• Musche

Smörja magen med olja/lotion

Hej,

Jag är nyfiken på när/om ni har tänkt att börja smörja in lilla magen, för att förhoppningsvis förhindrar hudbristningar?

Några förslag på olja/lotion?
    Jag var på Kicks och klämde och kände på en massa idag, bla Clarins som har en olja, Bioterm hade en lotion och sen luktade jag även på Wendela havandedskapsolja. Sååååå svårt.... hört bra om Clarins och Wendela, men tyckte inte att någon av dem luktade så värst gott, vilket jag tycker är viktigt. Självklart ska den vara bra och fungera, men man kan ju längre fram bli luktkänslig....
    Var häromdagen även å klämde å kände på en kräm på Bodyshop, något slags bodybutter, typ Kakao, men det föll mig inte heller i smaken.. någon som har fler förslag till mig? Tips?

Tack på förhand!

8:e veckan :)
  • Svar på tråden Smörja magen med olja/lotion
  • Musche

Tack för alla svar.

Saknar dock svar på när ni började smörja er?
    Några månader in i graviditeten? Eller direkt ni fick {#lang_emotions_plus}??
    Kanske ska vänta tills magen börjar "puta, typ så här: {#lang_emotions_gravid} 

Vill nog tro att smörja hjälper att hålla borta oönskade bristningar etc.

Imorrn VUL
  • Mama Mia

Man hör hela tiden att bristningarna beror på hormoner. Jag smörjde och dom enda bristningarna jag fick var där jag slarvade med smörjandet. Tillfällighet? Inte vet jag, men det skadar ju knappast i alla fall att smörja. Om inte annat får man en välmående hud och det är mysigt att smörja "bebisen".
    Mandelolja ska vara bra för just det här. Det går ju också att doftsätta själv med olika eteriska oljor efter egen smak.

Man ska väl smörja redan från början, ännu hellre redan innan graviditeten tom. Så sätt igång direkt.
    Glöm inte sidorna, rumpa, lår och bröst. Det är inte bara magen bristningarna kommer på...

• jayne doe

Eftersom hudlotioner och krämer innehåller så mkt skumma kemikalier som jag inte ville att barnet skulle utsättas för så smorde jag med mandelolja och sheasmör.
    Om man doftsätter med eteriska oljor så bör man kolla upp att de får användas under graviditet, det är en del av dom man ska undvika.

♥L♥
  • jaghetersophia

Som flera skriver är bristningar hormonella...Vet jättemånga som inte fått en bristning under graviditeten, men några veckor EFTER förlossningarna har de fått flera bristningar...detta är ju ett "bevis" på att bristningarna uppstår av förändrade hormoner och inte att huden tänjs ut..

Jag smorde inte ett dugg och fick inga bristningar alls på varesig mage/bröst/lår mm.... Vissa smörjer ju underlivet för att inte spricka också - dte gjorde inte jag och sprack inte där heller :)

• Emynem

Jag la 1000 kr i månaden på sådana där oljor för att inte spricka och idag går jag ändå runt med en skattkarta på magen, haha.
    Så det är buff och båg, dock var det skönt att massera magen!

• mammamoo
    Musche skrev 2010-05-16 22:51:44 följande:
    Tack för alla svar. Saknar dock svar på när ni började smörja er? Några månader in i graviditeten? Eller direkt ni fick ?? Kanske ska vänta tills magen börjar "puta, typ så här:  Vill nog tro att smörja hjälper att hålla borta oönskade bristningar etc.
    jag började när de ble lite mage :)
  • sonen08

ja fick bristningar på kroppen för ökad viktuppgång låångt inna ja var gravid. men de syns knappt nu då de bleks undan för undan.. har på magn efter graviditet men ja bryr mig inte de kommer bleknas de med... ja har ju fött bar bristingarna på magen är ju pgr av de så ja bryr mig ej om dem...

min mamma födde 4 barn fick inte en enda bristning... de beror helt o hållet på kroppen vissa får inte de vissa får kanske bara några st andra kanske har en heeel karta på magen med bristningar.... men som sagt jabryr mig ej..de är märken ja stolt bär för ja vart gravid

• Musche
    Emynem skrev 2010-05-17 08:16:12 följande:
    Jag la 1000 kr i månaden på sådana där oljor för att inte spricka och idag går jag ändå runt med en skattkarta på magen, haha. Så det är buff och båg, dock var det skönt att massera magen!
    1000kr?? blir nyfiken på vad som kostade så mkt/månad?
  • Sandrisen80

Det finns bristningar som är genetiska och hormonella, men oxå bristningar som går att undvika med hjälp av olja/kräm. Så varför inte använda olja/kräm för att förhindra det som går ?

Började smörja kanske runt v.10-12 sådär, innan magen syntes i förebyggande syfte...

Body Shops Cacaobutter kostar ca:159:-/burken om jag inte minns fel (+/- 20:- )

• Emynem
    Musche skrev 2010-05-17 17:48:02 följande:
    1000kr?? blir nyfiken på vad som kostade så mkt/månad?
    Det var weleda havandeskapsolja. Det kostade 500 kr i våran hälsokost butik och det gick åt ca 2 i månaden, då jag smörjde två gånger om dagen.

Vet inte varför just den oljan jag köpte var så dyr för nu när man kollar på nätet så kostar dom bara runt 200 kr...
    Men var väl för att jag bodde i en håla där dom kunde ta överpriser kanske...
  • Jaaanet

Enligt en av mina graviditetsböcker finns det en förklaring att hormonerna i kroppen vid en graviditet försvagar kollagenet i det underliggande hudlagret och då huden sedan tänjs ut under graviditetens gång brister detta hudlager. 

Att vissa sedan får och andra inte får bristningar beror kanske på hur höga nivåer av hormoner man har? Sedan beror det säkert också på hur stor man blir. Om kollagenet är försvagat, men huden inte tänjs så mycket, så klarar man sig kanske.
    Jag köpte Weledas havandeskapsolja kring vecka tolv och började kladda med den morgon och kväll, men ack vilket slöseri med tid och energi. Är nu i vecka 39 och det finns nästan mer bristningar än hel hud på magen, trots allt smörjande.
  • Musche
    Emynem skrev 2010-05-18 09:04:52 följande:
    Det var weleda havandeskapsolja. Det kostade 500 kr i våran hälsokost butik och det gick åt ca 2 i månaden, då jag smörjde två gånger om dagen.Vet inte varför just den oljan jag köpte var så dyr för nu när man kollar på nätet så kostar dom bara runt 200 kr...Men var väl för att jag bodde i en håla där dom kunde ta överpriser kanske...
    Shiit, ja då tog dom verkligen överpris. :(
  • Emynem
    Musche skrev 2010-05-18 23:18:02 följande:
    Shiit, ja då tog dom verkligen överpris. :(
    Jepp, såg det nu när jag kollade. Snåljävlar! Och inte var jag smart nog att kolla upp det på nätet då heller! men men, gjort är gjort...
    Den här graviditeten kommer jag nog köpa lite olja och smörja lite då och då enbart för att det är skönt när det spänner i huden.
  • Josefin L

Ja har hört att bristningar är ärftliga men vet inte om det är sant. Det stämmer dock på mig för min mamma fick inga bristningar och trots att jag inte har smörjt in magen mer än med HTH ibland så har jag heller inte fått bristningar ännu (är i vecka 36).

• JennyOEmilia

Jag tycker det gör enorm skillnad om man smörjer sig. Även om en del säger att det endast beror på hormoner så när man använder något att smörja sig med så stärker man ju huden i sig och motverkar bristningar. Det finns ju ingen kräm som tar bort bristningar, men man KAN motverka! Det är jag säker på.

Jag gillar bäst Clarins Stretch Mark Control. Hittade den här:

http://www.visageonline.se/visa_produkt-11445.html

Svar på tråden Smörja magen med olja/lotion