• Garderobshylla

Hundgård

Jag har en foxterrier och en whippetblandning och nu när jag kommer att börja sommarjobba snart så kommer de att få vara ensammen hemma ganska länge, så jag har funderat på att skaffa hundgård som de kan få vara i istället för att vara inne så många timmar. Givetvis ska de bara vara i hundgården då vi inte är hemma.

Men jag undrar om det kan komma något negativt av detta, kommer de bli mer skälliga? Behöver jag vara orolig att det är några ungar som kommer vara och jävlas med hundarna osv?

Finns det någon här som har sällskapshundar i hundgård? Och hur har det fungerat?

• Svar på tråden Hundgård
  • sasssyy

En hundgård för två hundar måste vara minst 25 kvm sen om jag inte minns fel måste det finnas skydd för väder och vind för dem alltså någon form av koja kanske..

• Garderobshylla
    sasssyy skrev 2010-05-14 10:47:36 följande:
    En hundgård för två hundar måste vara minst 25 kvm sen om jag inte minns fel måste det finnas skydd för väder och vind för dem alltså någon form av koja kanske..
    Givetvis ska jag ha en koja, åt dem. Men nu var det var inte det min fråga handlade om.

Tänkte mer hur hundar som annars är van att vara inne skulle må av att vara i hundgård.
  • angeni

Alltså överlag med hundar i hundgård så blir de lite skälliga vid folk som går förbi, då de gärna vill markera, men det är väldigt olika beroende på ras med.

Vi hade inga problem med ungar eller människor som jävlades med hunden i vår hundgård.
    Tänk bara på att det ska finnas bra med vatten, vi fick tillsägelse av grannen att det inte fanns något vatten. Men för att de ska ha sett det så står de på vår tomt framför hundgården... Men det är vår historia det:-P

Sedan är det viktigt att tänka på att inte sätta ut hundarna för tidigt med omtanke för grannarna annars kan det lätt bli bråk.

PS. Det är mycket trevligare för hunden att få vara i en hundgård istället för att sitta inne ensam hela dagarna eller ja de timmar de ska vara ensamma. Då kan den uträtta sina behov samt även löpa runt lite om de vill det.

• Garderobshylla

Där vi tänkt ha hundgården kommer de enbart se människor på håll, då våran gård är en bit in från allmän väg. Men se människor kommer de ju göra.
    Ena hunden(unghund) är redan nu ganska skällig och jag är rädd att det ska förvärras, vill ju verkligen inte att han ska stå där hela dagarna och låta illa.

Det där med vattnet var ett bra råd, kan tänka mig att det går åt mer under sommaren när de är utomhus, inne kan man ju hålla det någotsånär svalt ändå.

• angeni

Men då är det inte samma fara med att de kommer skälla om de inte är på lika nära håll.
    Det är en vanesak med gällande skällandet och hundgård.

Vi bodde ganska centralt i vår stad om man säger så.

Tänk även på att de inte ska kunna gräva sig ur ifall de får tråkigt. Vår ena hane gillade att gräva:-P

• Garderobshylla
    angeni skrev 2010-05-14 17:44:45 följande:
    Men då är det inte samma fara med att de kommer skälla om de inte är på lika nära håll. Det är en vanesak med gällande skällandet och hundgård.Vi bodde ganska centralt i vår stad om man säger så.Tänk även på att de inte ska kunna gräva sig ur ifall de får tråkigt. Vår ena hane gillade att gräva:-P
    Jo det där med grävandet har jag tänkt på, anatr att man måste gräva ner staketet en bit så att säga, men hur mycket?

Måste man ha grusunderlag i hundgården även fast de inte bor där på heltid? Tänker att det itne är så trevligt mot dem att gå på det hårda tråkiga underlaget.
  • angeni

Det beror på hur man gör när man gräver ner nätet.

Gräver man nätet inåt mot hundgården. Alltså från "väggen" och drar det inåt mot hundgårdens mitt så behöver man bara gräva ner det en decimeter under jorden. För då måste de gräva väldigt långt in i mitten av hundgården för att kunna ta sig ut.

Vi hade inte grusunderlag i vår hundgård. Men däremot så går det ju bra om du bygger en pall eller något under tak som de kan ligga på så de slipper ligga på blött gräs.

• Garderobshylla
    angeni skrev 2010-05-14 18:00:05 följande:
    Det beror på hur man gör när man gräver ner nätet.Gräver man nätet inåt mot hundgården. Alltså från "väggen" och drar det inåt mot hundgårdens mitt så behöver man bara gräva ner det en decimeter under jorden. För då måste de gräva väldigt långt in i mitten av hundgården för att kunna ta sig ut. Vi hade inte grusunderlag i vår hundgård. Men däremot så går det ju bra om du bygger en pall eller något under tak som de kan ligga på så de slipper ligga på blött gräs.
    Ja det var ju en smart idé!

Jo fonderade på att bygga kojan med en förstukvist eller liknande så de kan ligga framför kojan om de vill. Det är ju två korthåriga raser, så jag tror inte att det lär bli populärt utan någon liggplats direkt. Inomhus har jag aldrig ens se dem ligga på golvet.
  • angeni

Nej, då vill de gärna ha säkert en mysig plats utanför med Bara se till att de verkar trivas där. Tycker de inte om förstukvisten så kan man alltid hitta på något annat

• Lathundarna
    sasssyy skrev 2010-05-14 10:47:36 följande:
    Är det inte fortfarande så att man utgår från den hund vars mankhöjd är högst och tar måtten för en hundgård för denne och dubblar?

För att svara på frågan - jag har haft min cavalier i hundgård periodvis och det har funkat bra. Han har haft insyns/utsynsskydd åt de håll som folk passerar förbi och är inte den skälliga typen. Så nog går det alltid Ett plus är att aktivera innan man släpper in dem i hundgården {#lang_emotions_dreamer}
  • emeliasmamma

Här är iaf de regler som gäller för mått och liknande.. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Våra hundar är klart lite mer skälliga när de är ute och får syn på något. Men jag väljer hellre att de är ute än inne den tiden jag är borta. Se till att de trivs och känner sig trygga innan du lämnar dem en längre tid. Att de har saker att pyssla med, pall att komma upp en bit (ett måste har jag för mig). Jag lägger in pinnar, ben, gamla fotbollar, en tunna, pipleksaker mm för att hålla dem sysselsatta. Hör med grannar om de upplever att de stör när du börjar lämna dem. (för att slippa senare gnäll) och se till att de har "fasta" vattenskålar. Hade i rostfritt först, men en varm dag hade de ut skålarna och stod utan vatten när jag kom hem. Har stora tunga skålar nu. Funderar på att fästa en stor hink i ett hörn (typ murarhing). Vi har fyllt deras koja med halm och kuddar som blitt fula. Sen har jag ibland köpt billiga täcken att lägga in. Men de är ganska duktiga på att strimla sönder dom...
    Våra hundar trivs toppen i sin hundgård, vilket känns jätte bra!

• Buster78

Min pappa anslöt hundgården till garaget. så dom gick in genom hundluckor och kom in i garaget, där pappa hade värmen på(på vintern). Där hade dom oxå "gårdar" med filtar som dom kunde vila på under dagarna...Mycket smidigt, dom gick ju även öppna utifrån eller inifrån....

• smilez

Jag har bara läst ts men här kommer mitt svar.

Vi har tre hundar, två sällskapshundar och en liten jakthund. För ett år sen byggde vi hundgård, just för att dom ska kunna vara ute när vi inte är hemma. Lilla jakthunden klarar inte av att ha hela huset för sej själv när vi är borta (det gör dom andra två) och därför fick vi begränsa utrymmet för henne. Ute trivs hon mycket bättre!

Dom har inte blivit mer skälliga i hundgården men däremot måste man vänja sin hund att vara där. Man kan inte bara bygga en hundgård, sätta in dom där och bara gå. Grannen här har suttit många timmar i hundgården med sina hundar. Vi har haft våra hundar i hundgården när vi har varit ute i trädgården för att visa dom att det är okej och även att dom ska kunna vara lugna när dom ser oss gå där ifrån och veta att vi kommer tillbaka. Börja med att ha hundarna i hundgården när dom är "trötta", precis som när man ensamtränar en valp. Det är mitt tips!

Tänk som sagt åxå på alla regler med vindskydd, storlek etc som finns från Jbv, bättre att ta hänsyn till det innan än att behöva bygga om efter.

• Garderobshylla

#13 tack så mycket för ditt svar, tänkvärt!

• smilez
    Garderobshylla skrev 2010-05-18 11:09:44 följande:
    #13 tack så mycket för ditt svar, tänkvärt!
    Ja säg till bara om du vill ha fler erfarenheter delade.. jag har ett ton av dom ;)
Svar på tråden Hundgård