• Våren010

Ett hjärta slår redan i vecka 5. Varför vill man att det lilla hjärtat ska sluta genom en abort?

Jag har väldigt svårt att förstå människor som vill göra en abort för att det känns som "fel tidpunkt". Ett hjärta slår redan i vecka 5. Där inne växer en liten människa som är hälften du och hälften din partner.Varför vill vissa som är för abort att det lilla hjärtat ska sluta slå?

• Svar på tråden Ett hjärta slår redan i vecka 5. Varför vill man att det lilla hjärtat ska sluta genom en abort?
  • Esther M
    ugnspannkakan skrev 2010-06-10 07:36:09 följande:
    för att om man har levt kan man alltid välja att dö. men om du är död kan du inte välja att leva.
    man saknar ju inte ett liv som aldrig har funnits. det som aldrig existerat vet ju inte om det.
  • ugnspannkakan
    Plutteli skrev 2010-06-10 09:26:26 följande:
    Jag tycker inte livet börjar vid befruktningen, herregud så många "barn" som dör isf. med tanke på att över hälften av alla befruktade ägg inte ens klarar av att fästa i livmodern utan stöts ut som en vanlig mens utan att kvinnan ens fattat att hon var på väg att bli gravid!
    Jag kan mööjligen sträcka mig till att livet börjar efter v. 12, det är då moderkakan tar över försörjningen av fostret och fostret får sitt egna blodomlopp och blir lite mer en egen varelse och inte bara en utväxt på mammans livmoder.
    men hjärtat slår ju redan i vecka 5? då är det ju ett liv. att hälften av äggen stöts ut tycker jag inte har så mycket med om det är ett liv eller inte. men en abort kan inte jämföras med mord, för ett foster är ju inget "färdigt" liv, men jag tycker det är ett liv.
  • Virriga Vera
    Våren010 skrev 2010-05-14 21:46:58 följande:
    Vad ger henne rätt att bestämma att någon inte ska få utvecklas och leva?
    Svensk lagstiftning?
  • Plutteli
    ugnspannkakan skrev 2010-06-12 09:36:15 följande:
    men hjärtat slår ju redan i vecka 5? då är det ju ett liv. att hälften av äggen stöts ut tycker jag inte har så mycket med om det är ett liv eller inte. men en abort kan inte jämföras med mord, för ett foster är ju inget "färdigt" liv, men jag tycker det är ett liv.
    Hjärtat börjar slå i vecka 7.
    Hur som. Enligt resonemanget att det är ett liv redan vid befruktningen så måste det ju ändå vara "dåligt" för "barnet" att stötas ut innan det ens hunnit fästa i livmodern, eller att aborteras spontant i ett missfall/Missed abortion i tex. v. 11. Och det måste ju helt klart vara dåligt för barnet om mamman använder p-piller eller spiral eller hur? För det tar ju också död på ett "liv". Hjärtat som slåt i v. 7 är ett litet litet rör som inte ens liknar ett fött barns hjära, det har inte funktionen av ett riktigt hjärta, det är bara små muskler som börjat dra sig samman rytmiskt inget annat, och det tycker jag inte är en definition för liv, sen om du vill tycka det är det ju upp till dig.
  • ugnspannkakan
    Plutteli skrev 2010-06-12 20:16:25 följande:
    Hjärtat börjar slå i vecka 7.
    Hur som. Enligt resonemanget att det är ett liv redan vid befruktningen så måste det ju ändå vara "dåligt" för "barnet" att stötas ut innan det ens hunnit fästa i livmodern, eller att aborteras spontant i ett missfall/Missed abortion i tex. v. 11. Och det måste ju helt klart vara dåligt för barnet om mamman använder p-piller eller spiral eller hur? För det tar ju också död på ett "liv". Hjärtat som slåt i v. 7 är ett litet litet rör som inte ens liknar ett fött barns hjära, det har inte funktionen av ett riktigt hjärta, det är bara små muskler som börjat dra sig samman rytmiskt inget annat, och det tycker jag inte är en definition för liv, sen om du vill tycka det är det ju upp till dig.
    vecka 5 läste jag på growingpeople.
    Ja, det är dåligt för barnet att stötas ut genom missfall eller innan det fästs i livmodern. nej det är inte dåligt för någon om mamman har spiral eller äter p-piller´. det förhindrar ju bara att en befruktning sker. och om det inte funnits någon befruktning, så finns det inget barn. tycker man ska undvika abort, men kan man verkligen inte ta hand om ett barn så är det okej. förresten så är ditt och mtt hjärta också bara muskler som drar ihop sig rytmiskt.
  • Siamüsen

Man kan ju vända pa det hela ocksa och säga att inget foster mår dåligt av en abort.

• Plutteli
    ugnspannkakan skrev 2010-06-14 11:54:16 följande:
    vecka 5 läste jag på growingpeople.
    Ja, det är dåligt för barnet att stötas ut genom missfall eller innan det fästs i livmodern. nej det är inte dåligt för någon om mamman har spiral eller äter p-piller´. det förhindrar ju bara att en befruktning sker. och om det inte funnits någon befruktning, så finns det inget barn. tycker man ska undvika abort, men kan man verkligen inte ta hand om ett barn så är det okej. förresten så är ditt och mtt hjärta också bara muskler som drar ihop sig rytmiskt.
    Jovisst, men muskler med lite mer funktion än att bara pumpa genom ett rör, har ju klaffar m.m. som ska funka också¨

P-piller fyller flera funktioner, bla att se till att OM ett ägg trots allt blir befruktat så ska det inte kunna fästa i livmodern, samma med spiral, i synnerhet kopparspiral.
  • ugnspannkakan
    Plutteli skrev 2010-06-14 16:16:58 följande:
    Jovisst, men muskler med lite mer funktion än att bara pumpa genom ett rör, har ju klaffar m.m. som ska funka också¨

P-piller fyller flera funktioner, bla att se till att OM ett ägg trots allt blir befruktat så ska det inte kunna fästa i livmodern, samma med spiral, i synnerhet kopparspiral.
    p-piller ser till stösta dele till att ägglossning uteblir. kopparspiral gör att miljön är ogynsam för spermierna. nej jag tycker inte det är något fel med preventivmedel. egentligen är det inte fel med abort heller, men jag tycker att det bör undvikads.
  • Papi Jo
    Plutteli skrev 2010-06-14 16:16:58 följande:

hmm ... resonemanget fortsätter i gammal stil...

Degrdaderande av "primitivt"  liv gör inte att liv inte existerar.Det är en principsak. Vi är alla cellklumpar med rytmiskt pulserande muskler - exakt som detta tidiga liv. Vi är alla cellklumpar med begränsad sensorisk, och intellektuell förmåga. Vi är alla - i olika stadier - liv - som kämpar för att leva . Vi är varje sekund programmerade för att uppehålla detta liv, oavsett om vi är 5veckor, 5 månader, 5år eller 50 år gamla.

Och om det berodde på klaffarna att man blev mänsklig - hur är det då med alla som opererat in en grisklaff? (vanlig hjärtoperation). Är dom lite mindre värda då? (jag vet att du inte tycker det)
  • Spelar roll
    ugnspannkakan skrev 2010-06-10 07:35:24 följande:
    Livet börjar vid befruktningen. att det inte skulle vara ett liv förrän vecka 22 är ju inte sant, det finns barn som överlevt att födas i vecka 21. Men som sagt, jag är ingen abortmåtståndare.
    Då måste gränsen sänkas. I lagen står att abort är tillåtet så länge barnet inte kan överleva utanför kvinnans kropp.
    Bedöms barnet i magen vara sjukt och inte kunna överleva utanför kvinnans kropp är det ett annat läge.

Du anser att livet börjar vid befruktningen. Det är en mycket kontroversiell och existentiell fråga. Själv skulle jag svara vid födseln. Anser att svensk abortlagstiftning är mycket bra.
  • Sadness

Hjärtat börjar slå ca 21 dagar efter befruktningen skett *******

• ChoopChoopSong

Det känns som om livet börjar iom celldelningen, däremot är det inte ett färdigt liv förrän det kan leva utanför kvinnans kropp.

Men detta kan man spekulera hur länge som helst om. Det är bara min personliga uppfattning.

Jag testade positivt i vecka 6 och jag skulle aldrig kalla våra barn (visste inte då att de var två) för små cellklumpar.
    Men rent fysiskt, var det ju precis vad de var. Knappast bebisar än. Och i vecka 12 ser de visserligen redan ut som små människor, men är ju inte större än en tumme eller nåt. Det kan tyckas "hemskt" att ta bort det, om man inte själv har varit i den sitsen. Och jag har själv svårt att förstå hur man kan fixa att föda fram halvfärdiga barn vid sena aborter. Men måste man så måste man (man har oftast speciella skäl då). De flesta övriga aborter, görs före vecka 13, ca hälften redan före vecka 8.

• FlamingRed

Tja, om man använder kondom, eller låter blir att ha sex vid ägglossning så blir ju resultatet detsamma som en abort, dvs en ny människa föddes inte.

Våra aktiva val styr om barn blir till eller inte, oavsett om handlingen är att öppna ett kondompaket eller genomgå en abort. 

Därimellan ha vi alla olika åsikter om vad som är ok, och olika sätt att rationalisera dessa åsikter.  

Svar på tråden Ett hjärta slår redan i vecka 5. Varför vill man att det lilla hjärtat ska sluta genom en abort?