hur mkt 3,5 folköl dricker din gubbe?
som tråden lyder?
som tråden lyder?
min sambo har druckit 24st denna helgen som var. det är så det brukar vara. han dricker varje helg o ibland vardagar med!
jag har tankar på att separera! (vi har två småbarn som inte borde växa upp i den miljön med pappa som alkis som inte bryr sig)
Jag bara undrar, men kan man verkligen bli' alkis om man bara dricker folköl?
Hej TS
Här har du en äkta alkis, jag dricker betydligt starkare än 3,5 varje dag. Din man har problem, jag vet att jag har det men jag döljer det bra. Konfrotera honom annars blir han likadan som mig.
inga, han tycker inte om öl. men sen så dricker han inte ens en gång om året i lagom mängd.
Vad avses??? Per dag eller per vecka eller rent av per år??? Jag menar ett 6-pack per år blir ju inte så mycket....
Jag pratade nyligen med min läkare om min alkoholkonsumtion. Vi räknade ut tillsammans att jag dricker i genomsnitt motsvarande en 75:a starksprit i månaden. Detta är alltså den sammanlagda mängden 40% alkohol när man räknar ihop allt det jag dricker under ett år, öl/vin/sprit.
Enligt läkaren så är det ungefär HÄLFTEN av vad genomsnittssvensken dricker. Jag dricker mest öl, starköl. och min genomsnittliga totalkonsumtion motsvarar ungefär 35-40 centiliter starköl om dagen vilket i sin tur motsvarar knappt dubbla mängden folköl eller cirka 60-65 centiliter.
Genomsnittssvensken dricker alltså enligt min läkare i en alkoholmängd motsvarande ungefär 3 burkar folköl/dag.
Gå på din magkänsla.
Bara det att du lyfter frågan innebär att det inte är något nyligen uppkommet och tankarna har funnits där ett tag.
Ring anonymt till alkohollinjen och prata med de! www.alkohollinjen.se
Där finns också en sida för oss "nya"medberoende/anhöriga. Det finns otroligt mycket bra att läsa samt ett forum att "prata" på.
Min sambo körde också 6-pack och använde förevändningen "det är ju bara folköl" (som om det inte är alkohol?!)
Det är motsvarande 3,5 cl starksprit i två folköl 3,5% om jag inte har fel...
Min sambo har/hade inga problem att sänka 2 st 6-pack en kväll.
Han vill inte ha hjälp medans jag som medberoende går på samtal på beroendemottagingen där jag bor.
Lita på din intuition!
Jag brukar hinka i mig tolv sexpack om dagen och massa Dextro :D
Hejsan. Jag har en rätt avslappnad syn på alkohol. En normal vecka dricker jag motsvarande mellan 65 cl och en liter starksprit. Det absolut mesta på fredag och lördag. Men jag blir aldrig full.
En vanlig lördag börjar jag väl med en starköl och lite ostbågar runt 18.00. Får lite skön känsla i kroppen. Kanske öppnar en öl till när jag lagar mat. Sen till maten delar vi på en flaska vin. Jag kanske dricker lite mer än hälften. Sen avslutar jag det hela med en rejäl cognac till efterrätten.
Blir inte full på detta utan mer salongsberusad. Mår bra.
Är det Champion's League-fotboll i veckan kan det möjligen bli en folköl eller kanske en liten whisky. Men aldrig annars.
Oj en 3,5 burk öl på 0,50cl innehåller 4,37 cl 40% sprit och dricker man 7 st / dag får man i sig ca 0,30 cl 40% sprit per dag och det är JÄTTE mycket!
Inga.
Däremot dricker vi båda IPA och de är väl runt 5%?
Blir kanske 2-3 i veckan för hans del, någon för mig (föredrar vin).
min dricker 8 starköl. ibland i flera månader.