• Lotta71

BF-Februari 2010 - Del 5 Vi snackar vidare=)!

Våran nya tråd tjejer För oss o våra underbaringar

♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 10:42
    Vår bildtråd!

www.familjeliv.se/Forum-3-20/m52000689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 10:45
    Mejokana 39 år, Vadstena, andra barnet BF 31/1 Född: 21/1 (Pojke)
    Kazeer 39 år, SV Skåne, andra barnet BF 2/2 Född: 2/1 (Pojke)
    Läckersmurfen 38 år, Härjedalen, tredje barnet, BF 2/2
    BabyGrl 35år, Stockholm, andra barnet BF 3/2 Född: 9/2 (Pojke)
    Asereht, 37 år, Södermanland, femte barnet, BF 4/2 Född: 8/2 (Pojke)
    fjällflicka, 36 år, Härjedalen, andra barnet, BF 5/2
    Angel13, 36år, Norrbotten, fjärde barnet BF 5/2 Född: 22/1 (Flicka)
    Lotta71, 38år, Älmhult, fjärde gossen, BF 6/2 Född: 12/2 ( Pojke)
    Eriam, 40 år, Västerbotten, andra barnet, BF 12/2 Född: 20/2 ( Pojke)
    Babybloggen 36 år, Linköping, första barnet, BF 12/2
    Workergirl -73, Skåne, första barnet, BF alla hjärtans dag
    annwad,36, Göteborg, första barnet, BF 14/2
    Pinsipessan 36 år, Dalarna, första barnet, BF 18 feb
    Lingongrova, 35 år, Malmö, tredje barnet, BF 18/2 Född: 15/2 (Flicka)
    Kasand 39 år, Stockholm, första barnet, BF ca 23/2
    Nixas 35 år, Fagersta, tredje barnet, BF 23/2
    Tualisa 35 år, Gnesta, andra barnet. BF 23/2 Född: 30/1 (Pojke)
    Alvaelsamaja 38år, Stockholm, andra barnet, BF 1/3
  • Svar på tråden BF-Februari 2010 - Del 5 Vi snackar vidare=)!
  • Lotta71
    Mercurialis skrev 2012-03-11 15:27:50 följande:
    Jättestort GRATTIS! Solig

Jag har tänkt jättemycket på dig de senaste dagarna och undrat hur det gått för dig.
    Tack så jättemycket

Det är så fantastiskt att ha en ny liten människa att gosa på

Synd bara att alla vi har infulensa, jag är jätterädd att Noah ska få det 6 st som är supersjuka, känns helt omöjligt att han inte ska bli det...
    ♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥ BF-120227
  • Angel13

Grattar här också! Hoppas lilla Noah har fått slippa influensan och hoppas du kunnat vila trots att hela familjen varit sjuk.

Här har det gått framåt också, går snart in i v14 och känt av en sprallig liten början till en människa Kyss Sjukskriven för foglossning, redan! Mindre kul, men som sjukgymnasten sa - det är så du är bygd. Bara försöka göra det bästa av situationen. Kan inte gå utan kyckor och väntar nu besked från arbetsgivaren om de har några lämliga arbetsuppgifter åt mig. Hoppas, vill inte vara sjukskriven. Ingen mage ännu så det känns konstigt att förklara för kollegorna att jag har foglossning :)

• Angel13

Hur går det för era små 2-åringar?

Tror Frida har hamnat i nån utvecklings kris nu. Allt är upp och ner, hon har börjat förstå att hon faktiskt har en egen vilja och att hon kan använda den, men hon vet inte ännu hur man slutar.

Gårdagens läggning tog 5 timmar!!! Hon vill inte sova, först kämpar hon med snälla medel, babblar på om allt möjligt och ställer tusen frågor, kommer på att hon ska på pottan, är jätte hungrig, törstig, vill sova med pappa eller mamma. Hon kör med oss och testar, när väggen kommer blir hon helt hysterisk och kan inte sluta.

Fick ta upp henne igår efter 2 timmar, tänkte ja hon får väl somna i soffan då, vilket hon gjorde en timme senare. När sambon bar henne till sängen, blev hon hysterisk igen. Hon somnade för natten kl 00.15!!

Hon applicerar hysterin på allt, fel tröja, fel sked....är rätt utmattad efter bara en vecka med vår draama Queen. Rätt skönt att detta kom nu och inte när lill bebisen kommer, fast hon kanske kör med detta en evighet.

Hon har varit så "enkel" och samarbetsvillig så skillnaden är ju enorm. Storebror får nu en riktig match när de gäller viljestyrka :)

• Tualisa
    Lotta71 skrev 2012-03-11 15:25:44 följande:
    Nu har Noah kommit

6 Mars , så jag gick över 8 dagar.
    Förlossningen gick helt perfekt!! Tog lustgas sista timmen o så var han ute på 2 krystvärkar!

53 cm lång o väger 4100g o luktar som en dröm

Så himla skönt att vara klar, är så lycklig!!!
    Grattis!!! På min födelsedag . så härligt. Kramar
    Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • Tualisa

Angel: Tor har kommit i en ny fas också, men det han gör är att slänga sig på golvet direkt det inte går som han vill. sen ser jag att han blir mer stressad och speedad när vi är bland mycket folk, så jag får helt enkelt undvika sånt. Han pratar inte så mycket, eller inget man förstår i allafall . babblar på hela dagarna men säger bara några få ord. Så det kanske är frustrerande för honom när han inte kan förmedla sig på rätt sätt.

Pottan existerar inte ens hos honom.. hihi. Han har inget intresse av det, så vi har inte ens provat. Storasyster har ju äntligen börjat bajsa på toaletten, jätte skönt. Hon fyllde 4 år igår.

• Mercurialis

Oskar har blivit lite lugnare med sitt temperament. Men han har ändå otroligt mycket mer humör än sin storebror. Det går inte att ta miste på när han blir arg.

Han pratar fortfarande inte särskilt mycket, i alla fall inte om jag avser begripligt prat. Han konverserar en massa men mest obegripligheter. Men för en månad sedan lossnade det plötsligt och det kom många nya ord varje dag och treordsmeningar från ingenstans. Nu är han nog på en platå men något nytt ord dyker det allt upp varje dag.

Han sitter på toaletten emellanåt men det är sällan det kommer något. Men jag tror att han är redo att börja gå utan blöja eftersom blöjan ofta är torr, när jag tänker att det är dags att byta den.

Jag var på utvecklingssamtal på förskolan i förra vecka och Oskar är framåt och prövar gärna nya saker men han inser också sina begränsningar och ber om hjälp, när så behövs.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Tualisa skrev 2012-05-15 09:30:10 följande:
    Angel: Tor har kommit i en ny fas också, men det han gör är att slänga sig på golvet direkt det inte går som han vill. sen ser jag att han blir mer stressad och speedad när vi är bland mycket folk, så jag får helt enkelt undvika sånt. Han pratar inte så mycket, eller inget man förstår i allafall . babblar på hela dagarna men säger bara några få ord. Så det kanske är frustrerande för honom när han inte kan förmedla sig på rätt sätt.

Pottan existerar inte ens hos honom.. hihi. Han har inget intresse av det, så vi har inte ens provat. Storasyster har ju äntligen börjat bajsa på toaletten, jätte skönt. Hon fyllde 4 år igår.
    Tor och Oskar låter lika, när det gäller talet.

Vi har precis - alltså det senaste dagarna - fått vår femåring att börja bajsa i toaletten. Att det ska vara så svårt. Vi har försökt med allt, t o m mutor, men inget har fungerat. Mest har vi bara försökt ha tålamod och vänta in att han ska bli redo. Men i förra veckan kom Gustav med en LEGO-katalog i handen och visade oss en borg som han vill ha. Jag sade att den skulle han få, när han har börjat bajsa i toaletten ... och det har han gjort sedan dess Hoppas verkligen det håller i sig.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tualisa

Det var samma med Alva. Vi sa att hon fick välja vad hon ville från leksaksaffären om hon provade att bajsa på toaletten. Det tog en månad, sen plötsligt gick hon in själv ohc kissade, ropade efter ett tag att hon bajsat . Så fånigt det måste sett ut, vi blev överlyckliga!!

Dröjer nog länge tills Tor är torr i blöjan, han kissar varje gång vi tar av honom blöjan.. på golvet, eller i stora palmen eller soffan. När man tar fram pottan så springer han bara och leker med den.

• alvaelsamaja

Hej!
    Vi har samma problem med John. Han är nu 2 år och 2 månader och helt obegripligt jobbig. Han bråkar om allt han kan och hela tiden med ett småleende. Vi har under en längre tid tjafsat och bråkat men nu har vi bestämt oss. Inget mer gnäll! Inga mer slag och inga mer skrik. Det är helt nolltolerans och vi är enade här hemma. Man får ingenting om man skriker, gnäller, piper eller slåss. Det är jättejobbigt men alla hans utbrott minskar i tid. 

John har från tidig ålder pratat så han förstår bra och det går att prata med honom men han har hela tiden varit min lilla sötnos. Alla i vår omgivning inkl min sambo har tyckt att han är en gnällspik men jag har hela tiden ursäktat hans beteende. Det här har han utnyttjat och nu är det slut på spektaklet. Dock blir han lite orolig när vi helt har ändrat vårt sätt att hantera honom. Vi är enade och stenhårda och han märker det verkligen. Jag hoppas att hans trots inte håller i sig så länge nu. Vi fokuserar mycket på tonfall och beteende och han lär sig snabbt men glömmer lika fort. Det krävs nog ett tag men det har blivit mycket bättre.

John är inte ens i närheten med potta. Han kan på sin höjd vilja ha kalsonger på sig men då ska de vara utanpå blöjan. Däremot vill han numer klä av och klä på sig själv och blir tokig när det inte funkar. På dagis säger de att han bryter ihop om någon kommer åt honom och han påstår att han blivit slagen.. 

Det är nog en tuff ålder och period för de små liven och jag hoppas den går över fort och med hjälp av tydlighet.

• Lotta71

Hej gott folk! Håller ni ihop på FB ännu? Isf kan jag vara med nu=)
    Jag heter Lotta Stjernkvist. Vet inte hur man hittar er?  

♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥ BF-120227
  • Mercurialis
    Lotta71 skrev 2012-07-13 13:08:26 följande:
    Hej gott folk! Håller ni ihop på FB ännu? Isf kan jag vara med nu=)
    Jag heter Lotta Stjernkvist. Vet inte hur man hittar er?  
    Jag ska se om jag kan hitta dig
  • Mercurialis

Lotta: Jag har inboxat dig.

• Tualisa

Så kul att vi alla är på Fb nu, jag är sällan inne på Fl nu...
    Roligt att hålla kontakten med er goa tjejer! Så stora dom har blivit nu våra småtroll..och en del av er har redan fler småtroll

• Tualisa

Jag låg där kring den 3-4 februari  2010 Nu bor vi i västerbotten igen, men har fått båda mina barn där. 08 och 10.

• Angel13

Är ni kvar ännu? Vi väntar en februaribebis 2014!!! Helt otroligt :)) KOmmer hålla det hemligt tills folk börjar ställa frågor ;)

Hur går det med treåringarna? Här har vi  otroliga humörsvängningar, ena dagen solsken och regnbågar andra dagen armarna i kors, oborstat hår och pyjamas som gäller ;)  Utvecklingsmässigt är jag lite oroad över hennes balans, hur pass smidiga är era treåringar? Frida har svårt att springa rakt, ramlar och snubblar lätt. Hon är så stel i höften, men jämför kanske för mycket med storebror, alla är ju olika och utvecklas i egen takt.

• Mercurialis
    Angel13 skrev 2013-06-17 20:28:40 följande:

Är ni kvar ännu? Vi väntar en februaribebis 2014!!! Helt otroligt :)) KOmmer hålla det hemligt tills folk börjar ställa frågor ;)

Hur går det med treåringarna? Här har vi  otroliga humörsvängningar, ena dagen solsken och regnbågar andra dagen armarna i kors, oborstat hår och pyjamas som gäller ;)  Utvecklingsmässigt är jag lite oroad över hennes balans, hur pass smidiga är era treåringar? Frida har svårt att springa rakt, ramlar och snubblar lätt. Hon är så stel i höften, men jämför kanske för mycket med storebror, alla är ju olika och utvecklas i egen takt.

Nämen, GRATTIS!

Oskar har bra balans och bra kontroll över kroppen. Han är mycket mer fysiskt aktiv än sin storebror. När det gäller Oskar är talet vårt orosmoln. Han började prata först för ett år sedan och sedan dess har talet exploderat. Han har ett stort ordförråd men en sen språkljudsutveckling även om det också blir bättre och bättre. Vi har haft kontakt med logoped sedan i december förra året men det är först när Oskar har fyllt fyra år som hon verkligen kan börja jobba med honom. 
  • Angel13

vi har samma problem med Fridas tal, hon började prata tidigt och har ett stort ordförråd, använder "fina" ord när hon pratar, men man förstår bara inte vad hon säger. Bvc som blev oroad och bad oss boka tid om det inte blivit bättre nu till sommaren, svårt att avgöra själv tycker jag. Avvaktar nog till hösten, sommaren brukar ju vara en tid då det händer mycket i utvecklingen :)

Svar på tråden BF-Februari 2010 - Del 5 Vi snackar vidare=)!