Vågar inte lämna vårt barn hos honom
Jag är gift och har en 5-månaders son med en man som oftast är glad och snäll. Han har dock mycket humörsvängningar (behandlas för depression) och verkar ha påverkats av att vi fått barn. Han blir snabbt mycket trött om barnet ex skriker eller krånglar. Tröttheten hos min man går oftast över i dåligt humör och irritation. Han beskriver det som att det blir "dumt". Han går oftast och lägger sig för att sova när det blir såhär - oavsett tid på dygnet.
I vissa fall har irritationen övergått i ren aggression - vid ett tillfälle rev han ner ett tvättställ och skrek åt mig (barnet blev skrämt) och vid ett annat tillfälle körde han emot med barnvagnen mot en dörrpost då barnet låg i. Sonen blev inte skadad men förmodligen rädd.
Detta har lett till att jag inte litar på min man när det gäller att ta hand om barnet när jag inte är i närheten. Jag är rädd att han ska tappa besinningen och det går ju inte när han har hand om barnet själv. Således vågar jag inte lämna honom att ta hand om vår son själv. Detta är ju knappast hållbart i längden. Jag vet att han älskar vår son och är glad över honom men det är ett verkligt problem med makens humör och hans oförmåga att hantera ilska och frustration.
Förslag på vad jag kan göra?