• kornett

Moderkaks- och fostervattensprov?

Hej!

Jag är gravid i v 12 efter att ha gjort IVF. När jag pratade med mödravården på hälsosamtalet, sa de att de inte rekommenderade mig att göra ett moderkaks- och fostervattensprov p g a ökad risk för missfall. Finns det någon som har gjort IVF och gjort dessa prover? Vad tycker ni?
  • Svar på tråden Moderkaks- och fostervattensprov?
  • Musche
    kornett skrev 2010-05-15 07:53:31 följande:
    Hej!

Jag är gravid i v 12 efter att ha gjort IVF. När jag pratade med mödravården på hälsosamtalet, sa de att de inte rekommenderade mig att göra ett moderkaks- och fostervattensprov p g a ökad risk för missfall. Finns det någon som har gjort IVF och gjort dessa prover? Vad tycker ni?
    Hej,

Går in i v 12 på tisdag. Ska göra KUB på onsdag. Har du gjort KUB? Jag resonerar lite så att beroende på vad som KUB testet visar, så börjar man fundera därefter om ovan test är nödvändiga. Hur tänker du? Du har kanske redan gjort KUB, å vill gå vidare? Pga KUB svaret? Det är ökad risk för missfall vid dessa prov (Inte efter KUB dock) men det är inte större risk för att man genomgått en IVF.
    Snart v 12 :)
  • Laplata

Hej,
    Jag är i V10 efter IVF behandlig och har valt att göra som du Musche..vi ska göra KUB testet den 21/6 och beroende på resultatet ska vi bestämma oss om vi ska göra fostevattenprovet..
    Även om inte KUB testet är 100% säker känns det, nu i alla fall, som man inte vill riskera MF om man får nu ett bra resultat...men det är svåra beslut!!

Jag tycker inte BM ska uttala sig om man ska göra provet eller inte..de ska bara informera vad det är för risker sedan är det upp till var och en att ta beslutet om det är viktigt att veta eller inte!

Svar på tråden Moderkaks- och fostervattensprov?