• kattengustav

Hjälp med att få min dotter blöjfri

Någon som har några tips på hur man får dottern blöjfri? När man frågar om hon ska gå på pottan eller toaletten så för det mesta skriker hon nej. Ibland vill hon det tills vi kommer upp och hon öppnar sitt lilla toalock och tittar ner i toan, då vill hon inte längre.

• Svar på tråden Hjälp med att få min dotter blöjfri
  • kattengustav
    Hon är lite drygt 2,5 år, kan vara för tidigt med, jag vet. Men hade varit roligt om hon ville bli blöjfri i sommar. Hur kan man uppmuntra henne för att få henne att gå på pottan eller toaletten?
  • viseversa
    kattengustav skrev 2010-05-16 09:23:44 följande:
    Hon är lite drygt 2,5 år, kan vara för tidigt med, jag vet. Men hade varit roligt om hon ville bli blöjfri i sommar. Hur kan man uppmuntra henne för att få henne att gå på pottan eller toaletten?
    Jag tycker inte hon är för liten om hon är 2,5 år! Indra blev blöjfri när hon var nästan exakt två. Vi gjorde så att vi helt enkelt tog av blöjan och sa att nu är det pottan eller toa som gäller. 
    Visst kissade hon på sig i början och vi hade alltid med oss massa ombyte när vi gick ut. Blev en hel del torkande också. Och så hade vi plastad frotte i vagnen så inte den skulle bli förstörd. Det tog väl en vecka så lärde hon sig att springa på pottan i tid.
    Hon blev helt torr på natten när hon var 2 år och 4 mån så det har gått väldigt bra. Vi ville inte att hon skulle ha blöja som ett alternativ utan antingen toa eller potta eller så insåg hon att hon blev blöt.
  • Hannah76
    kattengustav skrev 2010-05-16 09:23:44 följande:
    Ja fast då är hon kanske inte för ung. Mina barn har slutat när de varit 2 år. Det lättaste är att sluta på sommaren.

Vi har helt enkelt tagit av dem blöjan och låtit dem vara utan. Frågat om de velat gå på toa (inte tjatat). Tog bort blöjan på natten samtidigt. Och det gick superbra. Inte nån av dem hade olyckor på natten, och dag tid så skedde det kanske tre gånger var att de kissade på sig.
  • kattengustav
    Hannah76 skrev 2010-05-16 09:23:18 följande:
    Hon kanske är för ung? Förstår hon vad kiss och bajs är?
    Ja, här om dagen när hon inte hade någon blöja och hon kissade sa hon att det kommer kiss, det kommer kiss och när hon bajsat i blöjan kommer hon och säger det.
  • kattengustav

Tack för tipsen. Det är ju lite svårt när hon går på dagis också, eller kan dom hjälpa till på dagis med det också? Alltså säga till dom att vi försöker få henne blöjfri och så? Hon är på dagis på vardagarna och dom kanske inte vill ha henne utan blöja där om hon inte är blöjfri.

• viseversa
    kattengustav skrev 2010-05-16 09:33:05 följande:
    Tack för tipsen. Det är ju lite svårt när hon går på dagis också, eller kan dom hjälpa till på dagis med det också? Alltså säga till dom att vi försöker få henne blöjfri och så? Hon är på dagis på vardagarna och dom kanske inte vill ha henne utan blöja där om hon inte är blöjfri.
    Ja det ska dom hjälpa till med. Ta med MASSA ombyten och säg att ni vill att hon är utan blöja på dagarna. och att dom ska uppmuntra henne att sitta på toa/potta istället! Vill dom inte hjälpa så är det väldigt konstigt och handlar bara om bekvämlighet för dom isåfall!
  • kattengustav
    viseversa skrev 2010-05-16 09:35:28 följande:
    Ja det ska dom hjälpa till med. Ta med MASSA ombyten och säg att ni vill att hon är utan blöja på dagarna. och att dom ska uppmuntra henne att sitta på toa/potta istället! Vill dom inte hjälpa så är det väldigt konstigt och handlar bara om bekvämlighet för dom isåfall!
    Ok, då ska jag göra så. För jag tycker det börjar bli dags för henne att bli blöjfri nu. Min mans yngsta tjej från ett annat förhållande blev blöjfri först när hon var 3,5 år gammal och det tycker jag är för gammalt.
  • kattengustav
    Hannah76 skrev 2010-05-16 09:37:56 följande:
    De kan hjälpa till. Kanske är det bättre att köra under semestern?
    Det versta är att jag har ingen semester i år, har precis fått ett nytt jobb nämligen.
  • viseversa
    kattengustav skrev 2010-05-16 09:37:56 följande:
    Ok, då ska jag göra så. För jag tycker det börjar bli dags för henne att bli blöjfri nu. Min mans yngsta tjej från ett annat förhållande blev blöjfri först när hon var 3,5 år gammal och det tycker jag är för gammalt.
    Ja men kör på. visst är det en del jobb men hon kommer antagligen inse att det är väldigt otrevligt att bli nerkissad och inse att det är lättare att gå på toa istället.
  • nettan75

På vårat dagis tar dom det på eget initiativ att ta av barnen blöja men först när det är sommar och varmt ute så att barnen har en chans att hinna in på toa och av med kläderna.

Vi tog det lugnt med vår dotter och hon fick bestämma själv när hon var mogen. Vi pratade bara lite om att till sommaren var det bra om hon kunde kissa på toaletten istället för då skulle ju lillasyster komma och då behövde hon blöjorna.. Hon var likadan och bara skrek och grina när hon väl kom fram till toaletten men sen en dag så bestämde hon sig bara. På morgonen kom hon ut till mig i köket och sa att nu har jag slutat med blöja mamma! Sen blev hon torr både dag och natt inom loppet av 1,5 veckor och det har aldrig hänt en enda olycka nattetid på ca 1 år nu. Kanske 4-5 stycken dagtid pga att hon lekt och inte hunnit i tid till toan. Vi har aldrig behövt torka en massa olyckor på golvet osv.. Så det kommer väl med lillasyster nu gissar jag för dom är toklika i utseende men totalt olika annars..

Hon slutade strax innan 3, kanske 2 månader innan. Däremot tog det längre tid med nr 2 så då kom hon och bad om blöja, bajsade och sen var hon utan igen..

Alla barn är ju olika och tycker dom det är läskigt hjälper man dom ju inte genom att tvinga fram det.. Hennes tid kommer också och det är ju mkt lättare sommartid..

• snabla

vissa barn är rädda för att ramla ner i toaletten så en mindre plastring ovanpå kan man köpa eller om pottan känns tryggare. Finns stjärnor som man kan lägga i botten som ändrar färg om man kissar på dem. Det viktigaste är att ej pressa utan leka in det låt henne själv få bestämma det kan gå i vågor vår dotter morgonkissade hela påsklovet i fjällen innan hon fyllt två o vi var chockade men sedan då vi kom hem totalvägrade hon så vi tog en paus på några veckor. Sedan är det viktigt att ni startar hemma förskolan får testa sedan då hon blivit trygg hemma m kissandet. Lycka till!

• kattengustav

Tack för alla svar.
    snabla: Vi ha en toasitts där det finns både en stor och en liten ring.

• kattengustav

Min lilla tjej kissade 2 gånger på toan igår och 1 gång idag. Pratade med dom på dagis, men dom var ju inte så jätte glada för att hjälpa till att få henne blöjfri. Men hoppas att det är en av dem andra som jobbar i morgon så ska jag prata med den personen istället.

Svar på tråden Hjälp med att få min dotter blöjfri