• bellavita

Kost och kosttillskott inför ÄD

Hej

Jag undar lite över kost och kost tillskott inför ÄD vad är bra , vad ska man tänka på är det lika strikt som inför IVF inget kaffe vin....vitaminer i mängder...???
    Jetlag är det skadligt innan Embryo transfer många frågor men söker svar.
    Vad tar era män för tillskott mindre kaffe vin ect???
    Intressant att veta.
    {#lang_emotions_wink}Bellavita

• Svar på tråden Kost och kosttillskott inför ÄD
  • Igor

Det bör det nog vara. Inte för jag vet vad man bör ta inför IVF men även sk normala gravida ska ju dricka mindre kaffe och ffa ta FOLSYRA för att minska risken för ryggmärksskador. Gå in och läs på livsmedelsverkets hemsida för gravida får du se.

• isisisis

ÄD är ju ett IVF .Bara att det r ett donerat ägg!

Samma råd fast ännu strktare vad gäller motion,sex bad och annat efteråt.

Lämpliga vitaminer för kvinnan är multivitamin(om man vill ta den efter de senaste rapporterna)
    Annars etra folsyra och E vitamin och C vitamin.E för celldelningen.
    Tomatjuice är ra för att sänka tnf alfa.

Mannen bör äta E vitamin och zink ett par månader innan ET..
    Undvika varma bad,cykling och laptop i knät.
    Inte ha sex (utlösning)veckan innan ET.

• isisisis

Äter man prenisolon eller likn så är det bra att äta extra kalk och D vitamin för att ta upp kalket.
    Prednisolon är ett kortison och en steroid som kan orsaka benskörhet.

• plupp06

Omega 3 är alltid bra att ta om man inte redan är storkonsument av fisk, men de flesta är tyvärr inte det och då får man alldeles för lite omega 3 fetter i sig.

• isisisis
    plupp06 skrev 2010-05-17 11:11:19 följande:
    Omega 3 är alltid bra att ta om man inte redan är storkonsument av fisk, men de flesta är tyvärr inte det och då får man alldeles för lite omega 3 fetter i sig.
    Precis,men sedan efter et får man äta mum-omega istället.Finns särskild omega på apoteket garanterat miljögiftsfri.
  • plupp06
    isisisis skrev 2010-05-17 11:58:34 följande:
    Precis,men sedan efter et får man äta mum-omega istället.Finns särskild omega på apoteket garanterat miljögiftsfri.
    Jag har mum omega, nackdelen är att den är så himla dyr.
  • isisisis
    plupp06 skrev 2010-05-17 14:42:39 följande:
    Jag har mum omega, nackdelen är att den är så himla dyr.
    Ja,den är ju det.
    Men de säger att baren mår bra av det.Man förebygger adhd påstås det
    Då kan det vara värt det!
    Jag minns ej vad min hette.Men den fanns på aoteket.
  • kexan

Varför får inte killen cykla? varför får man inte veta sånt från sjukhuset?

• isisisis
    kexan skrev 2010-05-18 17:14:31 följande:
    Det är mest regelbunden cykling som skadar spermierna.
    Likaså om man sitter i rullstol kan spermierna skadas.

jag vet inte hur det går till,men jag misstänker värmen när det gäller rullstolen ,men jag vet inte när det gäller cyklingen riktigt hur det går till när de försämras.
  • isisisis
    Det finns en MASSA saker de skulle kunna informera om,men iljan kanske saknas eller så är de dåligt uppdaterade.
    Jag har lärt mig hur mycket som helst här på fl och genom att googla  på det jag fått nys om.

Jag hade inte haft mina barn idag om det inte varit från kunnigt folk härinne som sysslat med äd i många år som rått mig i olika frågor.Immunförsvar och en hel massa annat.

Det hade faktiskt varit en tillgång med en IVF expert som kan råda folk och ge medicin och utföra undersökningar.
    Klinikerna hjälper bara i egen vinning.
  • plupp06
    Det avser inte vanlig vardags cykling utan är mer riktat mot träningscyklister och liknande.

Som sisisis nämner beror det på att det blir värmt/tajt för mannen runt pungen och det "kan" försämra spermiekvaliten. Precis samma som att mannen inte ska ha en varm lapotop i kät, bada varma bad eller bastu för mycket då det kan försämra kvaliten.
  • plupp06
    isisisis skrev 2010-05-18 17:59:09 följande:
    Det finns en MASSA saker de skulle kunna informera om,men iljan kanske saknas eller så är de dåligt uppdaterade.Jag har lärt mig hur mycket som helst här på fl och genom att googla  på det jag fått nys om.Jag hade inte haft mina barn idag om det inte varit från kunnigt folk härinne som sysslat med äd i många år som rått mig i olika frågor.Immunförsvar och en hel massa annat.Det hade faktiskt varit en tillgång med en IVF expert som kan råda folk och ge medicin och utföra undersökningar.Klinikerna hjälper bara i egen vinning.
    Jag håller med,  FL har varit en guldgruva med information för mig. När man hängt här i några år så har man läst och lärt sig en del. Jag har även haft tur med att få kontakt med en duktig och intresserad läkare som sysslat med just immunologiska  frågor som hjälpt mig på vägen.
Svar på tråden Kost och kosttillskott inför ÄD