• Chanteuse

Är det dumt om jag byter namn?

Funderar på att byta förnamn på min dotter. Det namnet hon har nu har jag inte varit så mycket för sen första början då jag ville ha ett helt annat namn. Men nu gav jag efter för pappans önskemål för jag tänkte att han kanske kände sig mer delaktig då.

Saken är den att vi inte är tillsammans eller bor ihop men vi har 5 gemensamma barn nu. Han ville inte ha det här barnet då hon var en "olycka" så han har inte funnits där som något stöd under hela graviditeten o inte heller efter. Han verkar inte vara direkt intresserad av henne. Han har inte varit här o gosat eller tagit hand om henne alls den senaste veckan o han bor bara ca 100 meter från mig så det är ju inte direkt långt. Han har heller inte innan dess varit direkt delaktig i hennes liv sen hon föddes utan jag har gjort allt själv. 
    Jag har gått o funderat om jag är dum om jag byter hennes namn mot det jag från början ville ha? Hon har det namnet som andra namn men jag vill ha det som tilltalsnamn då jag inte tycker att hon passar att heta det vi från början kommit överens om.
  • Svar på tråden Är det dumt om jag byter namn?
  • emma enhörning
    Chanteuse skrev 2010-05-16 02:20:33 följande:
    Men bakom ryggen har jag inte sagt att jag ska gå. Klart jag skulle tala om det för honom om jag skulle göra det. Kalla henne för det tror jag bara skulle förvirra dom andra barnen om hon nu inte heter så.
    Men hon kan ju heta sitt andranamn menar jag...

Vi velade med yngsta dotterns namn och jag ville hela tiden ha ett annat än det vi till slut valde så när hon var tio månader la vi till det. Tyvärr tyckte jag då att hon var för gammal för att få ett nytt (trots att jag ofta kallat henne vid det andra namnet) så vi la till det. Ett andranmn först, för då kanske en del post i alla fall kan komma i det namn jag ville ha...

Hur som helst tycker jag att du ska byta om du känner för det! Hon är ju bara två månader, innan dess har vi velat en hel del med alla tre barnen!

Men jag tycker att du ska behålla hennes nuvarande namn som ett andranamn!
  • Chanteuse

Man måste meddela skatteverket vilket som är tilltalsnamnet.

• Chanteuse
    emma enhörning skrev 2010-05-16 02:27:05 följande:
    Men hon kan ju heta sitt andranamn menar jag... Vi velade med yngsta dotterns namn och jag ville hela tiden ha ett annat än det vi till slut valde så när hon var tio månader la vi till det. Tyvärr tyckte jag då att hon var för gammal för att få ett nytt (trots att jag ofta kallat henne vid det andra namnet) så vi la till det. Ett andranmn först, för då kanske en del post i alla fall kan komma i det namn jag ville ha... Hur som helst tycker jag att du ska byta om du känner för det! Hon är ju bara två månader, innan dess har vi velat en hel del med alla tre barnen! Men jag tycker att du ska behålla hennes nuvarande namn som ett andranamn!
     Det va det jag hade tänk göra, behålla dom namnen hon har, bara ändra ordning på dom.
  • Guerita

PS Kanske ska klargöra att enda gångerna som jag minns att någon har använt mitt första namn är utomlands dvs de har läst det direkt från passet.

• emma enhörning
    Chanteuse skrev 2010-05-16 02:28:56 följande:
     Det va det jag hade tänk göra, behålla dom namnen hon har, bara ändra ordning på dom.
    Gör så!
  • emma enhörning

Eller ja, egentligen behöver du ju inte ens ändra ordningen, bara anmäla annat tilltalsnamn! Om ni nu inte gärna vill ha det i en annan ording!

• Trillian80
    Guerita skrev 2010-05-16 02:26:05 följande:
    Det går utmärkt att ha sitt tilltalsnamn på annan än första plats. Jag har mitt som nummer 3 till och med. Det är bara ibland som det blir lite konstigt men de gångerna har varit så få att jag definitivt inte har lidit av det. Jag vet inte om man måste meddela skatteverket vilket som är just tilltalsnamn men som sagt, det måste INTE stå först i raddan :). Lycka till.
    När man anmäler namnet till Skatteverket så står det en rad för tilltalsnamn och en rad för ev andranamn. Det är alltså Skatteverket som ser till att andranamnen hamnar före tilltalsnamnet.

Så tyvärr är det en del (t ex sjukhuspersonal) som tror att Leo heter Stig eller Ingemar i förnamn. Men min sambo ville så gärna ha andranamn så då fick våra pappor den äran. =)
  • FrökenKanSjälv
    Chanteuse skrev 2010-05-16 02:28:56 följande:
    Eftersom du har ensam vårdnad om henne så är det bara att skicka in papper om förändringen. Du behöver inte pappans påskrift.
  • Alisa

Man behöver inte ens ändra ordning på dem. Det är bara att ändra vilket av dem som är tilltalsnamn. Min sambo t.ex hans tilltalsnamn står inte först av hans förnamn, utan på andra plats.

• PrincessOfIce

Min fd man gjorde så att i Sverige använde han sitt namn som inte funkar i utlandet och utomlands använder han mellan namnet som är mer lättuttalat..
    Det går att använda båda namnen..

Jag som har mitt andranamn före blir hela tiden kallad Maja när jag är hos doktorn eller dylikt trots att jag inte ens har det som tilltalsnamn.. Det är krångligt som tusan med namnen i fel ordning men det går..

• Reglementet

Äsch, det är inte ett dugg krångligt med tilltalsnamnet inte är på första plats. Mitt tilltalsnamn ligger sist, inga problem alls.

• Lustigkurre

Tänk på att man endast får ändra sitt namn en gång i livet. Vet inte om det gäller att ändra bara vilket som är tilltalsnamn?
    Gäller det även det, så har du förverkat hennes chans att byta namn i vuxen ålder. Det är kanske synd.

• emma enhörning
    Lustigkurre skrev 2010-08-12 12:24:20 följande:
    Tänk på att man endast får ändra sitt namn en gång i livet. Vet inte om det gäller att ändra bara vilket som är tilltalsnamn?
    Gäller det även det, så har du förverkat hennes chans att byta namn i vuxen ålder. Det är kanske synd.
    Stämmer inte! däremot måste man ansöka hos patentverket (heter det så) samt att det kostar dig en peng...
Svar på tråden Är det dumt om jag byter namn?