det är viktigt att hon kan sysselsätta sig själv och det är hon väldigt duktig på.
    Jag tror att det viktigaste för barnet är att höra och känna att föräldrarna finns i närheten men det behöver inte alltid innebära ren lek. jag tror att dottern tycker att det är mysigt att höra mig skramla i köket medan hon sitter och ritar, att det inger trygghet.

TS: Jag tror att din son mår bättre av att du mår bra men är lite trött än att du mår dåligt så ha inte dåligt samvete.

Svar på tråden Är det OK att inte orka leka?