• pågmamman

skapning eller cytotec?

Ni som fått missed abortion elller ofostrig graviditet - har ni blivit skrapade eller fått cytotec eller både och eller annat? Är ni nöjda med er behandling och har nio fått vara med i beslutet om vilken metod man skulle välja? Är det ngn mer än jag som fått lokalbedövning istället för narkos under skrapning? Min erfarenhet är att cytotec får bara igång blödning, i alldeles för stor mängd, ingen - "utdrivning". De två gg jag fått cytotec har det slutat med skrapning, efter alldeles för mycket blod! Aldrig mer - säger jag - råkar jag ut för detta hemska igen - då ska det skrapas dirrekt. & gärna i vaket tillstånd - det var jätte skönt att slippa narkos! Har: 1 missfall - 93 1 utomkvedsh -01 1 abort -03 1 son född 04 1 missed abortion-08 1 ofostrig grav -10

• Svar på tråden skapning eller cytotec?
  • Pimpinellan

Jag blev avrådd från skrapning p.g.a risken att bli helt steril. Vågade inte chansa eftersom jag ju redan är infertil så det räcker o blir över! Tog 2 omgångar Cytotec och nog sjutton fick jag ut allt. En förlossning _kan_ inte göra ondare-då svimmar man! Det forsade ut tjocka massor ur mig i timmar.

• pågmamman

Jag har aldrig hört att det är risk att bli steril av skapning - den måste vara minimal. De flesta av oss känner mängder av kvinnor som gjort aborter och  haft missfall med skrapning utan att bli sterila! Dessutom slutar tydligen typ 60 % av cytotec-behandlingarna ändå med skrapning. Det finns stora risker med att blöda mycket oxå. Själv fick jag problem med arytmi efter "cytotec-missfall" - och det får jag leva med nu-¨å tala om långsiktiga konsekvenser. Vid båda mina cytotec-missfall har jag oxå fått 2 omgångar tabletter och ändå slutat emd skrapning.

Men det kanske är olika - för vissa funkar det kanske snabbt och skonsamt? Men har aldrig hört om ngn....

• pågmamman

Verkligen ingen anna som har åsikter/upplevelse av cytotec och /elelr skrapning?

• Pimpinellan
    pågmamman skrev 2010-05-15 21:19:10 följande:
    Jag har aldrig hört att det är risk att bli steril av skapning - den måste vara minimal. De flesta av oss känner mängder av kvinnor som gjort aborter och  haft missfall med skrapning utan att bli sterila! Dessutom slutar tydligen typ 60 % av cytotec-behandlingarna ändå med skrapning. Det finns stora risker med att blöda mycket oxå. Själv fick jag problem med arytmi efter "cytotec-missfall" - och det får jag leva med nu-¨å tala om långsiktiga konsekvenser. Vid båda mina cytotec-missfall har jag oxå fått 2 omgångar tabletter och ändå slutat emd skrapning.Men det kanske är olika - för vissa funkar det kanske snabbt och skonsamt? Men har aldrig hört om ngn....
    Det finns visst kvinnor som blir sterila efter skrapning och aborter,men sånt får inte sägas högt i detta land där aborter görs på löpande band. De var läkaren själv som avrådde mig. Man kan drabbas av aschermans syndrom och då är man steril sen. Dessutom är siffran 40% att det inte funkar första gången,andra gången funkar det för de flesta. Jag blödde inte mycket egentligen. Det vara bara det att allt kom ut på en gång med moderkaka,fostersäck och hinnor. Efter några timmar blödde jag som vanligt mens vilket i mitt fall inte är mycket. Får jag MA igen kommer jag dock vänta ut kroppen själv. Det är det allra bästa och jag vägrar se ett dött barn på skärmen igen så nåt VUL eller UL blir det INTE!
  • pågmamman

Ja, alla läkare har verkligen olika åsikter & alla patienter olika upplevelser! Det är väl det som gör det så svårt & samtidigt är en så tydlig signal att läkarna måste göra individuella bedömningar och lyssna på patienten och titta på just den patientens historik! Jag är nu skrapad 4 gg - & det har gått jätte bra alla gångerna och jag har läkt så fint..... Risken de är rädda för är ju att råka gå igenom livmoderväggen och skada ngt annat organ - men har aldrig hört det hända ngn.....

Men som sagt med min historia så skulle jag hamna i denna tragiska händelse igen så ska jag kräva skrapning DIREKT - för de psykiska spår och fysiska av cytotec gör att jag inte skulle orka en gg till - bägaren har redan runnit över....

• Irma

Angående dethär med ashermans. Jag har haft 5 MA, skrapats 5 ggr. Första gången fick jag försöka med cytotec. Gjorde en omgång och allt kom inte ut. slutade i skrapning. 

Efter första gången fick jag träffa en äldre läkare som sa det att det bara är en kostnadsfråga. Att man alltid försöker testa med cytotec först. Jag valde av rädsla för cytotece-helvetet skrapning andra gången. 
    Men sen började jag fundera på just dethär med ashermans. Har frågat varenda läkare jag stött på, i utredningar och på akutare besök. Alla erkänner att det finns en risk med skrapningar. Men att det ofta slutar i skrapning ändå. Jag har inte haft några men efter mina skrapningar. Har blivit gravid igen på första försöket. Sen har det ju slutat i MA ändå, men det har inte med skrapningarna att göra.
  • Bebislängtan82

Jag fick både och. Cytotec för att mjuka upp där inne så att säga innan jag skulle skrapas

Är 2010 vårt år
  • pågmamman

Bebislängtan: Ett mycket humanare sätt att använda cytotec på tycker jag - för att livmodern ska vara förberedd för skrapning!

Ingen annan som har erfarenhet av detta - som vill dela med sig?!

• Fialisa10

Hej! Jag har haft två missed abortions (upptäckts i vecka 12 resp vecka 8). Den första hade jag mina misstankar om eftersom jag hade haft små små blödningar men den andra kom helt oväntat.

Första gången frågade Dr Snäll hur jag ville gå vidare. Hon berättade vilka alternativ som finns och jag valde cytotec. Jag fick dels en "förbehandlande" tablett 3 dagar innan som skulle förbereda livmodern och jag fick en extra citodon om jag lovade att följa doseringen. Och natten till dagen D så satte det igång av sig själv och jouren sa att jag skulle påbörja cytotecbehandlingen som vanligt. Allt kom ut och citodonet fungerade underbart bra. OBS! Man får även alvedon och voltaren med sig hem men alla som varit med vet att de tabletterna är helt värdelösa.

Andra gången träffade jag en annan läkare, vi kallar honom Dr Evil, och han sa direkt efter beskedet "Ja, då bokar vi tid för skrapning då!". Frågade lite försiktigt om jag kunde få använda cytotec då det funkat så bra förra gången. Han blev lite sur och sa att "Eftersom du inte har haft nån blödning så kommer det kanske inte fungera". Jag sa ok, men jag vill ända prova. Han mer eller mindre sprang ut utan att säga nåt och hämtade tabletterna. Jag fick ingen sådan förberedande tablett och frågade då om jag inte skulle få det. Han blev jättesur och sa att "Nej, vi använder inte dom längre!". Jag tänkte att dels var det ju bara 3 månader sen jag fick en sådan tablett och dels borde det väl vara bra nu när blödningen inte kommit igång men höll mina tankar för mig själv. Tyvärr fungerade inte tabletterna denna gång och fick tid för skrapning. Dock hann det komma igång av sig själv innan och jag slapp skrapning.

Varför jag hellre väljer medicinsk behandling:
    1) Jag kan göra det hemma (gillar inte sjukhus, sprutor m.m.)
    2) De kan råka skrapa bort för mycket slemhinna eller att man får sammanväxningar eller ärrbildning som gör det svårt att bli gravid igen
    3) Flera skrapningar ökar risken för nummer 2 ovan
    4) Det verkar ta längre tid innan kroppen återhämtar sig och mensen kommer tillbaka

När jag pratade med Dr Snäll första gången så sa hon att så länge fostret sitter i livmodern så har du rätt att välja själv vilken metod man vill använda. Och att jag fick bestämma själv om jag ville ha lokalbedövning eller om jag ville sövas om jag väljer att skrapas.

Hoppas att det är till någon hjälp!

• pågmamman

Ville bara lägga till här att min andra mens efter min sista skrapning efter ofostrig graviditet - blev jag gravid igen & allt gick bra - så nu har jag en ljuvlig son (nr 2) på snart 10 månader som kryper runt här hemma & är på god väg att lära sig gå Glad

Så uppenbarligen kan det gå vägen snabbt efter en skrapning. & enligt min underbara läkare som skrapade mig sista gg & sedan följde mig under hela graviditeten & förlöste nmig med kejsarsnitt - så går det ofta fort att bli gravid efter just skrapning - just för att man har gjort "rent" & så e kroppen inställd på graviditete.

• wickan11

Cytotec aldrig igen! Ett MA v 14 ett MF v8.
    Två skäl.
    Ondare smärta än att föda barn.
    Psykiskt. Vad gör man med fostret.. Känns sådär att ta i det. Känns hemskt när man hade spolat ner det.

• Mårran69

Jag har haft ett MA oh två ofostriga grviditeter. De två första gångerna gjordes cytotec och båda gångerna gick det också "bra" så till vida att allt kom ut. Den ena gången tog det jätteont och den andra gången kändes det knappt alls. Kan väl också tilläggas att jag inte gavs någon valmöjlighet.

Det tredje missfallet konstaterades på en privatklinik och läkaren där sa att jag nu absolut skulle kräva en skrapning så att man skulle kunna undersöka fostret och eventuellt kunna komma en orsak till missfallen. Läkaren hävdade också att orsaken till att man i första hand inte gör skrapningar är rent ekonomiska. Mycket billigare att ge cytotec. På sjukhuset var de inte alls med på noterna till skrapning, men eftersom man misstänkte en mola så gick man ändå med på skrapning.

Jag tyckte att skrapningen gick snabbt och behändigt. Jag blödde inte lika länge efteråt och psykiskt var det också lättare att ta sig igenom. Visst finns det risker med skrapning, men efter vad jag förstod så är de ändå minimala. Tre månader efter skrapningen blev jag gravid och är nu i vecka 18. 

• Delta2004

Efter första MA fick jag skrapning i maj förra året. Allt gick bra.
    Efter andra MF föreslog läkaren cytotec istället och det tog jag. Och det gick så dåligt det bara kunde. Jag blödde så mkt att efter par timmar började ag svimma när jag försökte resa upp. Till slut när blodvärde var ner på 60 fick jag 1.5 liter blod och plasma akut. Sedan akut skrapning med lokalbedövning (jag var för dålig för narkos) och en liter till med blod dagen efter då blödningen avtog för sakta efter skrapning.
    Sedan efter 5 veckor med småblödningar verkar det att allt är tillbaka till det normala. Jag slapp andra skrapningen. Ska till läkaren imorgon för att bekräfta att allt ser bra ut.
    Så ALDRIG mer cytotec för min del!

Svar på tråden skapning eller cytotec?