• Proletariatet

En ensam mammas mardröm.

Under min barnlediga helg blev jag jättesjuk, fick åka ambulans in till sjukhuset med skyhöga infektionsvärden. Min blindtarm opererades bort (men det visade sig efteråt att det inte var den det var fel på), antibiotikan hjälpte och jag blev sakta bättre.

Barnens pappa ville inte ta ledigt för att vara med dem medan jag var nyopererad, utan deklarerade att de skulle komma hem på måndagen och att han skulle lämna dem hos min pappa (som inte alls orkar med dem i någon större utsträckning).

Min mamma var i Stockholm med jobbet och min syster i Spanien.

På måndagen fick jag övertyga läkarna om att skriva ut mig, för vem skulle annars ta hand om barnen? Då mina infektionsvärden sakta börjat gå ner sa de ja till detta, även om de helst hade haft kvar mig minst en natt till.

Åkte hem med strikta order om att inte lyfta eller anstränga mig (mina barn är 2 och 3 år).

På tisdagen var jag i skolan och de hos dagmamman som vanligt, på kvällen efter att de ätit middag var jag helt slut och ringde efter en vän för att få hjälp. Medan vi väntade på henne la jag mig för att vila - och somnade.

Hon stod och bankade på min dörr i trettio minuter, pratade med 3-åringen via brevinkastet, denna berättade att "mamma sover, det går inte att väcka henne". Min vän blir, förstås, livrädd och ringer 112. När jag vaknar står polisen och slår sönder min dörr, ambulansmännen väntar med defibrillatorn i högsta hugg.
    Jag hade inga starka värktabletter utan endast panodil, jag var helt enkelt totalt utmattad.

Vad gör man? Vem kan hjälpa till i en sådan här situation?
    Jag är livrädd för att bli dålig igen, såret är dåligt sytt, 2-3 cm är öppet och varar, är i kontakt med sjukvården och håller hela tiden koll så att jag inte åker på en ny infektion, för vart ska jag göra av barnen?

Tacksam för svar, så man vet vad man ska ta sig till om det händer igen.
    //Nanna

• Svar på tråden En ensam mammas mardröm.
  • sonen08

varför kan inte barnens pappa ställa upp de är ju lika mycket hans ansvar o när inte ens läkarna vill skriva ut dig då borde han ju förstå hur illa de verkligen är...

• Tezeen

Ja man kan ju undra varför pappan inte kan ha sina barn är ju lika mycke hans barn som dina. Men nu när han inte vill ha dom har du ingen som kan bo hos dig en kort stund så du kan få hjälp och sen tänker man om du blir så dålig igen så du somnar när man har 2 barn i dom åldrarna så vet man aldrig vad dom hittar på kan ju hända något allvarligt.

• Kaldorei

Du har ingen vän som kan flytta in hos er i nån vecka? och bo med er å kan hålla ett extra öga på er alla tre?

• Grönögat

Kan vännen bo hos dig några dagar?

• Proletariatet

Jag kan inte svara på varför deras pappa inte kunde ta ut någon dag extra...

Just nu känns det ju inte aktuellt att be någon vän bo här och då när det behövdes fanns det ingen som kunde. Är mest intresserad av att veta om samhället kan erbjuda något skydd, vad händer om ingen kan ha barnen? Jag antar att de flesta har ett socialt skyddsnät, men när det inte längre räcker till då?

• Moniqe1979

vet inte hur långt det skall behöva gå innan man kan få denna hjälp men har en vänninna som är registrerad som jourförälder via sos åt en liten tjej på 14 månader då den tjejjens mamma är sjuklig av sig och då och då hamnar akut på sjukhus då rinegr bara soc min vänninna och hon får åka och hämta flickan på en gång oftas på  komunens social kontor då mamman till flickan redan åkt ambulans vidare. vänninnan som är jourförälder är ej vän till flickans mamam eller så och får en viss lön/ersättning från soc har även fått pengar till extra barnstol och inköp av lite kläder som förvaras hemma hos henne.

• Trillian80
    sonen08 skrev 2010-05-15 10:00:33 följande:
    varför kan inte barnens pappa ställa upp de är ju lika mycket hans ansvar o när inte ens läkarna vill skriva ut dig då borde han ju förstå hur illa de verkligen är...
    Ja, det var ju verkligen det bästa rådet i den här tråden...

Lider verkligen med dig TS! Hoppas att det är som Moniqe skriver, att man kan få en jourförälder. Kommunen/soc borde ju vara måna om att dina barn inte far illa, och det låter ju som att du inte kan göra något åt situationen. Ring och prata med dem så fort du kan!
  • Proletariatet
    Moniqe1979 skrev 2010-05-15 20:47:38 följande:
    vet inte hur långt det skall behöva gå innan man kan få denna hjälp men har en vänninna som är registrerad som jourförälder via sos åt en liten tjej på 14 månader då den tjejjens mamma är sjuklig av sig och då och då hamnar akut på sjukhus då rinegr bara soc min vänninna och hon får åka och hämta flickan på en gång oftas på  komunens social kontor då mamman till flickan redan åkt ambulans vidare. vänninnan som är jourförälder är ej vän till flickans mamam eller så och får en viss lön/ersättning från soc har även fått pengar till extra barnstol och inköp av lite kläder som förvaras hemma hos henne.
    Det låter vettigt, tänkte att jag ska kontakta dem, för det känns viktigt för mig att de inte glöms bort eller som du, Trillian80, skriver att de far illa
    Inte för att de kanske behöver en sådan jourförälder, men bara att man vet att det går att ordna om det skulle behövas.

Tack!
  • singelmamma78

Jag har oxå funderat på det många gånger, om man skulle bli akut sjuk, vad händer med barnen? Jag har inget nätverk som ställer upp och tar barnen och barnens pappa bor 7 mil härifrån och är inte så benägen att ställa upp..
    Det är för jäkligt att ensamma föräldrar ska vara så utsatta, hela samhället är uppbyggt kring kärnfamiljen

• mamsett

Det är en mycket bra fråga, har undrat det själv.
    Jag är helt själv utan pappan närvarande. Råkade ut för något liknande, men som tur löste det sig till sist, min mamma tog sonen i 1 vecka o sen hjälpte mina grannar mig med handling o hämtning o lämning på dagis i 1 vecka.

Var dock inne på att ringa kommunen o höra vad de kan hjälpa en medö

• Anna83GBG

man kan vända sig socialtjänsten i kommunen eller bvc som kan slussa dig vidare till någon som kan hjälpa dig. Det finns ofta "familjeteam" eller personer hos soc som kan "rycka" ut när sånna här saker händer. Vad som beviljas osv vet jag inte men man ska i alla fall veta att soc inte bara är sånna som "tar barn helt utan anledning" som många verkar tro här på FL.

Svar på tråden En ensam mammas mardröm.